Iedereen komt samen in de Leidse Hout voor dit familiefestival: kippenpakdragers, motormuizen, sportschooljongens, dames in avondjurk, stoners, refo-meisjes, metalheads, jarige eenhoorns, mannen die nog met Lemmy gepit hebben en kinderen die nog niet geboren waren bij de vorige editie van Werfpop. Zij, jij en wij allemaal zijn welkom bij de Werfpopavond, het feestdeel dat begint met Paceshifters.

Grote complimenten mogen vandaag naar de geluidsmensen: overal is de balans van het geluid goed. Daarnaast zorgen ze ervoor dat je op P1 P2 niet hoort, en omgekeerd ook niet. Ook de vriendelijke vrijwilligers en de logistiek zijn weer top. Waar eerdere edities wachtrijen kenden voor de bars of toiletbezoek kun je nu bijna meteen door. Een verbeterpunt: we ontdekten maar één waterpunt, naast de toiletten, en er stond niet of dit drinkwater was. Het gevolg was een Sovjetrij van dorstigen, en de Werfpop van de fistbump. Let’s party!

Dit is het tweede deel van ons Werfpopverslag van 2025. Wil je ook lezen over Tijger Tijger, Antje Krook, The Grand East, Maxi Radio, Naaz, Rotor49, Gespuys, CERA, Onslaught, YoungRubbi en Flexusz btb Operator21?

Hier is Deel Een.

Paceshifters

Energieke kalmte

In Zwolle en omgeving huist een fantastische rock-kongsi, met muzikanten die in wisselende samenstellingen samenspelen: Money & The Men, JesperJesper (met de Paceshifters-drummer als voorman), het opgeheven Tricklebolt en de opkomende superband Baba Pen And The Bim Bam Band. Ook alternatieve rockband Paceshifters komt uit die omgeving: Wijhe.

We hebben hoge verwachtingen voor hun liveoptreden. Ze speelden namelijk meer dan duizend gigs en tourden solo en met bijvoorbeeld Wolfmother door Noord-Amerika en Europa, stonden op Zwarte Cross, SXSW, Pinkpop en Werfpop (editie 2018). Het trio speelt graag op festivals, want: “Voor publiek spelen we goed; we moeten het van de live-energie hebben”, aldus hun drummer Jesper bij de podcast Bandpraat. Hun altrock wordt echter steeds rustiger, bedachtzamer. Hoe gaat de band energieke kalmte brengen?

Paceshifters begint dromerig en distorted. Het doet aan Oasis denken, een associatie die bij meer nummers van hun liveset langskomt. Hun ’90s sound en Sebs gitaargeluid en dictie klinken verwant. Over verwanten gesproken: ook Paceshifters is een band is met twee broers, Paul en Seb, maar met een minder tumultueuze relatie dan de pas herenigde Gallaghers.

Elektriciens tot uw dienst
Jespers drums stuwen de Paceshifers-nummers en al snel glimt het zweet op zijn hoofd. De toegevoegde toetsenist/zangeres Tatjana gooit ook haar energie erin. Pauls bas is lekker goed hoorbaar, een zeldzame zaligheid. Meestal zingen Paul, Seb en Tatjana driestemmig, maar opvallend genoeg pakken alle vier de bandleden ergens in hun set de leadzang; Jesper bijvoorbeeld een leadzanglijn die hoort bij Deep Purple’s ‘Child In Time’.

‘Runaway Child’, Paceshifters’ tweede nummer, combineert live een baslijn als van Nirvana’s ‘Rape Me’, met popzang – een interessante paradox. Paceshifters brengt ons veel nummers van 'Out-And-Outer', hun nieuwste album, zoals ‘Where the Spirit Meets the Bone’, ‘Runaway Child’ dus, ‘Sound Of Age’ en een ode aan Wijhe: ‘Down In My Hometown’. Hun uptempo nummers bewaren ze voor de laatste twintig minuten. Een kwaliteit van de vier is het langzaam opvoeren van het tempo in hun nummers, waarna een drop volgt. Daarna laten ze de spanning als ervaren elektriciens tot ontlading komen.

