Achter de schermen een carrière opbouwen in de muziekwereld. Pim de Jonge (ofwel Sebastian Kamae) uit Goes bekijkt de muziekscene liever vanuit de studio, daar waar zijn roeping ligt. 3voor12 Zeeland ging met hem in gesprek over Chicago, hiphop en SoundCloud.

Pim volgt aan ArtEZ in Enschede de opleiding MediaMusic, waar hij wordt opgeleid tot producer en audio-engineer. Nu zit hij in zijn laatste jaar en kijkt hij vooruit, al is Pim nog zoekende naar wat hij wilt gaan doen.

Van de voorgrond van een band naar de achtergrond, en met name achter de studioknoppen, is een stap om te nemen.
Pim: “Sowieso ben ik geen geboren performer. In de periode met Clear Clamour kwam naar voren dat ik niet echt een performer ben. Dat is niet erg. Na lang alleen piano te spelen, ontdekte ik het vak producer, wat veel breder is. Je kan dat dan ook toepassen in de studio.”

“Mijn ogen gingen open toen ik ging kijken bij de opleiding. Ik dacht echt, wow, dat dit bestaat. Het hoofdvak is nog steeds ‘Band & Artist producer’, maar het deel bands schuift langzamerhand naar de zijkant en het producerwerk neemt die ruimte in. Ook met het maken van jingles voor reclames. Daar kan je veel creativiteit in kwijt. Je hoeft ook geen keuzes te maken, want je kan als producer dingen zelf kiezen wat je wilt doen en daar is de ruimte ook voor. De achtergrond vind ik prima, al sluit ik niet uit dat ik ooit weer op een podium zal verschijnen.”

Naar Chicago om stage te lopen. Dat is niet mis. Maar hoe kom je achter zulke mogelijkheden tijdens je studie?
Pim: “Dat wist ik eigenlijk al voordat ik de studie begon. Op de open dag van mijn opleiding ontdekte ik dat al meerdere studenten tijdens hun studie naar Amerika zijn gegaan voor hun stage. En omdat de muziek die ik luister voornamelijk uit Amerika komt, was ik daar natuurlijk erg in geïnteresseerd.. De muziek en de hiphop-scene uit Chicago en Los Angeles is heel groot. De studio waar ik stage wilde lopen, was niet gemakkelijk te bereiken, totdat ik via Twitter een DM had verstuurd naar de eigenaar. Snel daarna was de connectie gelegd en is het toen allemaal geregeld. Ik sprong een gat in de lucht toen dit uiteindelijk na alle moeite was gelukt.”

“In juni dit jaar breng ik mijn debuut ep uit, een product uit Chicago met daarop acht tracks, waarvan allemaal samenwerkingen met een artiest en mensen die al verder zijn dan ik, om verder mee te groeien. Op dit moment zit het in de mixing fase. De ep staat nu creatief gezien voor mij centraal en daaromheen doe ik andere projecten. We willen het nog uitwerken met elementen voor liveoptredens.”

Samenwerken is macht en is zeer belangrijk in een studio, maar voordat dat is geregeld, moet je wel iemand kunnen vinden waarmee je kan samenwerken. Pim pakte zijn kans:
“Ik werk onder andere samen met de Canadees Keynes Woods, die heb ik via SoundCloud een berichtje gestuurd. Een Facetime-gesprek en een tripje naar Berlijn later was de single af en heeft het 50.000 streams op Spotify en maar liefst 250.000 op YouTube. Internet in zijn algemeen is heel belangrijk voor de muziek business en zeker SoundCloud. Gewoon lef hebben door zelf een berichtje te sturen naar artiesten met veel of weinig online volgers met je muziek en een bericht over wat je doet. Zo merkten veel mensen op dat ik veel bezig ben met internationale samenwerkingen en lijken ze echt interesse te hebben.”

Geld verdienen in de muziek business

“SoundCloud is voor producers echt een groot medium. Het is echt underrated. Er zijn zelfs hele labels die draaien op SoundCloud. Wat niemand weet is dat Bitbird, van San Holo, SoundCloud only is. Nu gaat het ook meer over naar Spotify, want daar zit natuurlijk ook geld, voorlopig. Ik heb ook mensen ontmoet die helemaal niet bizar bekend zijn, en toch leven van streams. Dus het kan. Een halve cent per stream levert het op. Het meeste waar ze aan verdienen zijn nog steeds shows en merchandise. Ook het maken van reclame-muziek levert nog aardig wat op.” 

