Bäsn was bij Festival Downtown in 2019 een aangename verrassing. Over het debuutalbum dat is uitgebracht op 2 april vertelt Sjoerd van Kampen dat 'Depression Disco' een persoonlijk verhaal laat horen over het gefaalde GGZ beleid binnen Nederland, de gefaalde participatiewet en het overwinnen van een depressie.' Met invloeden van Soulwax, LCD Soundsystem, LeLe en Borokov Borokov. In mei komt het album uit op cassette. Een feestje voor je depressie!

Waar komt de naam Bäsn vandaan?

Sjoerd van Kampen: 'Een sessiemuzikant (Johan Marsman) waar ik een paar jaar terug mee samen werkte kwam met de naam. Het was eerst Bass en Sjoerd, dat werd toen Basen. We wilden het catchier maken, dus we dachten laten we het meer mysterieus maken. Dat werd dus BÄSN.'

Hoe zou je de sound van Bäsn beschrijven?

'Als Depression Disco; elektronisch, met disco en indie invloeden, dansbaar en flink catchy.'

Wat is Depression Disco?

'Depression Disco is het genre waarmee we kwamen om onze muziek te beschrijven. Depression Disco omvat zowel de muziek die we maken qua genre als qua teksten.'

Wat zijn invloeden? 

'Muzikaal: Soulwax, LCD Soundsystem, ASA MOTO, Cassius, LeLe, Borokov Borokov en de Ambassade. Extern: Wandelen, sporten, fietsen en tuinieren.'

'Disco Anxiety' begint elektronisch en daarna heeft het een bijna Talking Heads achtige sound. Wat betekent Disco Anxiety voor jou?

'Disco Anxiety is een nummer over wat anxiety kan zijn. Wat natuurlijk best veel is en het kan voor iedereen ook anders zijn. “Anxiety is, having a huge appetite or having no appetite at all” is een voorbeeld daarvan. Het kan heel pretpakket aan verschijnselen zijn en dat was voor mij zeker het geval en dat wilde ik dus vertalen naar een upbeat nummer wat toch wel een beetje donker randje heeft.'

'Depression Disco laat een persoonlijk verhaal horen over het gefaalde GGZ beleid binnen Nederland, de gefaalde participatiewet en het overwinnen van een depressie.' 

Je hebt het over het overwinnen van depressie. Hoe is je dat gelukt?

'Ik zal eerlijk zijn, het is nog niet helemaal overwonnen. Maar het begin is er al! Dit heeft heel lang geduurd en veel verschillende partijen hebben hieraan geholpen. Ik kon en mocht lang geen passende hulp zoeken van de gemeente. Uiteindelijk zijn mijn coach (een hulpmiddel wat ik nog maar sinds kort heb) en ik erachter gekomen dat ze wettelijk verplicht zijn om mensen met autisme of een andere afstand tot de arbeidsmarkt wel hulpmiddelen en flexibiliteit te bieden. Dat heeft er voor gezorgd dat ik nu veel meer ruimte over heb en nu dus ook andere hulp(middelen) kan toepassen.' 

Wat heb je gemerkt van de verslechterde situatie van de GGZ?

'Ik heb zelf lang moeten wachten om hulp. Niet alleen voor mijn autisme, maar ook overlevings trauma's die ik over heb gehouden van lang in een uitkering gezeten te hebben, in elkaar geslagen te worden in mijn jeugd omdat ik autisme heb en het speciaal onderwijs waar leraren vaak met hun machtsposities situaties wilden laten escaleren. Dit zorgde er voor dat ik vaak best extreem defensief in discussies werd, wat resulteerde in ruzies en ik kon soms obsessief naar mensen toe worden waarvan ik dacht dat ze mij konden redden. Daar is hulp voor nodig. En als je dan lang moet wachten of geeneens hulp mag vragen omdat je in een uitkering zit, kan dat best wel negatief effect hebben op de levens van mensen die hulp nodig hebben.'

Kan je wat uitleggen over je onderzoek naar de participatiewet?

'Door mijn frustratie over de participatiewet en de potentie die ik had om mij verder te willen ontwikkelen ben ik op onderzoek gegaan waarom het fout gaat in de participatiewet. Dakloosheid, meer armoede, burnouts, zelfmoord, geen toekomstperspectief, geen mogelijkheid tot hulp zoeken of toepassen en nog veel meer zijn de gevolgen geweest van de participatiewet. En dat feit maakte mij heel boos en verdrietig.'

Uiteindelijk mocht ik voor de gemeenteraad staan(red: als inspreker vanaf de 31e minuut) om de situatie uit te leggen en te vragen om verandering in deze situatie. Het liefst had ik geen onderzoek willen doen om mijn dromen werkelijkheid te maken. Maar het heeft mij wel verder gebracht en daar ben ik trots op.'

Heeft je autisme spectrum stoornis invloed op Bäsn?

