De nu al een jaar durende coronapandemie heeft de live-industrie grotendeels stopgezet, maar laat ook een positief bijeffect zien: Nederlandse acts krijgen meer aandacht. Ondanks de coronamaatregelen kunnen Nederlandse professionele muzikanten nog wel optreden bij radio, televisieshows en livestreams. Ook in de plannen van verschillende festivals spelen eigen acts, wegens reisbeperkingen, een grotere rol. Maar hoe zit dat wanneer al je bands in België zitten en jij in Utrecht? Kun je er zomaar naartoe? Wat zijn de verschillen tussen Nederland en België? We vroegen het aan Tim van Oosten, drummer bij meerdere bands met België als thuishonk.

De Utrechtse drummer Tim van Oosten speelt bij Het Zesde Metaal, Roosbeef en tot voor kort ook The Visual, drie bands die hun thuisbasis in België hebben en langzaam weer actiever worden. Pendelen tussen Nederland en België kan echter een probleem zijn. Daarnaast zijn er mogelijk ook andere verschillen met onze zuiderburen als het gaat om de (on)mogelijkheden in deze periode. We spreken Van Oosten enkele dagen na de 12 uur durende, interactieve livestream met Het Zesde Metaal vanuit De Deugdzonde, een B&B nabij de Franse grens. Tijdens de stream waren er Q&A’s, gaven de bandleden een toelichting op de gear die ze gebruiken, speelden ze verschillende covers (o.a. Bomfunk MC's ‘Freestyler’) en probeerden een nieuw nummer uit. Een liveoptreden op zondagavond sloot Het etmaal Zesde Metaal af.

“Het is even wennen om weer geen mensen te zien na zes dagen”, zegt een vermoeide Van Oosten. “Het waren zes heftige dagen waarin we met zijn allen intensief muziek hebben gemaakt. En die 12 uur streamen… Je zintuigen staan de hele tijd aan, die gaan niet uit. We droegen zendertjes waardoor je constant moest nadenken over wat je zegt, wat ik soms vergat. Tijdens de dag zelf waren we ook bezig om extra dingen te verzinnen die we konden doen, dat is best wel vermoeiend. Maar het was heel leuk om te doen.”

(Tekst loopt door onder de foto)

Het Zesde Metaal in De Deugdzonde

Een half etmaal met Het Zesde Metaal
Het idee van de livestream is opgebouwd rond de repetitieweek die Het Zesde Metaal normaal altijd heeft voordat ze een theater- of clubtour beginnen. De band repeteert namelijk nooit, maar speelt gewoon heel veel: tijdens de tours wel vier of vijf dagen in de week. Om die tours voor te bereiden, blokt de band altijd een week waarin al het materiaal nog een keer wordt doorgenomen. Meestal houden ze die repetitieweek op verschillende plekken. Deze lente zaten ze voor de tweede keer in De Deugdzonde. “Het is een hele fijne plek en Piet, de eigenaar, is heel rustig en aardig. Normaal zouden we nu beginnen met de theatertour van ons laatste album Skepsels”, licht Van Oosten toe. “Eigenlijk hadden we afgelopen zomer heel veel moeten spelen, gevolgd door een Belgische clubtour in oktober en november, en een Nederlandse tour in januari en februari. En dan nu weer repeteren voor de theaters.”

Het programma voor de livestream is samen met regisseur Maximiliaan Dierickx bedacht, die director of photography was van de Vlaamse serie Grond. Dierickx heeft veel dingen bedacht, zoals een aantal van de filmpjes die tijdens de stream werden vertoond. De stream was een succes zegt Van Oosten, met de hele dag meer dan driehonderd kijkers. Om deze uitgebreide stream te financieren, heeft Het Zesde Metaal gebruikgemaakt van support van de Belgische overheid. Iedere Belgische band, groot of klein, kon een Culturele Activiteiten Premie aanvragen. Via die subsidie kon de band 20.000 euro in de livestream stoppen. “Zo’n stream kun je dan simpel maken of heel ingewikkeld, zoals wij”, vertelt Van Oosten. “Met op zondag achttien man crew achter de regisseur, exclusief onze tourmanager, ons management en licht en geluid. In totaal waren we met zo’n dertig man.”

Tussen België en Nederland
In de periode van de livestream mocht je alleen voor noodzakelijke reizen naar België. Of hij ook een eigen verklaring moest invullen? “Je moet een PCR-test hebben en ook nog een sneltest doen binnen 24 uur. Daarnaast heb je een Personal Locater Formulier nodig waarin staat tijdens welke uren je waar bent, en na aankomst volgt meteen tien dagen in quarantaine. Als ik terug in Nederland ben, zou ik me weer moeten laten testen en ook in quarantaine. Op dit moment ben ik thuis in Utrecht en dan moet ik donderdag terug naar België. Je hoort het al, dat is eigenlijk niet te doen.”