“De studio in Chicago, waar ik stage liep, is best wel groot en bestaat dit jaar 20 jaar. De grootste artiest is Chance The Rapper. Die is daar kind aan huis en komt daar sinds zijn zestiende. In een studio is een hele hiërarchie, vooral in Amerika. Maar omdat er zo’n goede klik was, mocht ik al snel mijn eigen sessies doen. De eerste dag stond ik de rotklusjes te doen en op de tweede dag werd ik in het diepe gegooid om met een Grammy award-winning artiest een track op te nemen. Het gaat dus voor een deel over de technische kant, het opnemen en het mixen. Na een aantal maanden mocht ik meer gaan doen, doordat er boven de studio een platenlabel was gehuisvest. Een aantal weken geleden is er een ep gereleased van Ajani Jones, uitgebracht door het label Closed Sessions. Dat is het label van de studio in Chicago. Hier produceerde ik twee tracks van, waarvan één met Kweku Collins.”

“Een aantal weken geleden heb ik iets op Spotify gezet. Deze track had ik zeven maanden geleden al uitgebracht op SoundCloud op het label Stereofox. Ik wilde ook al veel eerder wat uitbrengen, maar daar heb ik wel lang mee gewacht. Perfectionisme, denk ik. Ik ben afhankelijk van andere partijen, want ik zing bijvoorbeeld niet. Mijn tweede single is nu ook uit en heeft mijn eerste ‘solo’ 10.000 streams opgeleverd, mede doordat deze in de Spotify playlist ‘The Spring Chill’ stond. Op mijn ep zal waarschijnlijk één instrumentaal nummer komen staan en voor de rest zijn het samenwerkingen. Mijn tweede release zal in oktober uitkomen, en zal volledig instrumentaal zijn, met meer de lo-fi-sound. Dat was ook de inspiratie om dat soort muziek te combineren met de hiphop die ik luister, zoals Kendrick Lamar. In Nederland is de hiphop voornamelijk Nederlandstalig en daar heb ik vaak niet zo heel veel mee. Ik luister vooral naar hiphop uit Engeland, Canada, Amerika.”

“Ik ben erheen gegaan om daar connecties te maken. Voor mij ligt de markt namelijk in die landen. Mocht ik daar weer voor een maand naartoe gaan om dingen op te nemen, kan ik ze hier in Nederland verwerken. Nu heb ik ook nog drie mixes liggen van drie verschillende artiesten, die nog moeten worden afgemixt. Dat is wel vet.”

“Het tofste wat ik heb beleefd in Chicago was toch wel een sessie met Nick Murphy. Dat was super vet. We waren een hele middag bezig. Hij kwam met een paar vrienden om enkele uren een studiosessie te doen. Nick Murphy had de avond ervoor een show gehad in Chicago en toen dacht-ie, op zijn enige vrije dag in twee weken tijd, laten we even naar een studio gaan, al was hij niet in een productieve spirit. Het werd uiteindelijk een super chille sessie, super vet om met hem te praten, zeker omdat ik zijn muziek al luisterde toen ik dertien was. Verder was het ook wel heel veel in de studio doorbrengen en sessies doen met artiesten die bij het label zaten. Ik woonde zowat in die studio. Ik werkte zo’n 70 uur per week. Insane. Of, dat je sessies mag doen, en daarmee ook mensen echt leert kennen. Dan is later de stap om aan hen te vragen of ze eens naar mijn werk  willen luisteren minder groot.”

Pim de Jonge met Nick Murphy bij SoundScape Studios

“Van de stad heb ik nog wel aardig wat gezien. De stad is heel mooi met zijn 12 miljoen inwoners. Maar er is ook veel criminaliteit. Ik ben ook een paar keer wakker geworden ’s nachts, dat je buiten schoten hoort. Het is ook een bijzondere stad, waarbij je wijken hebt waar de rijkere inwoners wonen en even verderop is een donkere buurt met mensen die het met veel minder moeten doen. Verder moet je gewoon opletten met wat je doet als je over straat loopt.”

Mooie ervaringen, samenwerkingen en een aantal releases verder gaat het Pim voor de wind. De ep van Sebastian Kamae komt in juni uit. Tot die tijd kan je luisteren naar andere samenwerkingen van hem en zijn Spotify-playlist met ‘de 10 van’.