Doomstad, de samenwerking tussen EKKO en Never Mind The Hype, brengt iedere paar maanden de zware underground in Utrecht samen. Na er in 2022 met zijn band Throwing Bricks zelf opgetreden te hebben, is Niels Koster afgelopen oktober toegetreden tot het programmateam van Doomstad. In die rol zoekt hij nadrukkelijk naar mogelijkheden om lokale bands te programmeren, en put hij inspiratie uit verschillende muzikale bronnen. “Je merkt dat hokjes steeds meer aan het verdwijnen zijn, en dat is juist leuk.”

De afgelopen jaren stonden bands als Grey Aura, Pothamus en Terzij De Horde al op het affiche van Doomstad, en de aanstaande edities in mei en juni pakken nog groter uit. Met respectievelijk de Londense multi-instrumentalist A.A. Williams en de verpulverende Amerikaanse sludgemetalband Primitive Man worden artiesten naar Utrecht gehaald die eerder naam en faam vergaarden op het internationaal geroemde Roadburn. De opvallende keuze voor een relatief rustige artiest als A.A. Williams, gevolgd door juist iets (op een positieve manier) oorverdovends als Primitive Man, maakte ons nieuwsgierig. Daarom leek het ons een goed moment om, in de week na Roadburn, te praten met Niels Koster. Naast frontman van het Utrechtse metalvijftal Throwing Bricks en zanger van de Eindhovense noiserockband Radar Men From The Moon, helpt hij sinds eind vorig jaar namelijk mee met de programmering van Doomstad.

We spreken Koster over hoe hij bij Doomstad terecht is gekomen, wat voor invulling hij aan zijn rol wil geven, en hoe bijna alles waar hij nu mee bezig is eigenlijk voortkomt uit jarenlange vriendschappen.

Doomstad
Natuurlijk zijn we benieuwd hoe Koster bij Doomstad terechtkwam. Koster: “Vorig jaar speelden we met Terzij De Horde in Vera, dat zijn vrienden van ons. Net voor onze show kwam hun bassist Johan van Hattum de kleedkamer in en vertelde me dat hij eigenlijk geen tijd meer had om Dirk Baart, de programmeur van Doomstad in de EKKO, te assisteren. Hij vroeg me of ik dat van hem wilde overnemen. Het eerste wat ik zei: ‘kunnen we het daar later over hebben, ik moet over een kwartier spelen,’” vertelt Koster lachend. “Maar natuurlijk leek me dat fucking vet!”

Tijdens een overleg tussen Van Hattum, Baart en de mensen van Never Mind The Hype bleek dat iedereen er direct een goed gevoel bij had, en zo rolde Koster het Doomstad-team in. Daar ondersteunt hij Baart vooral, die zelf minder thuis is in de zwaardere genres. Kosters banden met de heavy scene maakten hem de aangewezen persoon voor die rol. De bands waarin hij speelt maken sludge metal/post-metal (Throwing Bricks), punk (Birth of Manuel) en noise rock (Radar Men From The Moon). Bovendien draait hij veel uiteenlopende elektronische genres onder de naam DJ Curling.

Tijdens ons gesprek pleit Koster voor minder afgebakende genrehokjes. Muziekgenres zouden niet iets beklemmends moeten zijn. Het is juist interessanter wanneer je ze breder trekt, vindt Koster. Hij ziet de hokjes dan ook steeds meer verdwijnen: “Dat zie je niet alleen op Roadburn, maar op veel meer plekken. Voor een evenement als Doomstad is dat heel positief, want hierdoor kun je meer de breedte en diepte in.”. Dat is ook terug te zien op het affiche van de eerste twee Doomstad-edities waarbij hij betrokken is. A.A. Williams maakt duistere singer-songwritermuziek waarop gitaar en piano hand in hand gaan. Ze wordt op woensdag 17 mei vergezeld door de Utrechtse Ismena, die met haar donkere folkmuziek het voorprogramma verzorgt. Primitive Man is dan weer een helse mix tussen sludge, doom metal en noise en een van de meest oorverdovende bands van dit moment. De band staat op woensdag 14 juni op het podium bij een Doomstad-editie waarbij ook  het relatief rustigere, maar niet minder duistere FVNERALS en de onheilspellende doomband Leechfeast optreden.

