BAM! lanceert campagne voor eerlijke streaminginkomsten

‘Alles hangt met elkaar samen’

Waarom verdient een songwriter maar 8 cent per euro, en het label 35? BAM! Popauteurs wil dat we opnieuw naar de regels van streamingmuziek kijken. Met een nieuwe campagne – compleet met visuals, reels en de site maakstreamingeerlijker.nl – vraagt belangenorganisatie BAM! Popauteurs aandacht voor de scheve verdeling van inkomsten bij muziekstreamingdiensten. De campagne is een aanloop naar een rechtszaak tegen Universal Music, die op 8 juli dient in Amsterdam. Artiesten Arriën Molema (ex-Room Eleven), Henk Westbroek en A Balladeer proberen de rechter ervan te overtuigen dat hun oude contract niet fair is in de huidige digitale tijd.

‘Het is te gek dat streaming bestaat, maar we moeten kijken hoe we dit beter kunnen inrichten,’ zegt Arriën Molema, die ook BAM! Bestuurslid is. Volgens hem is er enorm veel onbegrip over hoe het systeem werkt. ‘Er lopen verschillende problemen door elkaar. Mensen zeggen bijvoorbeeld vaak: "Ik heb een slechte labeldeal”. Dat kan inderdaad het geval zijn, maar songwriters hebben daar helemaal niets mee te maken.’

Juist onder songwriters groeit de onvrede. Een kleine groep hitmakers – verantwoordelijk voor veel van de grootste pophits van het afgelopen decennium – trekt steeds vaker aan de bel. ‘Ze passen hun schrijfstijl aan. Niet om goed te scoren op streaming, maar om meer kans te maken op radioplay, waar nog wél iets te verdienen valt.’ Ook de manier waarop streamingdiensten zelf opereren is onderwerp van kritiek. Molema noemt de Discovery-functie van sommige platforms een vorm van digitale payola: ‘Je moet een deel van je royalties inleveren om überhaupt zichtbaar te worden.’ Het lastige is: elke poging tot oplossing roept meteen tegenargumenten op. ‘Als je er één onderwerp uitpakt, zegt men meteen: “Ja maar dit, ja maar dat”,’ zegt Molema. ‘Maar alles hangt met elkaar samen.’

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12