'Zeker. Zowel in het creatieve proces als in de teksten (vooral depression disco). Ik kan soms nogal een control freak zijn, vandaar dat ik meestal alleen werk als ik opneem. Gelukkig is het niet extreem en proberen we live altijd wel te experimenteren en elkaar de ruimte geven. Ik geef ook wel toe dat ik misschien wat hulp kan gebruiken als het om promo gaat. Het kan soms best overweldigend zijn om alles zelf te doen (zeker ook als je alles zelf ontwerpt en alle video’s zelf maakt).'

-tekst gaat door onder de video-

Hoe heeft Bäsn zich ontwikkelt?

'BÄSN is ontstaan in 2015 en BÄSN is op zich altijd een solo-project project geweest waar ik meestal zelf alles produceer en opneem en waar mensen komen en gaan en kunnen helpen bij de opnames en/of live optredens. Dit heeft er voor gezorgd dat het proces vaak wel flexibel is. In het begin hebben we vaak getwijfeld of we meer de Indierock kant op wilden gaan of meer elektronisch. Op de Mistakes EP van 2018 zijn die indierock invloeden zeker nog te horen, maar sindsdien zijn we veel meer elektronisch geworden. In 2016 en 2020 waren we finalist van de Grote Prijs van Rotterdam.'

Zijn de nummers anders geworden door het computer ongeluk waardoor de nummers opnieuw moesten worden opgenomen?

'Zeker, alle versies die op die computer stonden moesten opnieuw opgenomen worden. We hadden godzijdank nog een backup van de demo versies op een externe schijf staan, maar een groot gedeelte van het werk wat we hadden gedaan was weg.'

 

Wat hebben jullie kunnen doen dankzij de voordekunst campagne?  

'We hebben met een co-producer (Jasper de Klerk van de band Echosonic) kunnen werken, merch kunnen creëren en we kunnen nu ook een fysieke tape uitbrengen. We hebben onder andere meer analoge gear kunnen gebruiken (denk aan synthesizers en betere audio interfaces). Weliswaar minder dan dat we eigenlijk eerst wilden, want we zouden eerst in een studio opnemen, dat kwam helaas te vallen omdat toen net de pandemie om de hoek kwam te kijken. We hebben daardoor wel weer meer tijd kunnen spenderen en te experimenteren met onze gear. Hier is bijvoorbeeld het experiment Synthesized On MS20 uit gekomen, een verkenning van de Korg MS20.

Hoe gaat het met je podiumvrees

'Podiumvrees is echt stukken minder geworden. Het zal er nog altijd zijn, maar meer op de gezonde wijze. Een beetje podiumvrees hoort er bij en houd het altijd leuk.'

De plaat is opgenomen met Tim Roos. Hij is verder gegaan met Indigo Pastel. Tegenwoordig vorm je Bäsn met Lars de Wit. Zal het met Lars live anders worden ingevuld?

'Iets anders. Lars speelt Bass, wat synths en af en toe wat live drum programming op de drumcomputer. Er zal nu even geen gitarist meer zijn, maar dat is niet erg.'

Hoe is Lars bij Bäsn gekomen?

'Lars kwam er bij nadat Tim aan gaf dat hij meer ging. We waren eigenlijk al van plan om de band uit te breiden en Lars wilde graag meedoen aangezien hij zelf ook een affiniteit voor synthesizers heeft, dus het was een redelijk snel proces. Lars (zit ook bij Dead Company) kennen we via Chantal Ypma (Lil Zjans) die we dan weer via de Popunie kennen. Nu zijn we weer een duo, maar we hopen nog steeds een drummer en misschien zelfs nog een extra synthesizer-speler/gitarist er bij te hebben.'

Waarover gaat 'Stop Ghosting Me'

''Stop Ghosting Me' is het middelpunt waar ik een vriendschap probeer aan te wakkeren die eigenlijk al is afgelopen. Het gaat erover dat ik ontdek dat sommige vriendschappen gewoon eindigen en dat het beter is om gewoon door te gaan in plaats van ze de hele tijd lastig te vallen.'

-tekst gaat door onder de video-

This Is The End / Till Tomorrow

Op welke tekst ben je trots op het album? 

'Till Tomorrow is zeker mijn favoriet. Het is mijn meest persoonlijke nummer tot nu toe en ik heb veel emoties er in kwijt kunnen raken. Elke keer als ik het terug luister word ik er emotioneel van of krijg ik er rillingen van.'

Waarover gaat het tweeluik 'This Is The End' (opener van het album) / 'Till Tomorrow' (afsluiter)?

'This Is The End en Till Tomorrow zijn de meest interessante nummers voor mij. This Is The End is de start van het verhaal, waar ik het liefst alles wil eindigen vanwege mijn depressie en faalangst, ondanks wat andere mensen zeggen. In feite negeer ik wat vriendschappen. Till Tomorrow is het antwoord daarop, waar ik zie dat eindigen niet de oplossing is, zie dat er altijd een morgen is en er altijd mensen zijn die er voor mij zijn. Ik confronteer mijzelf met het feit dat het allemaal altijd goed komt.'

