Waterleaf kennen we van de typerende 80’s synthpop en disco-sound met Franse invloeden. Toepasselijk genoeg speelde de band afgelopen zomer op diverse plekken in Frankrijk, tijdens hun eigen Photosynthèse Tour. In Parijs, tijdens Super Sonic, ontmoetten ze de band Claudie. Een eigenzinnig popduo dat uiteraard zingt in hun eigen prachtige Franse taal. Vocaal laat de band hier en daar nog wat te wensen over, maar al met al is het een prachtige ingetogen act met charme. Waterleaf weet te verrassen met een totaal andere sound dan wat we van ze gewend zijn. De band bewijst erg veelzijdig te zijn en graag te experimenteren, en dat klinkt super.

Claudie

Na een treinreis van Parijs naar Groningen deze ochtend staat Claudie dan eindelijk in Simplon. Voor een bescheiden publiek begint het Franse duo met hun dromerige, elektronische pop. Je zou het kunnen omschrijven als Franse synthpop. Zangeres Anaïs Perroud, die ook verantwoordelijk is voor de elektronische geluiden, weet het publiek al snel met haar charmes te betrekken. Vrijwel aan het begin van het optreden beginnen de heupen van de aanwezigen langzaam te swingen en komen er hier en daar wat voetjes van de vloer. Perroud weet samen met bassist Adrien Brion iets unieks neer te zetten. Brion gebruikt zijn basgitaar op verschillende manieren: naast fijne baslijnen creëert hij ook leidende melodieën die net zo goed gespeeld hadden kunnen worden op een elektrische gitaar of synthesizer.

Claudie heeft duidelijk een eigen sound. Als je het zou moeten vergelijken met andere artiesten, zou je kunnen stellen dat het een kleinere, ingetogenere en rustigere versie is van L’Impératrice, met het dromerige van de elektronische geluiden uit het album Currents van Tame Impala (die band van The Less I Know The Better). Toch voelen sommige nummers completer aan dan andere. De enigszins ingetogen zang van Anaïs past goed bij de instrumentale stijl van de band en de Franse taal, maar lijkt soms iets te missen wanneer er een instrumentale climax ontstaat. Juist op momenten waarop je een vocale uitbarsting verwacht, blijft het vocaal vrij braaf, terwijl er instrumentaal wel een uitbarsting volgt. Het is jammer, maar is absoluut geen dealbreaker voor deze mooie Franse band.

Claudie

Waterleaf

De Groningse band trapt af met Diamond Eyes. Een nummer dat je gehoorgang invliegt met heerlijke 80’s synths en een funky baslijn. Er wordt gedanst, de zaal begint vol te stromen, de toon is gezet. Waterleaf is een complete band. Het enthousiasme en het plezier spat er vanaf en zangeres Margrieke creëert een gemoedelijke sfeer door veel contact te zoeken met het publiek. Ook bij Waterleaf is duidelijk te horen dat ze zich erg thuisvoelen in de jaren tachtig en zich laten beïnvloeden door de Franse pop. Ook bij Waterleaf is zeker de vergelijking met L’Impératrice te maken.

Toch weet de band nog te verrassen, in positieve zin. Margrieke vertelt dat ze een nieuw nummer gaan spelen, het is een "experiment". Vanaf de start van dit nieuwe nummer lijkt de zaal een milliseconde te moeten schakelen, maar wordt dan meteen enthousiast. Het is een andere sound dan we van Waterleaf gewend zijn, het is een beetje duister, uptempo, strak ingespeeld door de drummer, met als basis een heerlijke synthloop. Het is lastig in een specifiek genre te plaatsen wat de band hier doet, maar het heeft wat minder French pop en wat meer synthpop met een funky en duistere ondertoon. Waterleaf mag vaker experimenteren. De band blijft na deze knallende overgang nog even hangen in een andere stijl qua muziek, maar eindigt met de sound waarvan de meesten Waterleaf zullen kennen: een beetje disco, dromerige 80’s synths met fijne gitaarriffs.

Waterleaf

Al met al was het een fantastische avond vol French pop funk en disco, waarin bekende geluiden moeiteloos overgingen in gedurfde experimenten. Claudie en Waterleaf vulden elkaar perfect aan, en het is duidelijk waarom deze twee bands elkaar hebben gevonden in Parijs.