Twee Doomstad-edities zo kort op elkaar is overigens niet ongebruikelijk. Koster: “Maar ik hoorde dat Primitive Man nog op zoek was naar een exclusieve clubshow in Nederland, en ja, dan ga ik natuurlijk wel mailen. Iets hoeft niet per se luid te zijn om ook zwaar te zijn. Dat zie je ook op Roadburn. Het grote contrast tussen A.A. Williams en Ismena aan de ene kant en Primitive Man, FVNERALS en Leechfeast aan de andere kant, vind ik echt heel vet.” Als het aan Koster ligt, liggen er mogelijk zelfs nog meer genres in het verschiet. Koster: “Je zou bijvoorbeeld op een gegeven moment ook aan de elektronische hoek kunnen denken, als er bijvoorbeeld een vette plaat uitkomt die aanslaat bij dat publiek. En daar zet je dan het liefst natuurlijk ook weer iets Utrechts bij.” Dat contrast tussen die verschillende optredens en de mix tussen verschillende genres, dat is wat Koster naar Doomstad wil brengen.

Utrecht
In ons gesprek ligt de nadruk steeds weer op veelbelovende lokale bands die nog niet de kans gehad hebben om door te breken. Dat zijn precies de bands die het voor Koster interessant maken om voor Doomstad te programmeren. “Je moet natuurlijk op het juiste moment de juiste bands kiezen, maar voor mij zit het interessante juist in die onderlaag,” legt Koster uit. “Dat maakt zo’n Doomstad-avond anders dan dat je gewoon drie verschillende bands op een avond programmeert.”

Kosters band Throwing Bricks werkt regelmatig samen met post-metalband Ontaard. Niet alleen omdat ze elkaars muziek vet vinden, maar ook omdat ze al heel lang goed bevriend zijn. Koster: “Ik kende alle bandleden allemaal al, nog voordat ze anderhalf jaar geleden besloten samen muziek te gaan maken. Met gitarist Jeroen van Koesveld speel ik bijvoorbeeld ook in nog in de punkband Birth of Manuel. Hij was op een gegeven moment ook op zoek naar iets stevigers, en toen is Ontaard ontstaan. In die band zat bijvoorbeeld ook Shira van der Wouden. Allemaal vrienden van mij, dus ik denk dat ik de eerste zes, zeven van hun shows sowieso heb gezien.”

Dat beide bands ook op elkaars uitgebrachte muziek meespelen, klinkt misschien als een van tevoren uitgedacht plan. Toch is dat veel organischer gelopen, vertelt Koster: “Ik zat een keer hier dB’s gewoon een biertje te drinken, en toen kwamen ze opeens vanuit de oefenruimte naar me toe met de mededeling dat ze me nodig hadden. Het zijn ook gewoon de vrienden waar ik in het weekend mee op pad ga, dus ik ging er gewoon op in. Toen heb ik het nummer ‘Eric S.’ mee ingeschreeuwd. En Shira doet andersom dan weer mee op onze plaat. Ik vind het heel sick om te zien hoe hun band in korte tijd gegroeid is. Ze hebben echt vette shows gespeeld, natuurlijk ook bij onze release show.” Met dat laatste refereert Koster naar de dag die Throwing Bricks vorig jaar tijdens het Black Earth Festival mocht cureren.

Throwing Bricks
Gevraagd hoe die releaseshow uiteindelijk op het programma belandde van Black Earth Festival – van de gelijknamige organisatie die regelmatig zware en experimentele muziek programmeert in Utrecht –, antwoordt Koster: “De organisatie vroeg ons of we die avond wilden cureren, en het grappige was dat ons album The Burden toevallig die dag uitkwam. Dat was echt puur toeval!” Zo kreeg Throwing Bricks de ruimte om, samen met het team van Black Earth en met behulp van een subsidie, die avond helemaal zelf vorm te geven. Wederom een avond waar genrehokjes er niet toe leken te doen: naast Ontaard en Throwing Bricks was ook de elektronische muziek van BHPL en de genreoverstijgende act Doodseskader te horen.

