Er werd massaal gestemd en uiteindelijk heeft het Delftse publiek gekozen. De top 015 zal op 24 en 31 december tussen 10-12 en 17-19 uur uitgezonden worden op Stadsradio Delft. Stadsradio Delft is te vinden op 106.3 FM. De volledige top 15 zie je hier onder.

1. ALQUIN - WHEELCHAIR GROUPIE

Alquin werd in 1971 opgericht als studentenband. Alle leden van de band, op bassist Hein Mars na, studeerden bouwkunde aan de toenmalige Technische Hogeschool Delft, en de groep repeteerde in KSS Alcuin, de sociëteit van de studentenvereniging Virgiel in het voormalige Sint-Barbaraklooster. Aanvankelijk noemde de groep zich Threshold Fear en onder die naam werd in 1971 ook hun eerste single uitgebracht. De band kreeg al snel een platencontract aangeboden door Polydor en wijzigde haar naam in Alquin omdat die naam internationaal beter zou aanslaan.

In 1975 werd het derde album Nobody Can Wait Forever opgenomen. Van dit album werd Weelchair Groupie als single uitgebracht en daarna zou het uitgroeien tot de bekendste hit van de band. In 2015 stond het nog op plek 1880 in de Top 2000, maar uit die lijst is het nummer inmiddels verdwenen.


Het is hard, het is dansbaar en zo Hollands als een koekje bij de koffie. Deze in 2007 opgerichte Delftse band combineert energieke ska-punk en een randje vuig tot een dansbaar geheel. Met hun aanstekelijke performance komt zelfs je grootmoeder dansend uit haar stoel. Geen Tijd is daar een mooi voorbeeld van. 

Ook nog zo'n Delfts nummer dat het tot de Top 2000 schopte. Al is het voor Polle Eduard al wel iets langer geleden, in 2007 stond Ik Wil Jou op nr. 1984. Eduard ging in 1965 als zestienjarige in de band Tee-Set spelen van Peter Tetteroo. In 1967 stapte hij na ruzie uit deze band. Na een aantal mooie co-producties met Peter Koelewijn, werd in 1979 met dezelfde Koelewijn Ik Wil Jou uitgebracht. Een bescheiden succes, maar genoeg om boven Tee-Set en Peter Tetteroo te eindigen. 

In 2013 stond Roel van Velzen nog in de Top 2000 met Baby Get Higher op plek 1635. Het nummer was in 2006 een absolute megahit. Als zoon van muzikant Kor van Velzen (bekend van o.a. Radio Piano), kwam hij al vroeg in aanraking met verschillende instrumenten. Via verschillende Delftse schoolbandjes en Crazy Piano, timmert hij aan het begin van de eeuw aardig aan de weg. In 2006 wordt Baby Get Higher uitgeroepen tot 3FM Megahit en beleeft het ook wat succes in Duitsland. De ster VanVelzen rijst daarna in rap tempo verder.

Delft, 2011- Geen sigaret, maar met een leren jacket, een aantal uitgesproken ideeën en een brutaal sproetenkoppie kwam Puck ooit het bandlokaal van de Delftste muziekschool binnen gelopen. Daar belandde ze, bij toeval, bij een stille, bescheiden jongen genaamd Youk in de band. Na een half jaar geen woord met elkaar gewisseld te hebben, komen ze elkaar tegen op een feestje van een gemeenschappelijk vriendin. Een aantal biertjes later is een muzikale samenwerking geboren. Het begin van Puck&thePyjammahs is een feit. Muziek die inspiratie haalt uit de eenvoud en harmonieën in de muziek van The Beatles en de melancholische teksten en melodieën van Amy Winehouse. Can We Be Friends is één van de hoogtepunten van het album Kissing the Rod uit 2013. 

Tee-Set, we zeiden het al eerder, de band van Peter Tetteroo. Al zou je daar Hans van Eijck wel flink te kort mee doen. Want het is mede dankzij zijn terugkeer (hij had samen met Polle Eduard in 1967 de band verlaten) dat de band steeds meer de vormen van een popgroep krijgt, met muziek die makkelijk in het oor ligt. De grootste hit uit de geschiedenis Ma Belle Amie komt uit in 1969 en stijgt in het voorjaar van 1970 zelfs naar plek 5 in de Amerikaanse hitlijsten. In 2010 stond het nummer nog op plek 1772 in de Top 2000. 

De band werd rond 1987 opgericht door Henk Koorn en onder andere gitarist Anno Houwing, korte tijd later volgden drummer Dim Veldhuisen en bassist Peter Konings, de band had toen nog Nederlandstalig repertoire. Gitarist Toon Moerland verving Anno Houwing. In 1989 werd in eigen beheer het album You Don’t Hit a Guy With Glasses On uitgebracht. Het jaar daarop volgde het album King.

