Ticketmaster gaat de strijd aan met Ticketswap
Twee ticketers lanceren eigen dienst en halen uit naar marktleider
Het duurde iets langer dan verwacht, maar later dit jaar met dan toch het nieuwe doorverkoopplatform van Ticketmaster gelanceerd worden. De grote ticketer heeft de steun van concert- en festivalgigant MOJO Concerts, net als Ticketmaster eigendom van Live Nation. Het nieuwe platform moet de strijd aangaan met Ticketswap, en daarom wordt direct fel uitgehaald naar de marktleider op het gebied van fair secondary ticketing.
Hoe zat het ook alweer? Doorverkoop van kaartjes is promotors en ticketers al jaren een doorn in het oog. Tot in de Tweede Kamer wordt daarover gestreden, maar nog altijd is er geen wet van kracht die doorverkoop van tickets tegen hoge prijzen verbiedt. Ticketmaster koos jarenlang voor de strategie 'if you can't beat them, join them'. Het bedrijf kocht Seatwave, een bekende resale site waar kaartjes soms voor hoge bedragen aangeboden werden. Tot ongenoegen van hun klanten.
De behoefte aan doorverkoop is tegenlijkertijd bij veel muziekliefhebbers groot, maar lang niet iedereen hoeft er de hoofdprijs voor. Zo zijn er genoeg mensen die zich toch bedenken, moeten werken of om wat voor reden dan ook een kaartje over hebben. Die mensen vonden elkaar massaal op Ticketswap, een dienst die van buiten de industrie kwam en waar een prijslimiet gehanteerd werd. En zo snoepte Ticketswap een behoorlijke hoeveelheid ticketing activiteit weg bij de grote spelers.
Daar moet nu een einde aan komen, want nadat Ticketmaster een klein jaar geleden Seatwave stop zette ('we hebben naar jullie geluisterd') komt er nu een nieuwe dienst met prijslimiet, gepaard met een aanval op Ticketswap. Dat bedrijf kan immers niet garanderen dat kaartjes daadwerkelijk geldig zijn. De nieuwe dienst van Ticketmaster en Eventim vernietigt het aangeboden kaartje en draait een nieuwe barcode uit.
Een woordvoerder van MOJO stelt in het AD dat wat Ticketswap doet 'niet voldoende' is. 'Ook de tweede stap moet gezet worden: de oorspronkelijke barcode van het kaartje moet ongeldig gemaakt worden en er moet een nieuwe barcode uitgedraaid worden. Anders kan nog steeds iemand een kaartje meerdere keren verkopen, aangezien pas bij de deur de eerste barcode toegang heeft.' Die tweede stap neemt Ticketswap overigens bij een flink aantal events wel. De dienst is natuurlijk wel afhankelijk van samenwerking met de promotor, en MOJO heeft dat altijd strategisch geweigerd.