(Rogier van Nierop)

Hard Voor Weinig

Bottenkraakscene

Er staat vandaag veel punk op de podia, maar Hard Voor Weinig is de rauwste en meest politiek geëngageerde act van het stel (redacteursnoot: Bas was niet bij State Power). De sfeer is compleet met een knus podium met zelfgemaakte decoratie, keffiyeh op de geluidsbox, een soundcheck die nooit helemaal eindigt en een publiek dat danst alsof ze graag een arbeidsongeschiktheidsuitkering willen bemachtigen. Onze fotografen riskeren met bravoure de potige moshpit en terwijl het trio brult over politiegeweld, voeren de fans wat directe actie op elkaar uit. Slamdansen is volgens de huisregels van Werfpop in de ban, maar er vallen altijd mazen te vinden om alsnog huid en haar te riskeren: slinger je maat als een strijdvlegel in de rondte en zie hoe je plotseling de ruimte hebt om te dansen!

Deze roekeloosheid is ook niet leeftijdsgebonden, want zelfs een paar mensen die al AOW ontvangen zijn niet bang voor blauwe plekken. Terwijl de excessen van de bio-industrie bezongen worden, verandert het veld in een slachthuis. En denk niet dat dit het soort punk is waarbij de nummers prematuur eindigen, want alles heeft een nette looptijd. Uw verslaggever krijgt van de zanger een bierflesje aangereikt om te openen. Dienstbaar mep ik voor hem de dop eraf op de rand van het podium (of anders heb ik per ongeluk gratis drank teruggegeven). Na een paar slokken gaan we door met de track 'Sloop De Barkrukken', en op het gebeuk van de drums besluiten feestgangers kung-fu duels en piledrivers op elkaar uit te voeren.

Gevarentoeslag
Het daaropvolgende 'Woonrecht' staat ook als een huis, met een makkelijk mee te schreeuwen chorus. Een onverwachte gastredacteur probeert mijn pen te stelen om zelf wat aantekeningen bij te schrijven, maar met een moordlustige blik weet ik hem af te wimpelen. Bij navraag blijkt dat hij wilde melden dat tussen al het gelikte geluid er eindelijk een formatie is die niet bang is om te rammelen en af en toe op de bek te gaan. Roerend mee eens! De setlist is inmiddels meer een partijprogramma geworden met een apocalyptisch klinkende track over de klimaatcrisis, en we gaan toch allemaal dood, dus waarom niet moshen alsof er geen morgen is?

De Leidse hardcore punk met hart richt ook nog even de pijlen op Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet met 'Boreal World' (onze rechtenfaculteit is verantwoordelijk voor een hele horde extreemrechtse politici) terwijl de pitters inmiddels al paardjerijdend een soort steekspel uitvoeren, en voor het brute 'Never Again' is er even een check wie er in het publiek allemaal pro-Palestina kleding aanheeft (er is één dame met een relevant shirt). Volgende keer een vlag meenemen, mits ik de hoofdredacteur zover kan krijgen dat er een potje voor gevarentoeslag komt.

(Bas Kleijweg)

State Power

Liefde is…

Misschien was het niet de grootste moshpit van Werfpop, maar bij deze ging het er absoluut het hards aan toe. Moshpits, two-steppen, recensenten die op hun bek gaan, covers. Niks is te gek bij State Power.

Deze Utrechtenaren brengen hardcore punk met een kritische blik op de maatschappij en degene die de touwtjes daarbij in hand nemen. “Wij zijn een socialistische band’’, zegt zanger Stefan Bonestroo. ”Dat is niet radicaal. Iedereen verdient onderdak, onderwijs en veiligheid.’’ Erg verassend is het ook niet dat de vlag van Palestina volledig in het zicht op het podium staat. Goed om te zien dat dit op Werfpop wel mag: dat is bij lang niet alle festivals meer zo.

