Op zaterdag 5 oktober vond de zesde editie van Festival Downtown plaats. Op meerdere locaties in de binnenstad kon er genoten worden van ruim 50 acts uit binnen- en buitenland. Acts die op het eerste oog niet direct iets met elkaar te maken lijken te hebben, maar stiekem toch verbonden zijn door het feit dat ze allemaal een vleugje elektronica bevatten. De ene echter wat meer dan de ander; er stonden volop elektronische artiesten zoals Catching Flies, maar ook de keiharde punk van The Dead Cvlt. Na een regenachtige week was het voor de organisatie én de bezoekers nog spannend of het droog zou blijven. Gelukkig hoefden de paarse en gele paraplu’s bij de venues slechts te dienen ter decoratie en viel er geen spatje regen. Met de binnenstad als decor en de zon als achtergrond kon het niks anders dan een mooie dag worden.

Deze dag begint al vroeg, want om 14:00 uur staat de eerste act op het programma: Dwayne Franklin & Daddy Jacob. Het dynamische funkduo zou de mainstage op het Eendrachtsplein openen, maar helaas blijkt er iets mis te zijn met een van de keyboards. Na een halfuurtje van alles geprobeerd te hebben, pakt host Diggy Rast de microfoon om te vertellen dat de show niet door kan gaan. Tijd dus om een biertje te bestellen en plaats te nemen op een van de bankjes op het Eendrachtsplein. De aankleding van het plein is top en de opvallend paars/gele-kleurcombinatie is tot in detail terug te vinden. 

Diggy Rast moet snel door, want hij speelt met zijn band Het Gezelschap een pop-up sessie bij Plaatboef. Het duurt even voordat het ‘podium’ op de stoep van de Nieuwe Binnenweg is opgebouwd en er heeft zich inmiddels aardig wat publiek verzameld. Het wachten wordt beloond, want zelfs op twee vierkante meter gaat Het Gezelschap helemaal los. Het staat inmiddels zo vol dat de tram er niet meer langskan en de mannen roepen het publiek op om dichterbij te komen. Dit is nodig ook, want Jordy Dijkshoorn heeft iets gevonden waar hij vanaf kan springen en klimt op het wagentje van de Nieuwe Lichting. Het Gezelschap houdt het kort, want moet vanavond ook het Eendrachtsplein afsluiten. 

Tegelijkertijd is het op het hoofdpodium tijd voor meer muziek van eigen bodem. Zanger en rapper Joshua J uit Breda bracht in maart van dit jaar zijn debuutalbum ‘1998’ uit. Het is een persoonlijk album, maar Joshua J betrekt met humor zoveel mogelijk publiek bij zijn show op het Eendrachtsplein. De nummers ‘Go Away’ en ‘Lights Off’ worden vervolgens meegezongen. De combinatie van r&b en soul maakt de tracks heel toegankelijk. Joshua J staat niet alleen op het podium en heeft ondersteuning meegenomen. Jheyner Frias geniet duidelijk van zijn gitaarsolo’s en Samuel Øladęlę voegt warmte toe met zijn pianospel.

Maask neemt bij Plaatboef direct de knoppen over van Het Gezelschap. De beatboxer en stemkunstenaar gebruikt zijn eigen stem, een bijzonder loopstation en een flinke dosis humor om zijn beats in elkaar te draaien. Hij stelt zichzelf eerst even netjes voor, en laat de tekst in een loop doorgaan. Het publiek op de stoep én op het terras van het naastgelegen Koekela geniet er duidelijk van en spoort Maask aan vooral door te gaan. Er wordt flink gedanst en gesprongen op de geluiden die Maask produceert. In deze stemming mag de rest van de dag vooral doorgaan! 

Bij het hoofdpodium wordt ook flink bewogen. De set van Belgisch/Congolese artiest Baloji is energiek van begin tot eind. Zijn band maakt dansbare muziek bestaande uit een mix van hip-hop, reggae en afro beats. Steeds meer voeten gaan van de vloer en zelfs een radiografisch bestuurbare barbiepop danst over het Eendrachtsplein. Baloji danst en springt zelf het meest enthousiast en zwiept iedereen op. Zijn teksten zijn in het Frans gezongen, maar Baloji moedigt zijn publiek in het Engels aan. Een enthousiasteling mag zelfs even op het podium komen om zijn danskunsten te vertonen. Baloji laat het Eendrachtsplein in feestelijke stemming achter.