De band Throwing Bricks ontstond uit een vriendengroep. Koster hierover: “Marius ken ik al sinds mijn elfde, en Jesse sinds mijn dertiende. Op een gegeven moment ontstond de behoefte om samen muziek te gaan maken. Marius en ik wilden eerst voornamelijk screamo maken. Dat deden we aanvankelijk ook, maar het werd al snel meer hardcorepunk/powerviolence-achtig. Later kwamen Jordi van Putten als bassist, Jesse Stey als gitarist en Robert Constant als drummer bij de band. Daarna ging het eigenlijk allemaal vanzelf.”

Het geluid van Thowing Bricks is niet altijd even makkelijk te duiden; invloeden vanuit de post-hardcore, sludgemetal en blackmetal komen allemaal samen doordat de band zichzelf de vrijheid geeft voorbij genrelabels te denken. “Als we een blastbeat in een nummer willen verwerken en het klopt, waarom zou je dat dan niet doen?”, vraagt Koster zich af. Een van de meest opvallende dingen aan de band is Kosters intense manier van zingen gecombineerd met instrumentatie die het ene moment melodieus, en dan weer intens en overdonderend is. Dat de teksten die Koster zingt moeilijk te verstaan zijn, betekent overigens niet dat ze er niet toe doen. Integendeel zelfs: “Ik ben misschien lastig te verstaan, maar het kan alsnog wel uitmaken wat je wilt zeggen. Mijn teksten gaan over dingen die ik meemaak of persoonlijk voor me zijn. Daar gebruik ik vaak metaforen voor. Op die manier kunnen mensen er misschien zelf iets uithalen als ze de teksten teruglezen. Dat zou ik heel tof vinden.”

RMFTM
Op het moment van interviewen staat Koster op het punt voor het eerst op tour te gaan. Niet met de Utrechtse Throwing Bricks, maar met de Eindhovense noiserockband Radar Men From The Moon, een band die eigenlijk al veel langer bestaat maar waar Koster sinds begin 2022 de zanger van is. Wederom iets wat totstand is gekomen dankzij een lange vriendschap: “Met Joep Schmitz, een van de drummers, ben ik sinds ik achttien, negentien ben goed bevriend. We hadden het er al vaker over gehad om samen wat te doen. Toen vertelde hij me opeens dat ze een nieuwe zanger zochten. Toen hebben we dat uitgeprobeerd met de hele band erbij, en dat ging eigenlijk best wel goed. Het voelde ook heel goed en het was ook gewoon gezellig. Dus toen dachten we: laten we het gewoon proberen!”

Slechts een paar maanden later speelt hij met die band al drie dagen op rij op Roadburn. Iedere keer een andere set, met op de laatste dag de afsluitende set op de main stage. Koster: “Dat was echt insane! We hadden eigenlijk pas twee try-out shows gedaan, en dan speel je opeens drie compleet verschillende shows op rij. Het waren bovendien de grootste shows die ik ooit gespeeld heb. De aanloop naar de show was overigens wel zwaar. Weekenden lang repeteren en alles moeten onthouden. Het was intens, maar uiteindelijk echt super vet. Ook op Roadburn overstegen we genres; de tweede show dat weekend was een elektronische set met op het begin een lange drone, en dan opeens een hardcorekick die de boel losbrak, en ik die volop aan het schreeuwen was. Dat optreden was totaal anders dan onze andere shows.” Vooral die afsluitende show was een bijzonder moment voor Koster: “Op een van mijn favoriete festivals voor het grootste publiek waar ik ooit voor gestaan heb. Het was heel intens, maar heel mooi, en we hebben ons stinkende best gedaan.”

Te zien:
- Doomstad, met A.A. Williams en Ismena, woensdag 17 mei 2023 @ EKKO, Utrecht
.
- Doomstad, met Primitive Men, FVNERALS en Leechfeast, woensdag 14 juni 2023 @ EKKO, Utrecht.