Ooit begon Classic Water als het soloproject The T.S. Eliot Appreciation Society van (destijds) literatuurstudent Tom Gerritsen. De rauwe folk van deze twintiger die net terug was van twee jaar busken in Canada evolueerde door de jaren heen tot een geïntegreerd geluid waarin tekst en muziek goed op elkaar afgestemd waren. Uiteindelijk maakten de solo performances plaats voor shows met een volledige band en al gauw raakte deze band ook betrokken bij het schrijfproces. De stijl evolueerde verder en de rauwe folk ging er echt af. Dat vroeg om een nieuwe naam: Classic Water was geboren.

Weg van T.S. Eliot

“We hebben de aankomende plaat (Concrete Pleasures, red.) voor het eerst echt met z’n allen gemaakt”, vertelt Gerritsen als we Classic Water opzoeken bij hun studio in Groenekan. “Ik was alsnog degene die met de eerste ideeën kwam, maar we gingen nu veel eerder met z’n vieren de studio in. Voorheen dacht ik de composities eerst in m’n eentje uit, wat onze sound aardig heeft veranderd. We waren opeens een heel andere band dan voorheen. Dat vroeg natuurlijk ook om een nieuwe naam.”

Drummer Albert Dijk voegt toe: “Daarnaast gaf de oude naam niet altijd een even correct beeld van wat voor band we nou waren. Zo werd een optreden in een synagoge een keer bijna afgezegd omdat Eliot blijkbaar bepaalde antisemitische opvattingen had.” 

“En vergeet de aankondigingen niet. Die gingen ook niet altijd even soepel, zo heeft Giel Beelen ons ooit aangekondigd als de ‘T.C. Eliot Apparition Sausage-ty’, of iets dergelijks. Dat is natuurlijk ook niet handig”, valt toetsenist Lotte van Leengoed bij. 

“Die oude naam heb ik bedacht als 22-jarige literatuurstudent”, lacht Gerritsen, “maar het heeft weinig meer te maken met wat we nu zijn: een band die gewoon graag los gaat.”

Poëzie blijft

Toch is de nieuwe bandnaam wederom op poëzie gebaseerd, dit keer op een gedicht van David Berman (Silver Jews, Purple Mountains). Gerritsen moet weer lachen: “Tja, je komt er toch nooit helemaal los van. Dat gedicht gaat over een man die terugkijkt op zijn relatie met een meisje. Op een gegeven moment zegt zij tegen hem: ‘All water is classic water’. Al het water is onderdeel van een eindeloze cyclus. Het water dat jij drinkt, kan ooit door Napoleon gedronken zijn.”

“Dat het toch weer een literaire referentie is geworden, is natuurlijk ook niet zo gek. Wat Tom heel goed doet, is het combineren van tekst met muziek. Ik luister zelf eigenlijk nooit naar teksten, maar bij Tom komt er af en toe zoiets geks uit dat het me toch opvalt”, aldus Dijk. “Ik moet mijn gefrustreerde verlangen om verhalenschrijver te zijn toch ergens in botvieren”, verklaart Gerritsen met opgeheven handen, “maar verhalen schrijven moet je in je eentje doen en muziek maken doe je samen, dat vind ik veel leuker.”

Wie zijn Classic Water?

Voorheen The T.S. Eliot Appreciation Society. Nu een vierkoppige band bestaande uit:
Tom Gerritsen: gitaar + vocalen
Lotte van Leengoed: toetsen 
Jan Pieter Middelkoop: basgitaar 
Albert Dijk: drums

Oor voor detail

Gerritsen vervolgt: “In Classic Water ben ik mijn teksten ook anders gaan benaderen. Voorheen schreef ik meer gefragmenteerde teksten waarin ik een situatie van verschillende kanten benaderde. Nu probeer ik in twee korte coupletten een situatie te schetsen, een sfeer neer te zetten. Daarna neemt de muziek het over en hopen we de luisteraar zo de kans te geven mee te zinken in het verhaal.” 

“Er zitten nu best lange instrumentale stukken in de muziek”, zegt Dijk. “Dat is heel fijn om te spelen, je wordt er dan echt in meegenomen en gaat veel beter luisteren naar de nuances, naar de details.”

“Ik ben ook meer elektronische muziek gaan luisteren. Ik vind het repetitieve daarvan heel erg cool, dan kunnen de kleinste veranderingen enorm groot aanvoelen”, verklaart Gerritsen. “Dat doen we nu ook met onze muziek, het gaat echt om de allerkleinste momenten. We kunnen soms eindeloos repeteren op de overgang van één stukje naar het volgende. Het gaat om dat soort details. We voelen elkaar naadloos aan op deze plaat. We gaan met z’n allen op in de muziek en op het podium is het keer op keer weer jammer om daar uit te komen.”

