Het zou heel goed kunnen dat je nog nooit van Demi Mazurka hebt gehoord. Online valt er weinig te vinden over deze band, die toch al een poos bestaat. Naast een album met de titel Lazy Moon, dat op YouTube en op Spotify staat, vinden we op de illustere pagina teamrock.com de beschrijving ‘mixing classical piano skills with electronic beats’. Met het uitbrengen van de single ‘Against the World’ met stemmige zwart-wit video (regie Lotte van Leengoed) blijkt dat die beschrijving niet meer klopt en dat Demi Mazurka een ander pad heeft gekozen.

Met de single kondigde de band de komst van een album aan en dat is goed nieuws. Mark Zuidema maakt namelijk al sinds de jaren ’90 met verschillende projecten muziek die valt te categoriseren als eigenwijs en vernieuwend, dus interessant en spannend. Zuidema speelde eerder met Emscher, Stillwell en Mercy Giants dat een jaar of vier geleden nog het album Steel Dungeons, Mighty Foes! uitbracht. We spreken Zuidema in de oefenruimte van de band aan de Archimedeslaan in Utrecht.

Come Out and Play wordt aangekondigd als een debuutplaat terwijl we op Spotify het album Lazy Moon vonden, hoe zit dat? Zuidema legt uit: "Lazy Moon voelt voor mij helemaal niet als een album. Het is vooral een soort onderzoek voor mezelf als muzikant, om te zien waar ik zou uitkomen als ik solo muziek zou gaan maken. Ik had tot dan toe altijd gitaar gespeeld in bandjes en ontdekte toen dat ik me eigenlijk veel beter thuis voelde op de piano, het instrument waarop ik ooit begonnen ben muziek te maken. Gitaar vond ik vooral stoer denk ik toen ik daarmee begon. Dus ging ik op onderzoek uit hoe dat zou zijn, ik met een piano als soloartiest. Daar kwamen wat liedjes uit en dat is Lazy Moon dus."
(Tekst gaat verder onder de foto)

Op Come Out and Play staan volgens platenlabel Tonefloat acht melancholische nummers met invloeden uit indie, hiphop en jazz. Zuidema zelf maakt zich niet zo druk over de categorie waarin zijn muziek valt, die volgens hemzelf vooral intuïtief is en ‘op gevoel’ is gemaakt: "Ik vind het heel traditionele popliedjes, met hier en daar wat postrock invloeden. Het is ook niet zo belangrijk wat het precies is toch? Ik houd ervan als muziek ontstaat vanuit spontaniteit en improvisatie, omdat de muziek daarmee een bepaalde frisheid behoudt die ik fijn vindt. Een structuur van een liedje dwingt je om in een bepaalde hoek te blijven hangen. Ik houd daar niet zo van, al ontkom je er niet aan als je nummers wilt vastleggen. In de toekomst zou ik wel muziek willen schrijven vanuit een bepaald geluid of een sfeer. Kijken wat dat oplevert. Dat alle nummers melancholisch zijn klopt trouwens wel. Ik probeer wel eens een vrolijk liedje te schrijven, maar het zit er gewoon niet in."

"Ik kan mezelf achteraf ontdekken in mijn eigen teksten."

Hij vertelt dat de nummers die Demi Mazurka speelt vaak beginnen met een ‘loopje’ dat hij ontdekt en dat blijft herhalen totdat het kleine stukje muziek uitgroeit tot een nummer. "De tekst die ik bij het begin van zo’n idee heb is voornamelijk fonetisch, iets wat lekker bekt bij de tonen die ik speel. Later in het proces raap ik dat bijeen om daarvan de uiteindelijke tekst te maken. Ik heb geen overkoepelend thema waarover de nummers gaan. Het zal allemaal met mij te maken hebben; ik kan mezelf achteraf ontdekken in mijn eigen teksten."
(Tekst gaat verder onder de foto)

Door af en toe bevriende muzikanten uit te nodigen in de oefenruimte ontstaat er een vaste bezetting van de band die naast Zuidema bestaat uit Wouter Bosker (Boy Ler), Maarten Scherrenburg (The Use of Ashes, Mercy Giants, March) en Matthijs Uyterlinde (Belanov, Stillwell). Allemaal mannen met een Zabel Muziek verleden en een voorliefde voor alternatieve, vaak experimentele muziek. "Een band geeft hele andere resultaten dan een solo project, dat is voor mij de grote winst van met een band spelen en schrijven. Maarten (Scherrenburg, red.) speelt nu bijvoorbeeld een solo die ik totaal niet had aan had zien komen en nu maar gedoog", grapt Zuidema. "Ik blijf een control freak hoor, ik wil me op zijn minst met alles bemoeien zeg maar. Ik denk dat ik Scherrenburg helemaal gek heb gemaakt tijdens het mixen van de plaat. Ik wil het beste uit een nummer halen en ik wil ook dat alle bandleden zeggen wat ze vinden om de nummers beter te maken. Alleen dan werkt het echt goed als band."

Come Out and Play is opgenomen, gemixt en gemasterd in studio Majeur7 van bandlid Maarten Scherrenburg over een periode van een aantal jaren. "Bandleden verhuizen, relaties raken uit, en zo zijn er wel meer redenen te bedenken waarom we lang de tijd hebben genomen om deze plaat helemaal af te maken. Ik ben vooral blij dat het nu echt klaar is. Op de single hebben we veel positieve reacties gehad. Nu wil ik de plaat live gaan spelen."


Te zien: Demi Mazurka presenteert zijn album dat op 5 mei uitkomt diezelfde avond voor het eerst aan het publiek op een labelavond van Tonefloat in OT301 in Amsterdam. Voor wie even wat anders wil dan de geijkte bevrijdingsfestivals.