Eerst dus het slechte nieuws, het bestaan van een soort Americana kwantum-singulariteit is nog lang niet bewezen: het is vooralsnog onmogelijk om overal tegelijk te zijn. En dat zou je deze avond wel willen. Alleen al als het gaat om de grote namen van vanavond. Als je naar Iron & Wine wilt gaan in de Grote Zaal zul je Mary Gauthier missen in de Kleine Zaal en ga je naar Giant Sand, dan mis je een groot gedeelte van Hurray for the Riff Raff. Zo zijn er meer van die momenten deze avond. Soms is een line-up een beetje té goed. Luxeproblemen. De verwachtingen voor deze editie zijn dan uiteraard ook hooggespannen. Maar bij de eerste band die we zien - in de Foyer - worden die niet direct ingelost.
Wayne Graham komt uit Kentucky en is niet een solist: Wayne Graham is een band waar geen Wayne noch een Graham in te vinden is, maar wel broers en co-songwriters Kenny en Hayden Miles. Dit jaar kwam hun vijfde album uit, Bastion. Het is een gedegen album, maar we hopen dat het live vooral echt gaat sprankelen. In de Foyer is vanavond Jaap Boots de announcer. Hij doet dat goed. Aan hem zal het niet gaan liggen. Hij noemt de muziek van de band ‘backwood slowcore’, een perfecte omschrijving. De sound van de band gaat richting Wilco gecombineerd met de nodige War on Drugs-vibes. Het optreden begint met een heerlijke uplifting groove. We zetten ons schrap. Maar het optreden blijft uiteindelijk erg vlak. Het helpt niet dat we vanaf de derde track merken dat gitarist Josh Nolan er wat naast zit. Er is een snaar geknapt. Het euvel kan niet worden verholpen en je voelt aan alles dat hij de rest van het optreden niet lekker voluit kan gaan. Dat is ook onmogelijk. Het helpt ook niet dat de zangstemmen van de broers niet echt opmerkelijk zijn en de composities niet uitzonderlijk genoeg. Wayne Graham is vooral een sympathieke band. Maar dat zal voor vandaag niet goed genoeg zijn.