Je houdt van rammelende indierock, maar ook van grove hiphop. Je wil graag gitaren op de grond gesmeten zien worden en daarnaast wil je ook nog een Gypsy gitaarensemble zien. Maar dan wel in een klein circus, gepresenteerd door een boomlange, in lijkwit geschminkte spreekstalmeester. Als je dan daarmee klaar bent, wil je graag even de halfpipe beklimmen en daarna losgaan op hoekige neo-jazz en gekke acid breakbeats. Als laatste wil je ook nog even een uitstapje maken naar de sound van Woodstock ‘69. Het liefst wil je dit allemaal in één avondvullend avondprogramma kunnen zien. En overdekt graag. Klinkt dat absurd? Is dit een rare koortsdroom die je hebt gehad? Nou, bij Vicefest komt het allemaal voorbij. Vanavond vallen we door het konijnengat in het vreemde Wonderland van The Vices. En we willen we nooit meer weg.

Bigger and… Better?

We schreven al dat  Vicefest 2024 groter dan ooit zou worden. Eerder al werden vier edities georganiseerd in de Kleine Zaal van de Oosterpoort. Na verschillende succesvolle edities in onder andere Londen, Berlijn en Gent was het tijd voor een volgende stap. Vicefest 2024 wordt in de Grote Zaal gehouden. Deze zaal is met een capaciteit van 1800 toch wel een stukje groter dan haar kleine zusje. Kan het evenement dat wel aan?

De organisatie doet in ieder geval haar best om de centrale ruimtes van tevoren te vullen. Zo worden we direct na de val door het konijnenhol begroet door een vintage kledingmarkt, een kraam waar je steentjes op je tanden kan krijgen en tijdelijke tattoos. Oud en vertrouwd zijn de halfpipe en Plato’s kraam met merch, CD’s en uiteraard platen. Onderhand ook een vertrouwde constante van het festival is de avontuurlijke line-up. Waar het bij de eerste edities vooral om rammelende indiebands ging, is de organisatie steeds dieper gaan graven in de rolodex om een snijdend en prikkelend programma op te tuigen. Op papier is dat in ieder geval gelukt. Je hebt inderdaad rammelende, opkomende indie bands als HUNK en het donkere Thames, samen met artiesten die internationaal al wat verder zijn zoals Cari Cari en STONE.

Daarnaast heeft ViceFest dit jaar ook naar de andere kant van het muzikale carrièrespectrum gekeken. Zo hebben ze de noise rock legendes A Place to Bury Strangers weten te strikken en om de inclusiviteit helemaal over de streep te trekken: de muzikale pensionado’s The Northern Boys. Kortom, een volle agenda.

HUNK & Thames

HUNK bijt de spits af. Zoals ieder jaar was er de winactie Play at Vicefest, waarbij bands uit alle windstreken van het land de kans krijgen om te spelen op het festival. Dit jaar waren de leden van de Leidse band HUNK uit de uitverkorenen. In oktober zijn ze tijdens de Popronde ook te zien in het Pakhuis, maar nu trappen ze hier af. En dat doen ze prima! Zoals elke Gen Z’er, zijn ook de leden van HUNK geobsedeerd met de jaren ‘90. De band laat grunge, poppunk en synthpop versmelten in een aanstekelijk geluid. Wanneer de band begint, staat de zaal nog niet eens halfvol, maar HUNK trekt zich er niets van aan. Zij genieten er met volle teugen van en dat geeft af. Langzaam aan druppelt de zaal steeds voller met mensen die willen weten waar die riffs nou toch vandaan komen. HUNK is een act om in de gaten te houden.

In de Foyer is onderhand Thames begonnen. Ook deze band kennen we van de Popronde, maar dan die van vorig jaar toen ze als OOR-talent Warhol plat speelden. Ook hier in de foyer bewijst Thames zich als strakke live act die harde en hoekige postpunk mixt met een ondermijnende rock ‘n roll coolheid. Denk aan IDLES, Fontaines D.C. en Shame. Ook is de eerste circlepit van de avond onder leiding van Thames een feit.

Waanzin, pensionado’s en ravers

Dit jaar voelt Vicefest een beetje als een koortsdroom, op de beste manier. Want waar anders kan je zeggen dat je na afloop van een frisse jonge postpunk band een gypsy jazz kwartet hebt gezien op weg naar New Yorkse noise rock legendes? Dit gevoel wordt alleen maar versterkt wanneer we bij A Place to Bury Strangers zijn aangekomen. Wie een beetje heeft opgelet de afgelopen twintig jaar zal ze vast wel kennen. Voor wie ze niet kent: A Place to Bury Strangers is opgericht in 2002 en werd al snel berucht als de luidste band van New York en omstreken. Ze toerden met Nine Inch Nails, The Jesus and Mary Chain en The Brian Jonestown Massacre. Daarnaast hebben ze op Warhol-esque wijze en warenhuis in Brooklyn omgetoverd tot een haven voor underground muzikanten en kunstenaars. Oh, en ze maken er effectpedalen.