Het tempo ligt hoog bij deze band. De snelheid wordt bepaald door het beest Mert Göngür achter de drums. De vieze riffs van het duo gitaristen sporen aan om in beweging te komen en te blijven. Hoe kan het ook anders met nummers zoals 'World against you' en 'Gates of Hell'. Ach, wie houd ik voor de gek: de hele setlist zit vol met absolute bangers.

Als een stel stieren bestormt het publiek elkaar op het veld en deze kudde blijft het hele concert doorrazen. Een miljoen bier regent door de lucht. Soms moet je een kopstoot of een val incasseren, maar er is geen tijd. Je wordt, als een soort Simba, bij de armen in de lucht gegooid en je moet rennen voor je zakgeld.

Bij 'Final Hour' eist de zanger meer publieksparticipatie en dat gaat gemakkelijk. Dit nummer is makkelijk mee te ‘chanten’ en iedereen neemt de tekst “State Power, Final Hour” klakkeloos over. Bijna net zo gemakkelijk als het welbekende “Free free, Palestine”.

Knuffelpunkers
Op het eerste gezicht denk je misschien dat State Power niks meer is dan een agressieve bom aan testosteron, maar schijn bedriegt. Onder alle tattoos en masculiniteit zit deze band vol met liefde van het puurste soort en het publiek voelt dat vanavond perfect aan. Tijdens een cover van 'Pleased To Meet You' van het Amerikaanse Trapped Under Ice sprint zanger Stefan van het podium af naar het publiek. Mensen racen naar hem toe en springen letterlijk bovenop hem om het lied luidkeels mee te zingen. Eigenlijk is dit allemaal wel echt héél schattig.

Dit vijftal heeft de afgelopen twee jaar nieuwe energie in de Nederlandse hardcore scene geblazen en zal dat de komende tijd met alle hartstocht blijven doorzetten.

Liefde is… State Power.

(Renée Kortenoever)

Lucas Hamming

Dansbare poprock van de Moodswingmaestro

Singer-songwriter Lucas Hamming heeft een indrukwekkende staat van dienst. Met wapenfeiten als Megahits bij 3FM, het winnen van de dirigeerwedstrijd Maestro en zijn rol als Judas in de hitmusical Jesus Christ Superstar (waarvoor hij ook nog eens een Musical Award voor Beste Mannelijke Hoofdrol won) lijkt hij de ideale publiekstrekker op de vroege Werfpopavond. Het tijdsslot tussen 19.00 en 20.00 uur is het moment waarop de ‘middagploeg’ van de bezoekers nog net even blijft hangen en de ‘avondploeg’ zich aandient. Het veld voor P1 staat aardig vol. Maar voor wie op het laatste moment nog vooraan zou willen staan, is voldoende ruimte om naar voren te lopen. En er is alle reden om dat te doen: Hamming maakt er een feestje van en speelt samen met zijn vaste band zijn stuk voor stuk aanstekelijke indiepopsongs.

Harmonieuze samenwerking
Lucas is een ervaren showman en opent met het dansbare ‘Never let you down’. Als daarna het catchy ‘Where do you go’ volgt, is het feest compleet. Met de stuwende basnoten van Jonne Venmans en soepel in het gehoor liggende akkoordprogressies lijkt dit een schoolvoorbeeld van hoe je een aanstekelijk poprocknummer maakt. Het staat op het nieuwe album ‘Moodswings’, dat in maart is verschenen. Daar zullen we in de loop van de avond nog meer van horen, zoals het soulvolle ‘It ain’t easy’ waarin Lucas’ zang aan Mika doet denken, en het meer funky ‘Fighter’, wat ergens een echo van Lenny Kravitz in zich heeft.

Ook ouder werk klinkt over het festivalveld, zoals ‘Temporary remedy’, een veelzijdig nummer waarin Britpop-invloeden terug te horen zijn, en het groovy rocknummer ‘Mr. Blue Sky’ (waarbij het ironisch genoeg net even regent). “Always high on energy”, zingt Lucas en dat blijkt ook wel: zijn performance is energiek, met hier en daar een danspasje, een vraag-antwoordzangspel met het publiek en enthousiaste interactie met de andere bandleden. En dat ondanks dat het geluid van een ander podium hem hindert, waarvoor hij tussendoor de geluidstechnicus vraagt een oplossing te vinden.