In 1992 kwam de doorbraak met het album The More I Laugh, The Hornier Due Gets, geproduceerd door Henk Jonkers. Singles van dat album, o.a. Slow Change, werden op Radio 3 gedraaid en er volgde een optreden op Pinkpop. Henk Koorn stal de show door te verschijnen in netkousen en op een pogostick over het podium rond te dansen.

Buiten het succes van Tee-Set, een terugkerend element in deze lijst, haalde Peter Tetteroo ook nog succes met een soloplaat. Zijn versie van Red, Red Wine werd een top 10 hit. In de Delft Top 015 goed voor een gedeelde 7de plek.

Ter herinnering aan Peter Tetteroo is de "Peter Tetteroo Bokaal" in het leven geroepen, een jaarlijks uit te reiken prijs voor veelbelovend poptalent uit Delft en omstreken. De winnaar hiervan verdient een plek op Westerpop.

Marvin Dee Band timmert ook aardig aan de weg. Zo stonden zangers Marvin en Cas al in een uitverkochte Kuip als back-up vocals voor Marco Borsato. Ook mocht de band al spelen op de afterparty van Dave Matthews Band, waar genoeg gelijkennissen mee te vinden zijn. 

Dit nummer hebben we al live mogen aanschouwen, en verdient volgens on zeker een plek in deze top 15. Met het nieuwe album heeft Marvin Dee Band flink uitgepakt. Strijkers, blazers en een percussionist geven de muziek een nog rijker geluid. Solid geldt als een mooie meezinger van het album. Whooohooohoo!

Geschreven samen met Peter Koelewijn en Polle Eduard, stond dit nummer van Nico Haak 10 weken in de Nederlande Top 40. Herkenbaar door de vrolijkheid, zoals alle andere nummers van deze moppentappende zanger. Zijn grootste hit zou trouwens niet Honkie-Tonkie Pianissie worden, maar Foxie Foxtrot.

Left Alive mochten wij al even volgen tijdens onze rubriek: Ouwehoeren tijdens het touren. Zo kwam het dat de band Youp van 't Hek al onder haar fans mag scharen. Punk from the heart kun je regelmatig voorbij zien komen bij hun merchandise stand. Dat is dan ook de boodschap van de band; Punk maar dan met een positieve boodschap. De popronde selectie werd net niet behaald, maar met een lading nieuwe nummers en een gelikte clip, kan het haast niet anders dan dat we meer van ze gaan horen.

Nog een punk band, maar met een hele andere sound en een andere boodschap. Punk blijft vooral punk als het de kleine imperfecties blijft behouden. Dat Stumblin' Home al een groot genoege fanbase heeft opgebouwd om een top 10 plek te behalen, komt ongetwijfeld door dat ze al twee keer in Cultuurlab te zien waren. De band bracht dit jaar ook haar debutaal album ...After Another Failed (R)evolution uit. Final Card is daarvan het laatste en tevens het langste nummer. 

Het is toch wel ontzettend zonde dat de band uit elkaar is. Deze band met een mix van Reggae, Ska, Hiphop, Funk and Balkan, klonk als een ontzettend lekker feestje. Rising Sun was wel de grootste hit, als je dat zo mag noemen en bracht de band in de zomer van 2018 langs Westerpop en Waterpop. Uiteindelijk leidde het zelfs tot een Popronde selectie, maar daarna hebben we niets meer van de band vernomen. Het nummer zal echter altijd overeind blijven staan.

Ondanks dat Delft al meer dan 750 jaar oud is, had het tot 2004 nog geen eigen nummer. Den Haag had O, O, Den Haag van Harry Jekkers. Amsterdam had Mooi Amsterdam van Wim Sonneveld en Willy Alberti. Ach, zo kunnen we vast nog wel even doorgaan. Bert Brehm, Delfts accordeonist, vond dat daar wel verandering in mocht komen. Hij schreef deze smartlap over de stad waar hij geboren en getogen was, verkocht meer dan 1.000 cd's en schonk de opbrengsten aan een goed doel.

She Was Naked was het debuut van Supersister in 1970. De band zou daarna gelijk serieus genomen worden en eindigde op het randje van de Radio Veronica top 10 (plek 11). Daarna mocht de band gelijk op het hoofdpodium van het Holland Pop Festival in het Kralingse Bos spelen. Hét Nederlandse antwoord van Berry Visser op Woodstock. De band mocht daarna snel ook een album opnemen, maar een grotere hit dan She Was Naked zou er ondanks succesvolle nummers, niet meer komen. 

Delft heeft relatief veel Top 2000 noteringen gehad, want ook dit nummer haalde de gerenomeerde lijst. In 2004 eindigde Fred Astaire op plek 1730, om daarna niet meer terug te keren. Het debuutalbum Mo uit 1980 had een voor die tijd aparte instrumentatie: zowel de elektrische gitaar als de basgitaar werden weggelaten. In plaats daarvan werden toetseninstrumenten gebruikt (waaronder Wurlitzer-piano en Clavinet) en een klassiek blaasinstrument: de fagot.