Stacy Parish en Zweden

'Concrete Pleasures’ is opgenomen in een oude boerderij in Zweden met producer Stacy Parish (T Bone Burnett, Alisson Krauss, Robert Plant). Zo’n plek vind je natuurlijk niet zomaar. “Het begon eigenlijk toen we op tour waren in London”, vertelt bassist Jan Pieter Middelkoop. “We hadden daar een contact die vier shows voor ons had geregeld, toen nog als T.T.S.E.A.S.. De laatste show die we speelden was in The Troubadour, dat was overdag een koffiehuisje en ‘s avonds kon je daar in de kelder een biertje drinken en naar bandjes kijken. Dat was echt een toffe plek, kneiter oud, de sfeer knalde er gewoon vanaf. Er stond nog net niet ‘Bob Dylan was here’ in de oude stenen muren gekrast (die hier overigens wel zijn eerste overzeese optreden gespeeld). Ontzettend tof dus, maar de geluidsman had wel een beetje een handleiding, dusdanig dat ons Londense contact het nodig vond ons daarvoor te waarschuwen.

“We kwamen er al snel achter wat hij bedoelde. Voordat wij aan de beurt waren, kwam er een twaalfkoppige band soundchecken. Dat was echt niet te doen op zo’n klein podium en qua instrumentatie ging het alle kanten op. Ze hadden acht zangers en drie gitaristen en zo nog van alles, kortom: de nachtmerrie van elke geluidsman. Stacy probeerde er, ondanks de acht microfoons op dat kleine podium, toch nog iets van te brouwen. Dat ging aardig goed totdat de beatboxer vroeg of hij wat meer snare kon krijgen. Toen lukte het Stacy toch niet meer om de rust te bewaren. Hij flipte helemaal. En daarna waren wij dus aan de beurt…”

“Gelukkig verliep onze soundcheck heel soepel. Binnen vijf minuten was het gepiept, wat voor ons allemaal, en vooral Stacy, een hele opluchting was. Na onze show kwam hij nog naar ons toe om te vertellen dat hij onze show heel tof had gevonden en vroeg hij ons of we toevallig een keertje langs wilden komen in zijn studio in Zweden om daar wat dingen op te nemen. Zodoende zijn we na wat heen-en-weer gemail voor tien dagen naar Zweden getrokken.”

Dijk valt hem bij: “Zijn boerderij stond op een enorm desolate plek. Bij een dorp met misschien honderdvijftig inwoners. Je kon daar niks anders doen dan muziek maken. Het was heel tof om alles achter elkaar op te nemen, in plaats van op losse dagen. Daardoor kun je veel beter iets opbouwen en is deze plaat echt een geheel geworden.” 

“Stacy liet ons ook nooit meer dan drie of vier takes spelen”, vertelt Van Leengoed. “Als je iets te vaak herhaalt, gaat het toch wel dood. Stacy wist precies wanneer een take goed was, dat was er dan misschien een waarop je minder perfect speelde, maar daar zat dan wel de goeie energie in.” 

“Dat hoor je ook terug in ‘Living Likeness’”, licht Gerritsen toe. “Ik werd halverwege die week verkouden en ergens in die opname slaat mijn stem over. Zelf vroeg ik me af of we dat er wel in konden alten zitten, maar Stacy zei gewoon: “Dit is het, deze take is goed.”  

Living Likeness

De eerste single, ‘Living Likeness’, is sinds vrijdag te beluisteren. Op deze track is voor het eerst te horen hoe Gerritsen in twee coupletten de situatie schetst van verlangen dat een verkeerde wending neemt, en hoe de instrumentatie het daarna overneemt om die boodschap te kunnen laten bezinken. “Het is eigenlijk best gek dat juist ons kortste nummer de eerste single is geworden, maar we hebben deze vooral gekozen omdat hij de evolutie markeert van mij in m’n eentje tot volledige band,” aldus Gerritsen. “De versie in de clip die vandaag is uitgekomen heb ik wel nog volledig zelf heb ingespeeld. Voorafgaand aan de albumrelease in februari komen er nog vier singles aan die we wel volledig met z’n allen hebben gemaakt. We hebben er heel veel zin in om die plaat te gaan presenteren in de EKKO. Zo zie je ook, in de geschiedenis, dat als er een pandemie is geweest en mensen na afloop daarvan opeens weer vrij kunnen bewegen, er overal spontane orgies ontstaan op straat. Mensen zijn dan zo blij om weer met elkaar in contact te kunnen zijn dat ze die blijdschap overal wilden botvieren. We verwachten dan ook dat onze releaseshow in februari heel gezellig gaat worden. Dus kom vooral naar EKKO!”

Te zien: Classic Water, zondag 21 februari 2021@ EKKO