Laster heeft inmiddels een wereldwijde fanbase weten te veroveren met hun mysterieuze maskers en eigenzinnige kijk op black metal. In april kwam hun derde plaat Het Wassen Oog uit en inmiddels zijn N., S. en W. (die hun ware identiteit liever niet prijsgeven) bezig met een tour in China. Vlak voor vertrek zochten we dit illustere trio op bij hun studio in thuisstad Utrecht.

Van frustratie tot vrijheid
“Ik was eerst barman’, begint N., ‘Ik was bier aan het tappen, W. was bier aan het drinken. Vanuit die positie kwamen we al snel tot de conclusie dat we een keer wat samen moesten gaan doen. We hebben een demo opgenomen waar we allebei enthousiast van werden. Alleen miste die nog een eigen karakter en vooral ook basgeluid, dus hebben we S. erbij gehaald.

Ik ken S. al praktisch m’n hele leven. We zaten op dezelfde middelbare school en woonden bij elkaar in de straat. Destijds speelden we ook nog samen in een andere band (Northward, red.). Later in Utrecht woonden we ook nog lange tijd in hetzelfde huis. W. Kwam toen vaak over de vloer en de woonkamer werd regelmatig omgebouwd tot doe-het-zelf-studio, ook al repeteerden we destijds al wekelijks in dB’s.”

“Toen we uiteindelijk onze eigen studio begonnen is Laster harder gegaan en levendiger geworden”, vervolgt W. “In het begin repeteerden we veel minder. Onze eerste EP is deels geïmproviseerd en voor ons eerste album hebben we kortstondig gerepeteerd, maar ook daarvan is de tweede track ter plekke uit onze mouw geschud. Die eerste nummers werden erg warm ontvangen. Dat motiveerde ons om flink de schouders eronder te zetten. We waren destijds alledrie een beetje gefrustreerd met de andere bands waar we toen nog in zaten. Alles was sterk afgekaderd. We konden onze ideeën niet meer kwijt in die formaties. Er was een gemis van vrijheid, van een open kijk naar het genre. Als Laster konden we deze vrijheid en openheid, die we alledrie hoog in het vaandel hebben staan, niet alleen opzoeken, maar ook volledig uitdragen.”

Discografie

EP
Wijsgeer en Narreman (2012)

Albums
De verste Verte Is Hier (2014)
Ons Vrije Fatum (2017)
Het Wassen Oog (2019)
Stadsluik EP - exclusief bij de dubbel-CD van Het Wassen Oog

Open blik op black metal
“Iedereen doet alles in deze band’, begint W., “Iedereen bespeelt de gitaar, de drums, de bas en iedereen zingt erbij. Het is goed voor het creatieve proces om elkaars instrument te begrijpen. Soms heeft één van de anderen een ritme in zijn hoofd dat ik niet kan spelen. De enige manier om dat dan over te brengen is als zij het zelf spelen. We houden ons materiaal graag breed. Dat we elkaars instrumenten kunnen overnemen helpt hierbij.   

We proberen bij elke plaat ook weer iets anders te doen dan bij de vorige. Niet alleen om onszelf uit te dagen, maar ook om onszelf als het ware telkens opnieuw uit te vinden. Het laatste nummer van De Verste Verte Is Hier is een beetje een mix van wave en black metal. Een paar van die elementen hebben we overgeheveld naar Ons Vrije Fatum. Op dat album vestigden we onze aandacht op sterke dissonanten, mensen zullen dat al snel jazz- of indie-achtig noemen. Die dissonanten zijn meegenomen naar Het Wassen Oog, waarop wederom elementen te vinden zijn waarmee we verder willen experimenteren.”

“Onze muzikale invloeden variëren”, vervolgt N. “Van Cocteau Twins tot Dark Throne en van Crystal Castles tot Mariya Takeuchi. Uiteindelijk luisteren we zoveel uiteenlopende muziek, dat elementen ervan vanzelf uit onze vingers komen. We hebben er bewust voor gekozen deze elementen te behouden, ook al passen ze volgens sommige opvattingen niet in black metal. Dit spijt ons verschrikkelijk. Nogmaals sorry.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

"Juist door ons te verschuilen wordt het veel makkelijker om zelfreflectief te zijn."

