Aan (DOLCH) de eer om deze avond te openen met hun uitgesponnen dungeon-synth / atmosferische doom / black metal. De sfeer wordt gelijk gezet met het gebruik van atmosferische samples, witte lichtstralen en een gezonde dosis rook. De band draagt gewaden met kappen en de zangeres een leren jas met een doek over haar hoofd. Een van de eerste dingen die opvallen, is dat er live meer nadruk op de basgitaar en drum ligt dan op cd is te horen. Het tweede dat opvalt is dat de zang wat melodischer is en heel zuiver. De drummer maakt gebruik van een ‘normaal’ drumstel gecombineerd met een elektronische, wat bij sommige nummers een heel gaaf effect geeft. De band speelt een mix van oud en nieuw werk waarbij af en toe gebruik gemaakt wordt van meerstemmige zang door de mannelijke leden ter ondersteuning van de zangeres. Dit tilt het geheel naar een hoger niveau. De snellere en hardere nummers zorgen voor een fijne afwisseling en krijgen het publiek bij vlagen aan het dansen. (DOLCH) legt de lat voor de andere bands behoorlijk hoog met een kwalitatief zeer goede show. Ken je ze niet en mocht je ze ooit kunnen gaan zien, ga hiervoor!
Het is 21 oktober, de herfst is officieel een maand in het land. Gelukkig voor ons is dat niet het enige wat in het land is: King Dude, The Ruins of Beverast, (DOLCH) en The Spirit Cabinet hebben namelijk ook besloten ons land te bezoeken voor een tweetal shows, waarbij de eerste in de grote zaal van Gebr. de Nobel is. Ik had graag geschreven dat het publiek in groten getale naar Leiden was getrokken, maar helaas is dit niet het geval. Dit mag de pret niet drukken. De grote zaal is goed gevuld zonder vervelend druk te zijn. De sfeer is goed en het is duidelijk dat men erg uitkijkt naar de optredens deze avond.
The Ruins of Beverast is het soloproject van Alexander von Meilenwald. Hij heeft de afgelopen veertien jaar zijn sporen binnen de black metal meer dan verdiend met zijn werk. De atmosferische black/doom metal wordt vanavond live ondersteund door een aantal sessiemuzikanten, waaronder de zangeres van (DOLCH).
Op plaat kenmerkt The Ruins of Beverast zich door lang uitgesponnen nummers die langzaam naar een climax toe werken. Deze minimalistische en repetitieve stijl vereist en krijgt vanavond een uitstekend geluid. De band trapt af met ‘Exuvia’, het openingsnummer van de eerder dit jaar verschenen gelijknamige plaat. De mix van martiale en tribale muziek met de doom en black metal die we van Alexander kennen past perfect bij elkaar en zorgt voor een bijna trance-opwekkend geluid. De herhaling die zijn nummers kenmerkt duurt vaak lang voort, maar door minimale veranderingen is de spanningsboog goed te overbruggen en word je als bezoeker beloond met de opgebouwde climax. Nadat het er in eerste instantie op lijkt dat ‘Exuvia’ integraal gespeeld gaat worden, komen er ook nog wat oudere, hardere nummers aan bod.
The Ruins of Beverast moet het niet van podiumpresentatie of aankleding hebben, maar puur van muzikale genialiteit. En daarmee heeft hij vanavond zeker weer wat zieltjes gewonnen.
King Dude is tegenwoordig iedere paar maanden wel in Nederland te vinden. Solo speelt TJ Cowgill als een bezeten Johnny Cash of Nick Cave, maar vanavond, met een band ter ondersteuning, krijgt het geheel een meer punkachtig gevoel met wat duidelijke soul en blues vibes er doorheen.
Zoals altijd vloeit de Jack Daniels rijkelijk en kenmerkt de avond zich door veel geouwehoer van de King, wat zeker bijdraagt aan de toch al goede sfeer. De combinatie met de band geeft de muziek meer diepgang, zoals te horen is bij het nummer ‘Fear is all you know’. Aan het begin van de show speelt TJ vooral een aantal oudere en rustigere nummers. Dat wordt ineens afgerond door de harde, punkachtige nummers ‘Sex dungeon (USA)’ en ‘Swedish boy’. Het brengt de mensen die het nieuwe werk nog niet gehoord hadden een beetje van hun apropos, maar zorgt ook voor een aangename verrassing.
Halverwege de show moet TJ een onverwachts telefoontje aannemen van (zo te horen) een vriendin uit de USA, die hij op speaker zet zodat we allemaal even kunnen meeluisteren. “This is a new joke”, aldus zijn bandleden.
Sommigen zijn van mening dat King Dude de laatste tijd te vaak heeft opgetreden in Nederland, maar gezien het publiek en de show van vanavond ben ik niet de enige die dit helemaal niet erg vindt.
The Spirit Cabinet maakt een combinatie van heavy en black metal gemengd met wat occulte 70’s rock. Spijtig voor de band is het dat er al redelijk wat mensen vertrokken zijn, maar er staat gelukkig nog genoeg publiek om de avond goed af te sluiten.
De band is deze avond de vreemdste eend in de bijt. Zanger Snake McRuffkin (beter bekend als IX van Urfaust) heeft een zeer diverse stem die varieert tussen het heavy metal geluid van Iron Maiden en de wat hardere zangpartijen van Urfaust. Dat laatste wordt door het publiek het beste ontvangen en weet menig hoofd uitvoerig te laten bewegen. Ongeacht of de muziek je smaak is, zijn ze wel erg goed in wat ze doen. Ze sluiten de avond af met een stevige bak black ’n’ roll en weten hiermee een machtig einde te brengen aan een uitstekende avond.
Tour organisator Doomsday Celebration heeft ons vanavond laten zien en horen dat het niet alleen agressie, hel en verdoemenis hoeft te zijn, maar dat Lucifer ons ook verlichting en licht kan brengen. Een sfeervolle avond, waarvan ze er de komende tijd nog meer dan genoeg gaan neerzetten!