Onder invloed: Daniel Soliman & Pink Oculus
Egypte in hiphop, jazz, soul & funk
De hele zomer lang is in het Rijksmuseum van Oudheden de tentoonstelling ‘Kemet. Egypte in hiphop, jazz, soul & funk’ te zien, waarin de connectie tussen muziek van artiesten met Afrikaanse roots en het oude Egypte wordt onderzocht. Naast de oud-Egyptische artefacten die je verwacht in het Rijksmuseum van Oudheden worden de wanden van de tentoonstelling gesierd door een grote hoeveelheid platenhoezen: van vroege jazz tot disco, van afrobeat tot hiphop van nu. Voor deze speciale editie van Onder Invloed doken we niet met één, maar met twee betrokkenen bij de tentoonstelling de platenkast in. Daniel Soliman is egyptoloog en conservator van het Rijksmuseum van Oudheden en initiatiefnemer van de tentoonstelling. Welke albums hebben tot het idee voor deze tentoonstelling geleid? Wat zijn enkele van zijn favoriete ontdekkingen geweest tijdens de samenstelling ervan? We spraken ook met Pink Oculus, een experimentele hiphop-, soul- en jazzartiest die zelf Afrikaanse roots heeft. Zij speelde op grote festivals als Glastonbury en North Sea Jazz en bracht vorig jaar het goed ontvangen album ‘Before Wisdom’ uit. In de tentoonstelling komt Pink Oculus aan het woord over haar band met het oude Egypte, en valt de videoclip bij haar nummer ‘Overdue’ te zien. Wat betekent het oude Egypte voor haar muziek en voor haar persoonlijk? Welke albums hebben haar gemaakt tot de artiest die ze nu is? Je leest het in deze deluxe dubbel-editie van Onder Invloed.