Helft muziekprofessionals heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag

Taskforce GO! presenteert onderzoek op ESNS

Dat grensoverschrijdend gedrag ook in de muziekindustrie voorkomt is natuurlijk geen verrassing. Maar hoeveel? En wat is veel eigenlijk? Van de duizend respondenten bij een onderzoek van de Taskforce GO! antwoordde maar liefst de helft wel eens last te hebben van grensoverschrijdend gedrag. De Taskforce werd twee jaar geleden opgericht na het grote nieuws over The Voice en heeft zich ten doel gesteld meer begrip te kweken in de sector en handvatten aan te rijken hoe het beter kan. ‘We wisten uit voorgesprekken wel dat het een probleem was, maar één op de twee vinden wij wel veel’, zegt Annabel Heijen van de Taskforce.

Het onderzoek onderscheidt verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag en onderzoekt ook de omstandigheden waarbinnen dat gedrag plaatsvindt. ‘MeToo en ook de zaak The Voice gingen voornamelijk over seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar we hebben ook gevraagd naar dingen als discriminatie en uitsluiting. Uit andere onderzoeken weten we al dat er een sterke correlatie bestaat tussen diversiteit en inclusie en grensoverschrijdend gedrag.’ Een op de drie respondenten geeft aan te maken gehad te hebben met verbale of online seksuele misdragingen, een op de vijf zelfs met fysiek wangedrag. Een op de tien ondervraagden spreekt van fysieke agressie op het werk.

Bij MeToo-gevallen wordt vaak gesproken over mannen die hun macht of faam misbruiken. Daar is volgens het onderzoek ook in de Nederlandse muziekwereld regelmatig sprake van. ‘Maar in nog meer gevallen is sprake van directe collega’s of mensen die gelijkwaardig aan elkaar zijn. Dat heeft te maken met de informele sfeer van het werk en het feit dat veel in het nachtleven gewerkt wordt. Wel zien we dat leeftijd en geslacht een rol speelt. De groep vrouwen tussen 25 en 34 heeft hier het meest mee te maken, vaak met oudere mannen.’

Het onderzoek moet gedrag waarvan iedereen weet dat het voorkomt concreet maken, en vormt een voorzetje richting een campagne, Zet De Toon. ‘Die moet je op sociale media gaan tegenkomend maar ook in kleedkamers en bij werkgevers. Ook werken we aan leiderschapstrainingen over diversiteit en inclusie, en onderzoeken we of er een klachtenpunt kan komen. Het aanspreken van daders is ingewikkelder dan je denkt.’

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12