Hier laten ze zich van hun luidste kant zien. de mix van shoegaze, noise en industrial is net zo compromisloos hard en vol als de mist die het podium hult. De gitaren versmelten in een muur van geruis die wordt onderbouwd door stevige, tribalistische ritmes van drummer Sandra Fedowitz. Gitarist en zanger Oliver Ackerman neemt ook nog even de tijd om het publiek als een manische priester te dopen in feedback om daarna zijn gitaar mokerhard op de grond te smijten. Heerlijk destructief, deze band!

Wat vanavond ook lekker destructief is, al is het op een wat meer ludieke manier, zijn The Northern Boys, die op bejaarde leeftijd nog even een internetfenomeen zijn worden. En niet op een man-bijt-hond manier, maar met rasechte gangsterrap. Norman Pain en Patrick Karneigh doen het even. De rapformatie van middelbare leeftijd rapt over drank, drugs en mentale problemen op dreunende drillbeats en neemt zo de onderdrukte witte mannencultuur van Noord-Engeland in de zeik. Hun hit Partytime, dat de beat van American Boy gebruikt, ging het hele internet over en ze werkten samen met Pete & Bas, die andere hiphop pensionado’s. Vooral Norman Pain maakt, met zijn door bier en shag geschuurde stem, indruk in de binnenzaal. Dit is iets dat je gewoon een keer gezien moet hebben, al wordt de gimmick na een tijd een beetje flauw.

Wat nooit flauw zal worden is de act die op hetzelfde moment in de Foyer begint: Lander & Adriaan. Na hun set op Lowlands werden ze al de hemel ingeprezen door 3voor12 en met goede reden. Wat deze twee Belgen uit hun apparatuur toveren is werkelijk ongelooflijk. Lander & Adriaan bestaat uit synthesizerman Adriaan van de Velde en drummer Lander Gyselinck. Beide zijn ze geschoold in de jazz, maar ze verkozen synthesizers en triggers boven de upright bass en de trompet. Hun muziek gaat van onnavolgbare, polyritmische acid jazz naar regelrechte drum ‘n bass bangers alsof het ze de minste moeite kost. Het feit dat ze ‘in the round’ spelen, dus met publiek aan alle kanten, maakt het alleen maar beter. De twee staan recht tegenover elkaar en spreken een taal die alleen zij kunnen verstaan. We kunnen precies zien wat ze doen, al snappen we er geen hol van. Maar het is niets minder dan magisch. Het voelt bijna oneerlijk voor de band die hierna moet. En dat is nogal wat, want het zijn de heren van de organisatie die zometeen zelf het podium moeten beklimmen.

The Vices

Daar zijn ze dan. Dezelfde jongens die zo’n tien jaar geleden als Ten Years Today maar net de halve finale van de POP Groningen Talent Awards haalden, headlinen hier, in hun eigen stad, hun eigen festival. Ze hebben het zichzelf niet makkelijk gemaakt met deze lineup. Hoe ga je na de gekte van A Place To Bury Strangers en Lander & Adriaan nog met volle moed het podium op? Het is bijna oneerlijk en we houden ons hart vast. Kunnen The Vices op hun eigen festival de aandacht erbij houden?

Natuurlijk kunnen ze dat. Ze bewezen het al op de vorige edities en spelen nu wederom een gemakkelijke thuiswedstrijd. Met een psychedelische muur van gitaar feedback komen ze de startblokken uit en direct is het duidelijk dat er niets meer over is van het onschuldige beginnende bandje dat in 2016 verloor van The Movement. Hier staat een volwaardige rockband die zonder enige moeite het publiek om hun vinger windt en niet meer loslaat. Dat de ‘oudere’ nummers als I Had A Name en Boy het goed doen bij het publiek is een gegeven. Waar we echt voor komen zijn de nieuwe nummers. Gold en Wrong Ones zijn het bewijs dat voor The Vices het vat nog lang niet leeg is. De band heeft besloten om vanavond het thema Woodstock aan te houden en gooit daarom een paar covers door hun setlist. Zo wordt onder andere Have You Ever Seen the Rain van Creedence Clearwater Revival solo door Floris gespeeld en brengen ze gastzanger Nando het podium op voor een nummer van Sly & The Family Stone. Ook krijgt het publiek een boffertje wanneer Voodoo Child van Jimi Hendrix wordt ingezet. Wat Voodoo Child hier extra speciaal maakt is dat de vader van bassist Simon, Freek, het even overneemt van zijn zoon. En hadden we al gezegd dat die Floris toch wel een verdomd goede gitarist is?

The Vices maken het waar. Zelfs na een line-up die vol stond met ware legendes, krijgen ze het voor elkaar om het hoogtepunt van de avond te zijn. Bravo! Volgend jaar weer, toch?