Met de muzikanten die hem omringen, werkt hij al jaren samen: naast de al genoemde bassist, die overigens wat korter bij de band is dan de anderen, ondersteunen gitarist Kas Lambers, drummer Stijn van Rijsbergen en toetsenist/gitarist Jelte de Vries hem. Stuk voor stuk goed op elkaar ingespeelde vakmannen die plezier in het samen musiceren uitstralen. Niet alleen op muzikaal vlak hebben ze een harmonieuze samenwerking: Kas heeft blijkbaar last van zijn schouders en wordt eerst door Jelte en later ook door Lucas tussendoor even gemasseerd.

Wie het optreden heeft gemist of spijt heeft toch niet even naar voren te zijn gelopen, krijgt op 30 oktober een herkansing: dan doet Lucas Hamming Leiden opnieuw aan voor een optreden in de Nobel.

(Cisly Burcksen)

Spätkauf

Keihard beuken voor jong en oud

Op het kleinste podium (P3) is vanaf 7 uur ’s avonds een nieuw geluid te horen: keiharde techno, gedraaid door ALIX en Rini Berlini onder de vlag van Spätkauf. Op een gegeven moment wordt het zo druk dat de witte hekjes moeten worden weggehaald. Jong en oud kunnen hun energie kwijt alsof ze in Berlijn staan te dansen. Op de techno zelf viel niets aan te merken: er werd een uur lang gewoon heel strak en hard gedraaid. Toch hadden ze misschien beter ná zonsondergang geprogrammeerd kunnen worden, want de nacht had beter bij de muziek en sfeer op het festival gepast.

(Tess van Zonneveld)

TAXITAXI

TAXITAXI is na Tijger Tijger de tweede epizeuxis-act van de dag. En voor de verdwaalde bezoeker die per toeval bij P2 is uitgekomen en geen idee heeft wie die flamboyante gasten op het podium zijn, hebben ze meteen een muzikale oplossing. Met hun eigen TAXITAXI-hymne - wat vooral neerkomt op heel vaak hun bandnaam blèren onder een catchy punkriffje - zetten ze het publiek meteen in de startblokken. Dit zijn gasten die precies weten waar ze mee bezig zijn.

Te beginnen bij hun presentatie. Freddy Sunshine (gitaar), Bobbie Baloney (bas) en Roberto Cornetto (drum) komen in kleurrijke race-overalls het podium opgesjeesd. Ondertussen wordt in de wandelgangen gefluisterd dat de eerstgenoemde vlak voor opkomst zijn voet flink heeft opengehaald aan een glasscherf. Mocht dat waar zijn, dan is daar niets van te zien, want Mr. Sunshine springt als een frisse kangoeroe het podium op en neer. Rock and roll ain’t dead!

De teksten en melodieën zijn vrij direct en kennen - net als hun bandnaam - een hoog repetitio-gehalte. Dat is absoluut niet storend en juist in lijn met wat de groep wil uitstralen. Neem het nummer ‘Literatuur’: een protestsong tegen pretentieus geneuzel. In een vliegensvlug tempo benoemen zij allerlei vormen van communicatie (van een Fresku-plaat tot het appje van een ex) en vragen zich af: is dit literatuur? Het nummer wordt joviaal gebracht, maar de kern van de vraag is iets om oprecht over na te denken.

Dat is wat TAXITAXI zo geniaal, maar ook ongrijpbaar maakt. Ze willen uitstralen dat alles een grap is, maar stiekem sijpelt de genialiteit in alles door. Niet alleen tekstueel, maar ook muzikaal. Ja, de grove akkoordenschema’s en harde drumpartijen zijn punkish. Maar de gelikte vocale harmonieën en subtiele variaties in het spel, verraden dat we hier stiekem te maken hebben met drie technisch zeer begaafde muzikanten.