Nederlands
“Met onze eerdere bands schreven we ook al teksten in het Nederlands,” vertellen S. en N.. “Het was voor ons belangrijk om onszelf lokaal uit de drukken. De plekken waar we opgroeiden en waar we heen gingen waren thema’s in onze muziek. Daarnaast is de Nederlandse taal in bepaalde opzichten echt een pareltje. Nederlands is zowel direct agressief als speels. Er zijn net zoveel manieren om dingen concreet op de man af te zeggen als er manieren zijn om dingen met woorden te verbloemen. Dat creëert een gigantisch speelveld aan creatieve invulling. De vrijheid die we vinden in taal, zoeken we tegelijkertijd in het genre waarin we ons bevinden. Dat is denk ik een heel mooi huwelijk.”

Gemaskerde mannen
Op het podium dragen we allemaal een masker dat we zelf gemaakt hebben uit een mal van ons eigen hoofd”, vertelt N. “Bepaalde aspecten van ons eigen uiterlijk hebben we dusdanig vergroot dat het eindresultaat lichtelijk absurdistisch en vooral onherkenbaar is geworden. Juist door ons te verschuilen wordt het veel makkelijker om zelfreflectief te zijn. We schrijven over onszelf in onze eigen omgeving. Door jezelf met zo’n masker op te verplaatsen naar een derde, een vreemde, is het makkelijker om naar binnen te gaan. Het wordt ook makkelijker om de spot met jezelf te drijven als je je eigen gelaat niet voor ogen hebt.”

“Het is wel een mooie bijkomstigheid om je identiteit enigszins verscholen te hebben”, vervolgt W. “Het gaat immers niet om ons als personen, maar om de band.”

Het Wassen Oog
“Ons Vrije Fatum was in vergelijking met Het Wassen Oog nog wat romantischer en magischer”, vertelt S. “Het Wassen Oog is komischer. Spot en humor zien we hier als een drijvende en stimulerende kracht. Het is wellicht ook iets absurder, meer geënsceneerd.

Bij elk album laten we naast een andere sound ook een andere thematiek horen. De Verste Verte Is Hier was heel erg op het individu gericht, op wat de ‘ik’ ervaart en hoe de omgeving hem beïnvloed. Ons Vrije Fatum ging meer over relaties, over hoe een persoon zich verhoudt tot derden en vice versa. Bij Het Wassen Oog en de Stadsluik EP zijn we wat meer de breedte in gegaan. We zitten niet meer enkel in onszelf te wroeten. We kijken niet meer naar een verhouding met een ander maar onderzoeken hoe de wereld om ons heen los van onszelf vorm heeft. We onderzoeken hoe wij daar in staan en wat we daarvan vinden. Het ruimtelijke, visuele is belangrijker geworden. Dat proberen we in muziek en lyriek te vangen. We proberen geïnspireerd cinematografische scènes te vertolken naar geluid.”

China
“Volgende week vrijdag vertrekken we naar China”, vertelt N. “We hebben wel eerder in het buitenland gespeeld, maar dit is voor ons een heel nieuw verhaal. We doen een tour van negen shows met onder andere Zuriaake, een Chinese band die we twee jaar geleden tegenkwamen in dB’s. Zij spraken maar weinig Engels, maar toch hebben we, al gebarend, de hele avond met ze geouwehoerd. Toen we ze een jaar geleden weer troffen op Roadburn, kregen we het verzoek even een mailtje te sturen als ze klaar waren met hun Europese tour. Vanaf daar is de bal gaan rollen. Later dit jaar hebben we ook nog een tour gepland in Montreal. We zijn benieuwd naar wat daar allemaal te beleven valt.”

De releases van Laster zijn te vinden als stream, bij bandcamp en DigIt, in de Loeff Berchmakerstraat.

Te zien: Laster speelt op zaterdag 1 juni 2019 op Fortarock in Nijmegen