BKS23: Japanese Breakfast is zoet als een raketje
Amerikaanse indierockers openen eigenlijk iets te sterk
Boem paukeslag! Elk refrein weer luidt Michelle Zauner in door met haar felgekleurde toverstafje tegen de gong te meppen. Het nummer: ‘Paprika’, meteen een van haar allermooiste, een feeërieke mars geïnspireerd door de veelkleurige gelijknamige animé (kijktip voor je brakke maandag!) die met de zwierige viool en saxofoon ook wel wat van Beirut wegheeft.
Nummer twee is vervolgens de Grote Hit: het heerlijk funky liedje ‘Be Sweet’, dat zo verfrissend en zoet is als een raketje op een bloedhete dag. Zauner blijkt een geweldig leuke blikvanger te zijn met Nijntje-haarclips, twee lange strakke vlechten en groene oogschaduw, tegelijkertijd cute en übercool. Telkens weer huppelt ze oprecht enthousiast naar de nok van het podium om knipoogjes te ontvangen en kushandjes terug te gooien.
2-0 voor Japanese Breakfast, maar daarmee heeft de indie darling (die een grote doorbraak vierde met Jubilee in 2021) de belangrijkste troeven wel een beetje verspeeld. Niet dat de show daarna niet goed meer is, integendeel. Het is vreugdevol, strak, cool. Maar zo goed als die opening wordt het niet meer.
HET MOMENT:
Tijdens ‘Posing in Bondage’ plakken drie setjes tegelijkertijd tegen elkaar aan, ogen dicht en in liefdevolle omhelzing.