Een van de hoogtepunten van de set is het nummer ‘Vis, waarin zij het publiek als een zwerm goudvissen gehoorzaam rondjes laten draaien in een denkbeeldige kom. Het publiek is enthousiast en doet gretig mee. Maar bij TAXITAXI is niets zonder dubbele bodem. En in dit zorgvuldig gechoreografeerde aquarium lachen zij zelf waarschijnlijk het hardst.

(Kian Danaie)

Werfpit

Want wij rauwdouwen van elkaar

Wat hebben we Werfpop gemist! Al die opgekropte energie, trainingsachterstand en naastenliefde... Plus die vette, vuige riffs van Onslaught, YoungRubbi, Hard voor Weinig, State Power en TAXITAXI... De uitlaatklep ging vól open: moshen maar!

(Ruben Verheul)

Ponyclub

House om dansend mee naar huis te gaan

Na Spätkauf neemt Ponyclub het stokje over en wordt er voor de liefhebbers in de laatste uurtjes een combinatie van (hard)house, trance en techno gedraaid. Tot op het einde staat het flink vol voor het tentje en er klinken op de laatste minuut nog klanken van een house-remix van het jaren 80 nummer 'Maniac' over het veld. Toegankelijk en lekker dansbaar: perfect voor in de late uurtjes.

(Tess van Zonneveld)

Dio

Tweerichtingsverkeer

Ons overkoepelend orgaan beschreef al hoe Dio op z’n nieuwste plaat van feestganger naar einzelgänger is gegaan, en in het begin van de set komt de artiest wat onzeker over op welke schaats hij moet staan: die iets oudere party vibes of het meer recente, introspectieve werk. We bouncen, handjes gaan de lucht in, maar er moeten even afspraken gemaakt worden met de toeschouwers in het over en weer van de energie. Gelukkig heeft de man een dynamische setlist mee en met een toetsenist en gitarist als entourage staat Dio tegenover een publiek dat harder schreeuwt om escapisme dan beschouwing. Een compromis wordt gesloten, en met 'HOSSELAAR' en 'Z.M.O.K.' klapt de rapper uit de school over grindset en onverteerbare onderwijssystemen op meeklapbare wijze.

'VINDERSLOON' bevat dan weer een barrage aan bars, maar de backing mag wel wat meer bite hebben. Het midden van de set is dan weer wat dromeriger en zomeriger, met liedjes over luchtkastelen en liefde. De crowd gaat wat lauw op deze afslag, maar inmiddels voelt het warme publieksmennen van de artiest iets minder stijf en weet hij ons naar de bestemming te loodsen door het ouderwetse trucje van ons te laten zakken en dan weer omhoog doen springen. Zijn wij werkelijk zo makkelijk als publiek? Ja, dat zijn we, en het is aan!

Zieker op de klassiekers
Het sociaal contract dicteert dat we nu moeten gaan dansen, maar de rapper zegt met enige zelfspot dat hij nog geen cirkelpit of wall of death verwacht. Hij geeft het energieniveau een solide 8, maar het moet nog hoger. Dat is het moment waarop hij de onverwoestbare hits 'Dom, Lomp & Famous' en 'Tijdmachine' inzet. De hiphopheld gaat meteen van een "Wie?" naar een "O, die!" Langzaam maar zeker wordt er vooraan bij de stage een gat in het publiek geduwd (een persoon in kippenkostuum doet een paar push-ups in de ontstane ruimte) en krijgen we de gewenste pogo-pit, vriendelijk genoeg om een paar kortere meiden ook een kans te geven mee te stuiteren.

Men gaat duidelijk zieker los op de klassiekers, wat enigszins jammer is voor de balans van het optreden. De uptempo versie van 'Tijdmachine' maakt de menigte gek, maar de toegift eindigt nogal abrupt. Volgende keer mag de rapper van tevoren van te voren wat hardere keuzes maken over de richting in plaats van het publiek te peilen. Hij is immers de chauffeur.