-tekst gaat door onder de video-

Een van de interessantste nummers is Manic D. / Manic Depression. Catchy en nog funkier geworden sinds de vorige keer dat ik Bäsn zag bij Festival Downtown. Wat is er veranderd? Het klinkt alsof het nog is veranderd sinds een vorige versie?

'Klopt, er is flink veranderd zelfs! Dit was het nummer waar we het meeste aan hadden verloren. Er was veel instrumentatie weg, de zang hadden we niet meer en de drums klonken nergens naar. Gelukkig hebben we dat kunnen verbeteren en we hebben zelfs wat invloeden van de live-optredens kunnen toevoegen.'

Ga je nog wat doen met de oude versie van 'Manic D.'  en 'Wear A Mask'? 

'Dat zou zeker nog eens kunnen gebeuren. Ik heb nog een hele map demo’s of nummers die net niet in het dialoog van het album passen, daar kunnen we nog een b-side release van maken denk ik.'

Remixes en Bäsn humor

Er zitten zoveel invloeden op het album. Ik zie een remix hiervan wel voor me. Van wie zou je een remix willen horen? Welke dj hoop je dat het gaat draaien? 

'Veel invloeden inderdaad! Een droom-remix zou natuurlijk van James Murphy (van LCD Soundsystem) of van Soulwax zijn. Zijn sowieso ook mensen waar ik gewoon een kopje koffie of thee mee zou willen drinken met een goed gesprek er bij.'

Heb je zelf samples gebruikt? 

'De enige samples die gebruikt zijn, zijn de drums. Het meeste is zelf ingeprogrammeerd of ingespeeld.'

In het persbericht heb je het over de klassieke Bäsn humor. Kan je daar wat meer over vertellen?

'De teksten kunnen soms best wel zware onderwerpen hebben. We proberen dat altijd een beetje te verlichten met wat humor. Vaak proberen we dat in de video’s te verwerken, bijvoorbeeld Tim die halfnaakt gitaar speelt in Till Tomorrow en een klap op mijn gezicht in plaats van een handjeklap in Stop Ghosting Me.' 

-tekst gaat door onder de video-

Plannen en cassettes

Je was geselecteerd voor de finale van de Grote Prijs van Rotterdam 2020 in de categorie band. Uiteindelijk heeft Willem ‘t Hart je vervangen. Wat is er gebeurd? 

'Dat klopt. Ik kreeg door de stress en anxiety van de participatiewet en het de hele tijd in een survival modus zitten veel zware mentale klachten die overgingen tot lichamelijke klachten. Denk aan hartklachten, ademhalingsproblemen en chronische stress. De huisarts gaf het advies dat ik moest stoppen met elk werk wat ik deed en het beste kon uitrusten. We baalden er allemaal heel erg van, maar er was helaas niet veel aan te doen. En soms is het beter om voor jezelf te kiezen ipv over de grens te gaan.'

Wat zijn je plannen hierna?

'Eerst even goed uitrusten en voorbereiden op de nieuwe opleiding! Verder ga ik de thuis-studio renoveren / verbeteren en ben ik ook actief op youtube met jam sessies, producer tips en behind the scenes content. En achter de schermen zijn we natuurlijk ook gewoon bezig met onze live setting verbeteren. Denk aan visuals en onze eigen licht-show. Dit zal uiteindelijk wel meer inspiratie voor een volgende release brengen, maar ik kan nog niks concreets daarover zeggen.' 

Wat zijn de ambities?

'September ga ik beginnen met een producer opleiding bij Sound Education Nederland, waar ik ontzettend veel naar uitkijk, daarnaast zou ik graag in de verre toekomst een community/label willen beginnen met neurodiverse producers waar we onze muziek kunnen uitbrengen, trainingen kunnen geven en een safe space te kunnen creëren voor Neurodiverse BIPOC, Queer, Trans en iedere neurodiverse persoon die een safe space nodig heeft. Muziek is een bewezen coping-mechanisme en ik zou het willen gebruiken om te verbinden en neurodiverse levens te verbeteren/verrijken.'

2 mei komt de cassette van het album uit. Met ook cassettes van vorige releases. Wat is er veranderd qua sound ten opzichte van vorige releases?

'We zijn beter op songwriting gaan letten, meer op elektronische instrumentatie gaan focussen (minder sample gebaseerd werk) en dieper gegaan in productie.'

Waar vind je meer informatie over de cassettes en over Bäsn?

'De Cassettes worden eerste verstuurd naar de mensen die aan de crowdfunding hebben gedoneerd en daarna zal het restant op https://basn.bandcamp.com/ te vinden zijn.'