Op de koele zomeravond van 1 juni wachten we in Gebr. de Nobel met beginnen “totdat het buiten donker is,” volgens presentator Jan, “want Marie Maanlichts liedjes kunnen het daglicht niet verdragen.” Daarnaast treedt de Leidse Julia Marcks voor het eerst in haar thuisstad op met eigen werk en laten de indierockers van Baaf horen dat ze live precies zo kunnen spelen als op Spotify.

Marie Maanlicht

Wat deze zangeres brengt is een combinatie van jazz, pop en kleinkunst, vooral dat laatste. Begeleid door pianist Jasper, met een prachtige Dalísnor en vlinderstrik, zingt en vertelt deze zelfbenoemde “sucker voor problemen” over haar angsten, fobieën en obsessies: dolverliefd zijn, verlammende zelfkritiek, faalangst en zwelgen in moeilijkheden. Met haar prachtige, warme stem zingt ze kraakheldere liedjes. “Ik wil gewoon zingen wat ik bedoel,” en dat doet ze. Tussendoor vertelt ze anekdotes over angst voor veranderingen en haar zoektocht naar zelfkennis. Aan het einde brengt ze de anekdotes over deze thema’s mooi bij elkaar brengt met een cyclisch verhaal.

Julia Marcks

Zangeres Julia Marcks groeide op in Leiden, maar trad er nooit eerder op met eigen werk. Lang zong ze alleen wat anderen schreven, want zelf liedjes schrijven? “Ik dacht dat ik dat niet kon.” Inmiddels heeft ze singles en EP uit, ‘Overdrive’. Niet alleen óver, maar ook ín haar werk blijkt zelftwijfel bij Julia een thema: in ‘Wasted nights’ zingt Julia bijvoorbeeld over alle nachten die ze verspilde aan een mislukte liefde en haar angst om haar liefdesleven richting te geven. Ook ballads over jezelf laten tegenhouden door angst (‘Mirror’), verlatingsangst en neerslachtigheid hebben een plek in haar setlist. Toch is er ook ruimte voor geluk: het wat jazzier ‘3AM’ gaat over “wat je met z’n tweeën doet in het midden van de nacht…”. Julia’s liedjes zijn vaak prettig sober geënsceneerd, begeleid door toetsenist Luuk of gitarist Jahja. We krijgen in die setting de primeur van een nummer dat pas vanochtend helemaal af was. Haar stem blijkt smooth as a criminal, Amy Winehouse-achtige qua timbre en krachtig. Hopelijk gaan we haar zang vaker horen in Leiden.

Baaf

Deze halvefinalist van de Nobel Award staat opgesteld als een middenveld uit de jaren negentig, met bassist Olaf en gitarist Youp vooruitgeschoven op de flanken en medegitarist Paul en drummer Jasper centraal. Drummer Jasper is ook de leadzanger, als een moderne Phil Collins. Baaf heeft de week ervoor een EP uitgebracht, ‘Disconnections’, en verwerkt alle nummers in hun set. Baaf staat met sprezzatura op het podium, de schijn van moeiteloosheid, alsof spelen voor hen vanzelf gaat. De band weet de nummers exact te laten klinken zoals op de plaat, en dat is behalve aan hen ook te danken aan het uitstekende geluid, ze vragen dan ook terecht applaus voor de geluidsmensen. Wat we horen is een aangename mix van indierock, postpunk en shoegaze; ondanks de uitgebreide set had het nog langer mogen duren.

Na de zomervakantie mogen we gelukkig weer; de twintigste 3voor12 Leiden Clubavond vindt plaats op donderdag 7 september 2023.