(Bas Kleijweg)

Polyphonic

Drum & bass in een heel nieuw jasje

Om 21:00 uur is het op P2 tijd voor de combinatie waarvan je niet wist dat je hem nodig had: drum & bass gemengd met klassieke instrumenten, oude en nieuwe hits en een heleboel energie op het podium. Dit unieke concept is wat Polyphonic doet, nadat ze eerder al in de Melkweg en AFAS live optraden. Het werkt zeer aanstekelijk: zelfs als het genre niet helemaal je ding is, zit er gegarandeerd wat voor je tussen om helemaal uit je dak te gaan. De liefhebbers zullen verschillende bekende nummers uit het genre hebben herkend en voor anderen is er misschien een nieuwe wereld opengegaan.

Het publiek is dan ook erg divers: van de wat oudere generatie die achteraan staan met een biertje in de hand, kleine kinderen op schouders van ouders en jongeren die zelf een moshpit/dans-draaicirkel starten. De bandleden van Polyphonic spelen live op verschillende instrumenten: er worden steeds meer musici geïntroduceerd en op het podium staan uiteindelijk een gitarist, een violiste en wordt er gebruik gemaakt van een trompet en trombone om zo een goed feestje te bouwen. De instrumenten worden allemaal even strak gespeeld en met name de viool- en trompetsolo's zijn erg indrukwekkend. Ze weten de spanning goed op te bouwen, en elk opvolgend nummer is weer een complete verrassing waardoor het geen moment saai is. Er komt van alles voorbij, gegoten in een drum 'n bass jasje: 'Sweet Dreams' van Eurythmics, 'Come Together' van de Beatles en zelfs Stromae met 'l’Enfer' passeren de revue. Van heel groots tot heel intiem: het lukt Polyphonic om met hun aanstekelijke symfonieën op Werfpop de juiste noot te raken.

(Tess van Zonneveld)

Multiplex

In de vuurlinie

Multiplex is al jaren de vaste host van P2, maar hij mag nu zelf als artiest ook uit zijn plaat gaan. En wat een platen heeft hij meegenomen. Mixjes van meesterwerkjes die millenials nog het meest kunnen waarderen, en dat valt ook te merken aan het publiek. Fuck de verjonging, 'Perfect (Exceeder)' van Mason en Princess Superstar was in 2007 mijn EL CID-liedje en niemand kan me die nostalgie ontnemen. Of wat dacht je van een bassy bewerking van 'Break Stuff' van Limp Bizkit? Het is inmiddels donker genoeg om de licht- en lasershow tot z’n recht te laten komen, en bovendien om relatief anoniem te blijven terwijl je met je lompe lijf stijve dansmoves doet. Ik ben niet de enige. Multiplex zelf doet het soepeler en manoeuvreert achter het DJ meubel alsof er knikkers op de grond liggen terwijl hij ons bevelen toe blaft alsof hij sergeant in plaats van MC is.

En dan barst de hel los. Na een dag lang klieren met ecobekers krijgt het milieu de middelvinger en strooien ze vanaf het podium met strandspeelgoed. Waar dit normaal gesproken een goedkope gimmick is, wordt het nu een nachtmerrieachtig potje beachvolleybal door pure kwantiteit. Rond de twintig ballen, ballonnen en zwemringen veranderen het terrein voor het podium in een vuurlinie. Tel daar een knurft met een kladblok bij op en ik verander in het meest verleidelijke doelwit op het veld. De brood-en-boter drum ‘n' bass vervaagt op de achtergrond terwijl ik schichtig om me heen kijk naar het volgende ongeleide projectiel.

Ballen verstand
Terwijl Multiplex freestylet en filters over Stromae gooit, smijten de bezoekers hun drank naar achteren voordat het op het gras geketst wordt. Een kindje zit op de schouders van een ouder en vormt een silhouet in de felle verlichting. In een blur van nummers doen de liedjes met simpele teksten het beduidend beter. In een trippy electro ommezwaai schreeuwt het publiek "lightning!", en veranderen mobieltjes op zaklampmodus in geïmproviseerde glowsticks. Shirts gaan uit en hakkend gedans zorgt ervoor dat de gemeente straks weer een fortuin aan de grasmat moet uitgeven. Watjes die uitgeput richting de uitgang gaan worden meteen vervangen door gelederen aan dansers die nog wel puf hebben.