Bij Biercafé Boudewijn kun je terecht voor fijne Rotterdamse acts. Het podium is om 17:40 uur de plek voor KEES (Grote Prijs van Nederland winnares in de categorie singer-songwriter in 2019) om haar liedjes te spelen. De zangeres is meestal alleen met haar instrumenten, maar heeft speciaal voor vandaag de hulp van El Fatso’s zanger en gitarist Tom Schreuder ingeroepen. KEES zelf pakt ook af en toe haar gitaar en pingelt vooral op de toetsen. Ter plekke maakt ze samples van haar zang, die je op melodieuze wijze meevoeren op de maat. KEES heeft drie nieuwe singles op de planning staan, waarvan de eerste, ‘Buik Op Slot’, net uit is. Hét nummer van de set is 'Lekker Fietsen'. Evelien Keesmaat (KEES) vraagt het publiek om mee te zingen en dat gebeurt ook. Een aantal mensen maakt zelfs fietsbewegingen op de maat.

Ondanks dat Roses Gabor last heeft van haar keel brengt ze het Eendrachtsplein in elektronische r&b sferen. Podium-host Diggy Rast staat als redding achter de knoppen voor haar. Een gitaar tokkeltje over echoënde elektronica maakt ‘Perfect Magnitude’ spookachtig. In het refrein horen we de volle hoge stem van Roses Gabor het beste. De Britse zangeres leende die stem eerder al uit, onder andere aan Gorillaz, voor de track ‘Dare’. Roses Gabor bewijst vanavond van alle markten thuis te zijn; het nummer ’Turkish Delight’ klinkt totaal anders en is een echt clubnummer met terugkomende beats. De avond begint te vallen en de temperatuur keldert snel naar beneden; tijd om even een kroegje op te zoeken om op te warmen. 

Het is inmiddels donker als Catching Flies op het hoofdpodium staat. De Britse DJ houdt het publiek goed in de gaten en staat heel geconcentreerd achter de draaitafel. Hij draait zijn doorlopende set steeds beter en met meer energie. Hij laat op de juiste momenten zwoele saxofoonmuziek door zijn beats klinken. Druppelende watergeluiden vormen ook een mooi element. Catching Flies vraagt tussendoor toch even hoe het met iedereen gaat, en of de bezoekers al willen dansen. Hij maakt na bevestigend gejuich de mix iets minder subtiel en het Eendrachtsplein zwiert tevreden heen en weer.   

Vanaf 19:45 uur is het knallen in Club Vibes, waar drie keiharde bands geprogrammeerd staan. The Dead Cvlt heeft de eer om de clubavond te openen. De band brengt een unieke combinatie van drum ’n bass en punk en houdt zich niet in. Het is helaas veel te rustig in Vibes om een echt goede moshpit te bouwen. Dit maakt frontman Trasher echter weinig uit, hij stort zichzelf geregeld tussen het publiek en banjert iedereen omver. Gewillige luisteraars krijgen een beuk tegen de schouder en een schreeuw recht in het gezicht, zoals het hoort. The Dead Cvlt zet absoluut een geweldige show neer, met enorm veel energie. 

Met een halfuur pauze tot de volgende act, gaan we buiten even afkoelen. Op het Eendrachtsplein wacht echter een verrassing: UMEME. Van afkoelen is geen sprake, het is namelijk onmogelijk om stil te staan! Umeme betekent ‘bliksem’ in het Swahili en die naam is perfect gekozen. De percussie en drums donderen door de boxen, terwijl de synths ritmische klanken produceren. De mix van house, techno en Afrikaanse beats zorgt voor soepele heupen bij het hoofdpodium. De drie muzikanten voelen elkaar perfect aan en het is niet moeilijk om jezelf te verliezen in deze oneindige jamsessie. 

Snel terug naar Club Vibes, want Medicine Boy is inmiddels al begonnen. Het dream-noise duo liet onlangs weten uit elkaar te gaan. De show van vanavond is dus een van de laatste kansen om Medicine Boy live mee te maken. Meer bezoekers hebben Vibes inmiddels kunnen vinden en de zaal staat een stuk voller. Het publiek geniet zichtbaar van de intense samenwerking tussen gitarist André Leo en toetsenist Lucy Kruger, die beiden de zang voor hun rekening nemen. Voordat je het doorhebt is het halfuur speeltijd voorbij en neemt Leo afscheid met een gierende gitaarsolo, terwijl hij over de grond rolt. 