De reis om de livestream te doen, is belangrijk voor zijn inkomsten. “De centen die ik met die livestream heb verdiend, heb ik nodig voor mijn hypotheek. Mijn ouders hebben me onlangs ook wat spaargeld gegeven om nog twee maanden te kunnen bufferen. Met dit erbij kan ik weer een maand verder.” Van Oosten krijgt geen andere steun. Dat heeft te maken met de baan van zijn partner. “Omdat mijn vriendin net iets teveel verdient, zou ze mij zakgeld moeten geven, maar dat is niet te doen. Ze werkt in de zorg, die bedragen slaan nergens op. Dat we net een huis hebben gekocht en voor de coronacrisis aan een verbouwing waren begonnen, maakt het ook lastig.”

Voor de livestream hadden de bandleden van Het Zesde Metaal elkaar vijf maanden nauwelijks gezien. Ze communiceerden via Google-Meet en zijn in die periode maar één keer in de studio in Antwerpen geweest. Op het moment dat we bellen, is Van Oosten net terug van een afspraak met Balthazar-gitarist Tijs Delbeke, toevallig ook in Utrecht voor de On Stage-aflevering met Eefje de Visser. “Mensen als Tijs heb ik al lang niet meer gezien. We hebben veel samen gespeeld en hij heeft ook een jaar of drie à vier in Roosbeef gezeten. De laatste keer dat ik hem zag, was bij de show van Balthazar in TivoliVredenburg van december 2019.” Hij is één van die mensen waarmee je verbonden bent. Je hebt nauwelijks door wat er in deze tijd allemaal aan het verwateren is. Als ik zo’n drukke repetitieweek achter de rug heb, wil ik gewoon naar iemand toe. Die lucht heb ik nodig. Tegelijkertijd probeer ik er rekening mee te houden dat ik niemand zie, maar het oermens komt nu naar boven.”

Roosbeef en The Visual
Een aantal dagen na ons gesprek vertrek Van Oosten alweer naar België, voor een dagje ‘rommelen’ met Roosbeef, de band waarin hij al vanaf het begin drumt. “Dat is vooral vanwege muzikale honger en omdat Roos een nieuwe hond heeft, Olly. Die is heel aanhankelijk en Roos wordt daar helemaal gek van.” Ze hebben afgesproken in de studio van bassist Pascal Deweze (muzikant in Sukilove en producer, red.). “Mede-bandlid Tom en ik spelen veel samen en ook al lang met Roos, maar Pascal was er pas een paar maanden bij. In de periode daarvoor zat Roos in Kentucky, waardoor er een groot gat tussen zat. We waren net weer een beetje in beweging met het idee dat we niet te lang moeten wachten met de volgende plaat maken. Nu zit er echter opnieuw zo’n pauze in. We kunnen niet meer teren op de laatste plaat Lucky, dat is passé.”

Na zijn afspraak met Roosbeef gaat hij wéér naar België, voor zijn laatste opnames met The Visual. “We gaan het huis van Eefje de Visser, waar haar vriend Pieterjan een studio heeft gebouwd (Robot Studios, red.). Daar gaan we met The Visual twee nummers opnemen.” The Visual is voor Van Oosten meer een los/vast project. “Ik heb er alles aan gedaan om niet meer mee te spelen”, zegt hij lachend, “maar Anna blijft me achter mijn broek aan zitten. Zolang het kan speel ik gewoon mee, maar normaal gaat dat niet samen met Roosbeef en Het Zesde Metaal.”

The Visual in Robot Studios

Verschillen met Nederland
Omdat de bands van Van Oosten vanuit België opereren, heeft hij vast wel een goed beeld van de overeenkomsten en verschillen met Nederland. Net als in Nederland zijn er regelingen voor makers om actief te blijven en wat te verdienen. “Die Culturele Activiteiten Premie hielp ons om de livestream te doen. Daar verdienen we als band ook wat mee, er wordt goed voor je gezorgd.” Er zijn ook praktische verschillen zoals: “De avondklok begint daar om middernacht en hier om tien uur ’s avonds. Ook zijn de Belgische scholen gesloten.”

Net als de VPRO heeft de VRT ook veel gedaan. Om de zwaar getroffen cultuursector te ondersteunen, zijn onder andere talentvolle bands uitgenodigd om te komen spelen in de legendarische Studio Toots. “Dat is een hele mooie ruimte, met houten lambrisering. Het ziet er een beetje uit à la twee meter sessies en er speelt veel nieuw talent.” Van wat er verder op TV gebeurt, krijgt Van Oosten niet zoveel mee. “Ik leg mijn telefoon in de hoek en ga gewoon lekker stuccen. Binnenkort begin ik bij een meubelmaker en ben een dikke week bezig met bijklussen bij mensen in huis. Mijn achtergrond als timmerman, meubelmaker en scheepsinterieurbouwer komt opeens heel goed van pas.”