Voor de eindsprint ontstijgt Multiplex zijn troon en scandeert hij zijn laatste frases van de avond vanuit het publiek zelf. We worden naar voren geroepen en de laatste track is pompend, platgedrukt en nietsontziend naar de tenen. We voelen ons weer jong, en de realiteit dat we dat niet meer zijn is voor morgenochtend (snik). Zoals verderop wordt vermeld, regelt Champion Sound de afterparty, maar tot diep in de nacht DJ-sets verslaan met een werkdag in het verschiet is zelfs voor mijn masochisme een te grote martelgang. Ik hou het bij een laatste act om perplex van te staan.

(Bas Kleijweg)

Goldkimono

Oude hits en nieuwe muziek tijdens vrolijke, funky afsluiter

Een van de afsluiters van Werfpop is Goldkimono, die het laatste uur op P1 spelen. Deze band met voorman Martijn Konijnenburg, heeft in vijf jaar tijd al heel wat bereikt: uitgeroepen tot 3FM Talent, een top 40-hit en optredens op verschillende grote festivals zoals Lowlands, Down the Rabit Hole, Paaspop en Noorderslag. Vorige maand brachten ze hun nieuwe album uit, 'This One’s On The House', en vandaag spelen ze hier.

De muziek die ze maken is lastig om in één genre te omschrijven, maar is onder andere een mix van pop, funk, hiphop en alternatieve muziek in combinatie met invloeden uit het zonnige Californië. Vanavond zijn ze een van de slotshows van het festival, waarvoor de zanger speciaal vanuit Philadelphia is komen overvliegen.

Het hoge feelgood-gehalte van de muziek, samen met funky baslijnen en een indrukwekkende lichtshow, zorgt ervoor dat je eigenlijk niet stil kan staan. Iets wat het publiek ook zeker niet doet. De muziek die ze maken is makkelijk luisterbaar en daardoor voor iedereen ook goed om mee te zingen, zelfs als je het voor het eerst hoort. Gooi je ook nog drie strandballen het publiek in en laat je iedereen een gechoreografeerd dansje doen, dan is het feest helemaal compleet. Tijdens deze show kiezen ze ervoor om een variatie aan oude én nieuwe muziek te spelen, waaronder het nummer 'Look At Her' van hun nieuwste album – een ode aan het dochtertje van zanger Martijn – maar ook hun bekendste hit 'To Tomorrow' en het unieke 'Monkey to Man' worden ten gehore gebracht.

Deze show had echt voor ieder wat wils: van Arabische en Afrikaanse ritmische invloeden tot vette synths en harde gitaren die je terug teleporteren naar de jaren '80. Instrumenten worden het gehele optreden strak gespeeld en het plezier spat er bij alle bandleden vanaf. De show wordt afgesloten met het symfonische nummer 'We Love It', waarbij het publiek wordt opgeroepen om te doen alsof ze in een heel groot stadium zijn. Als je je ogen dicht deed, kon je het bijna geloven. Met hun laid-back, vrolijke, funky vibes was Goldkimono een van de perfecte afsluiters van Werfpop 2025.

(Tess van Zonneveld)


Afterparty
Nu het grote veld van de Leidse Hout leegloopt, gaat in de Nobel de afterparty los met de drum and bass van Champion Sound. Wij kijken terug op een editie van Werfpop met een goed niveau, zonder grote uitschieters. Tot volgend jaar!

(Rogier van Nierop)

Werfspot

"Wat zijn jullie mooi!"

We hebben het verschillende artiesten horen zeggen, zondag: "Leiden, wat zijn jullie mooi!" En zo is het! Wij van 3voor12 Leiden zijn ook weer als een blok gevallen voor alle schitterende mensen in het publiek. Jullie zijn Werfpop. Daarom hier nog een eregallerijtje. Zien we je volgend jaar weer?

(Ruben Verheul)