Het langverwachte debuutalbum van DIY postpunkband Real Farmer is op vrijdag 8 maart uitgekomen. Compare What’s There is de titel en op dezelfde vrijdag is er ‘s avonds een releaseshow in Vera. Het wordt een dubbelklapper want zaterdag is de tweede release show, maar dan in Amsterdam. Real Farmer staat op dit moment verrekte mooi in de belangstelling in het Verenigd Koninkrijk. Het album is uitgekomen op het Strap Original-platenlabel van Pete Doherty. En de Engelsen worden verwend met veel optredens. Genoeg ontwikkelingen dus om lekker hyped van te worden. Bovendien zijn de eerste reacties op het album lovend! Zal er dus euforie voelbaar zijn tijdens dit optreden?

M.J.H. Thompson Volksorkest

De zaal is nog lang niet vol als het voorprogramma het podium betreedt. De frontman mijmert: “Allemaal in de verte, mensen in de verte…” Het M.J.H. Thompson Volksorkest begint. Zanger/gitarist Michiel Jan Hendrik Thompson, geboren in Oegstgeest, vormt samen met drie andere bandleden het M.J.H. Thompson Volksorkest. Ze worden tijdens de set voorgesteld als Sjoerd (drummer), Milo (bassist) en Arthur (tamboerijn en elektronische geluiden).

Het openingsnummer begint rustig en kent een soort van Pavementiaanse opbouw, balancerend tussen chaos en bezieling. Dan begint het viertal uit volle borst te schreeuw-zingen. “Stacey, let me be your baby, so you can save me”, het klinkt vooral erg lelijk hard, maar dat is de bedoeling van deze act. Dit was nog een semi-mooi nummer. We worden door de band vervolgens getrakteerd op een set vol fragmentarisch vermaak. Binnen de liedjes wordt onder andere noise gecombineerd met mooie melodieën en verder horen we ook freaky en funky geluiden, gitaar-erupties, bliepjes en bloepjes, Atari gabber-ritmes, rock-grooves, country-twang en wat al niet meer. O ja, uiteraard veel onbedaarlijk geschreeuw uit vier kelen. En er is een Hank Williams-cover.

M.J.H. Thompson Volksorkest valt vooral niet in een hokje te stoppen. En de band doet er alles aan om dat ook te voorkomen. De bandleden hebben plezier, en in de zaal zijn er mensen die het ook wel weten te waarderen. Meedansen lukt dan ook wel vaak, zo tussen de breaks door. Je zou de muziek van deze band op zich wel boeiend kunnen noemen, besluiten we halverwege de set. Maar aan het einde van het optreden begint vanwege het bewust fragmentarische gehalte van de nummers en na een zoveelste vals schreeuwstukje toch ook bij de open minded luisteraar de verveling toe te slaan. Na verloop van tijd kennen we het trucje wel.

M.J.H. Thompson Volksorkest

Real Farmer

Postpunkband Real Farmer komt voor een deel uit Groningen. Zanger Jeroen Klootsema en gitarist Peter van der Ploeg zijn bekenden uit de lokale scene. Drummer Leon Harms (onder andere bekend van Personal Trainer) en bassiste Marrit Meinema (bekend van Lewsberg) komen uit Den Haag.

Het is beduidend drukker geworden in de zaal zodra de band op het podium komt. Uitverkocht is het waarschijnlijk niet, maar de belangstelling kun je wel groot noemen. Net als op de plaat wordt er hier geopend met het nummer The Feeding. Het klinkt lekker strak en meteen voelen we de juiste energie. Nu worden we waarlijk goed opgewarmd, hier waren we aan toe. Klootsema begint ook direct lekker getergd rond te lopen op het podium, zijn kenmerkende zang/schreeuw/oratie-stem klinkt meteen trefzeker. 

Gedurende de set is er intensiteit, beklemming en stuwende energie. Elke track is eigen en wordt zeer strak vertolkt. Bij het derde nummer Waiting For komt de zaal ook lekker los, het is een nummer van niveau met een hoofdrol voor de bas en een mooie finale. Daarna volgt Empty, een track vol emotie, met donkere wolken en galmende gekte. Het vestje van Klootsema gaat uit en de energie vanuit de zaal gaat steeds meer een rol spelen. Nergens is het statisch. Je merkt dat bij Next In er al wat wordt meegezongen. En met name ook op The Straightest Line en Consequence wordt heel erg goed gereageerd - die nummers kennen velen al, want dat waren de meest recente singles. Perry Boys - naar het einde toe - wordt opgedragen aan Sil Zijlstra van Frontsector, die aanwezig is hier, net als vele anderen vanuit de lokale scene. Bij de afsluitende track van de reguliere set - het zeer boeiende Never Enough - gaat het publiek echt los en is er sprake van een soort mosh.  

Wanneer het optreden is afgelopen kunnen we concluderen dat Real Farmer op heel veel fronten volledig weet te overtuigen. Real Farmer oogst vanavond heel veel lof. De nummers kloppen, er wordt met de juiste inzet gespeeld en er staat gewoonweg ook pure kwaliteit op het podium. Een ware triomftocht durven we het echter nog niet te noemen, daarvoor had het net even wat drukker en heter mogen zijn. Maar wellicht is het voor een volgende keer, wanneer we allemaal alle nummers van het album volledig uit ons hoofd kennen en wanneer meer mensen er nog veel meer van doordrongen zijn dat Real Farmer echt een verdomd goede band is.

Real Farmer

Real Farmer