Bäsn wordt aangekondigt met de term depressieve disco. Een goed gekozen omschrijving, waarbij disco/funk, electronische muziek en haast post-punk samenkomen. Het is een wereld van verschil met de manier waarop Sjoerd van Kampen solo heeft opgetreden, zoals bijvoorbeeld bij de Girls EP release van VVard (Grote Prijs van Rotterdam winnares en 3voor12 talent bij de Popronde, eerst bekend als Ward). Sjoerd staat zelfverzekerder op het podium. Samen met Tim Roos op gitaar houdt de muziek de spanning goed vast voor een depressief discofeest. Gelukkig is het wel nog steeds een beetje awkward. Luister hier naar het nieuwe nummer Manic D dat de verandering van sound goed laat horen. 

Gelukzoekers maakt er zoals altijd een feestje van! De vrolijke nummers met de energieke raps en mooie zang kan je overal neerzetten en je kan niet anders dan glimlachen. De hyperactieve, lekker Rotterdamse en een beetje chaotische Sero en beatmaker Mario vormen een mooi contrast met de fijne zang van Annemoon en nog een extra zangeres. Er wordt vrolijk op het podium gedanst door een aantal mensen uit het publiek op het buitenpodium bij Cafe de Zondebok & 'T Zwarte Schaap. Hopelijk kunnen ze meer live-elementen in de muziek verwerken, zodat het nog meer een live-act word. Op dit moment is de band bezig met het debuutalbum 'De Reis'.  

Buiten op het Eendrachtsplein wordt de boel inmiddels opgebouwd voor de afsluiter van de mainstage: Het Gezelschap. Er wordt nog een laatste line-check gedaan, het publiek heeft zichzelf inmiddels voorzien van een biertje en staat klaar om te feesten. Organisator Immanuel Spoor kondigt Het Gezelschap luid en duidelijk aan en de aanwezige fans laten nog harder van zich horen. De Dordtse nachtburgemeester Juno Rissema is ziek, maar zoals altijd aanwezig als dichtend intro van de tracks. Weliswaar met een flink schorre stem. Jordy Dijkshoorn en Diggy Rast ondersteunen elkaars rap en stuiteren over het podium. Op een microfoon zit lekker veel autotune, die elke zin nóg fouter maakt. Tijdens ‘Wilde Westen’ wordt er vanuit het publiek een cowboyhoed aangeboden om het plaatje compleet te maken. De aanwezigen springen zichzelf warm op de beats, terwijl Het Gezelschap grofgebekt en passievol het Eendrachtsplein afsluit.

Tegelijkertijd met dit feest, is het in Club Vibes tijd voor de derde en laatste act. Raketkanon speelt vanavond ook een van zijn laatste shows en dat is te merken; de zaal staat bomvol en bruist van de energie. Het is even dringen om een plekje vooraan te bemachtigen, maar dat is het waard. Het intense samenspel van de vier Vlamingen is ongekend en geweldig om mee te maken. De eerste drie rijen publiek headbangen ritmisch mee met de noise-rock die ze wordt geserveerd. Halverwege de set besluit de band van plek te wisselen en zien we drummer Peter de Wilde plotseling als gitarist en zanger Pieter-Paul Devos achter de synths. Raketkanon banjert door de set heen en neemt vervolgens afscheid met heel veel liefde. 

Hoewel de programmering nog tot in de vroege uurtjes doorloopt, is Gabber Modus Operandi voor ons de afsluiter. Eigenlijk is er maar één ding te zeggen over deze experimentele-gabber act: gekkenhuis! Restaurant Brasilbinkie staat tot aan de nok toe gevuld en gaat compleet uit zijn dak. Vanaf het moment dat het Indonesische duo aan zijn set begint is niemand meer veilig. DJ Kasimyn en zanger Ican hebben hun roots in de punk. Die DIY-mentaliteit is duidelijk terug te horen in dit experiment, dat alle kanten op vliegt. Een vleugje noise/metal, een snufje gabber en een flinke bak dangdut (traditionele Indonesische popmuziek), gemengd met trance en ja, wat eigenlijk niet? Kasimyn staat te genieten achter de knoppen en Ican klimt tegen de muren op, headbangt zijn blonde pruik in het rond en schreeuwt zijn longen uit het lijf. Alles kan en alles mag vandaag!

De zesde editie van Festival Downtown had een sterke line-up met veel verrassingen. De mix van nieuwe en gevestigde artiesten maakt dat er genoeg te ontdekken valt en je je geen moment hoeft te vervelen. 

Inmiddels staat de aftermovie ook online. Bekijk hem hieronder! Blokkeer meteen zaterdag 3 oktober 2020 maar in je agenda, dan is het namelijk tijd voor Festival Downtown editie 7.