Afgelopen Koningsdag opende Vera haar deuren voor The King’s Garage Sale. Vier bands waren te gast en brachten hun uiteenlopende geluiden naar de mainstage om de verjaardag van ons staatshoofd te vieren. Burlers, Ultimate Crumpets, Real Farmer en Skroetbalg maakten er allemaal op hun eigen manier een feest van.

Burlers

Burlers

Burlers is een band met wortels in Amsterdam en Horst. Als opener van The King’s Garage Sale deze middag gooien ze direct ongenuanceerd de beuk erin en zetten ze de toon. Met invloeden als FIDLAR en Gallows maakt de band garage-punk met uitschieters naar het hardcoregeluid. Waar de gitaar en baslijnen de simpele riffs van hardcore punk vaak overstijgen en meer de garage kant op gaan, blijven de vocalen agressief en testend voor de stembanden.

Ook al staat de zaal nog lang niet vol, vaak het lot van de beginnende band, ze zetten hun beste beentje voor. Het nadeel van harde punk in een halflege zaal, niets ten afdoen aan de band zelf, is dat de energie soms verloren gaat in de leegtes tussen de mensen. Maar, Burlers weet te vermaken en krijgt halverwege de set het tamme publiek toch wat losser als twee gasten besluiten om toch even te moshen voor aan het podium. De frontman vraagt nog even of we brak zijn van de vorige avond en drukt ons op het hard er nog een paar te nemen alvorens een groepje achterin de zaal te complimenteren met de pullen jupiler die in de lucht gestoken worden. Al met al zet de band zichzelf als waardige opener van de Garage Sale neer. Ze brengen de nodige energie om het publiek wakker te schudden voor wat er komen zal.

Ultimate Crumpets

Ultimate Crumpets

Waar Burlers de dynamiek in hun set bijna constant op 10 hebben als het gaat om volume en agressie, pakt Ultimate Crumpets het iets anders aan. Deze nieuwe formatie uit Groningen, bestaande uit leden van Guard Llama en Kinoo, maakt genuanceerde garagerock die haar roots in een avond-zonnig americana geluid heeft. Dit geluid is vooral te danken aan het gitaarwerk van de band. Met rootsy pull-offs op beide gitaren over een strakke drumlijn doen de nummers soms denken aan hoe Hootie & The Blowfish zouden kunnen klinken als ze garagerock hadden gemaakt.

De nummers zijn afwisselend in volume, dynamiek en lengte en dat maakt deze band bij vlagen verrassend. Door de korte duur en niet-traditionele structuur (geen ‘normale’ couplet-refrein-couplet-refrein-bridge-refrein structuur, maar meer golven van spanning en ontlading) van de nummers doen ze zich voor als snapshots van zonnige amerikaanse roadtrip-films die na twee minuten vervagen en overlopen in een andere scène. De toevoeging van een elektrische piano die bij menig nummer door de bassist bespeeld wordt, is hier met name verantwoordelijk voor. De piano zweeft op de achtergrond mee en geeft de nummers een dromerige kwaliteit.

Maar, er is natuurlijk ook ruimte voor volume, en op momenten klinkt de band naar acts als Dinosaur Jr. en het werk van Pearl Jam van rond de eeuwwisseling. Dit werkt in het voordeel van de band, want het gros van het publiek zit toch te wachten op wat meer pit. Een nadeel is dat het even duurt voordat het geluid goed is gemixt. Hierdoor vallen de gitaarpartijen soms weg achter de te hard gemixte baslijnen en vlakt het geheel af, wat ten nadele komt van de nummers. Halverwege de set heeft de band het echter te pakken en zetten ze een goede en gevarieerde set neer.

Real Farmer

Real Farmer

De nodige pit die soms even mist bij Ultimate Crumpets wordt meer dan voldoende gegeven door de Groningse formatie Real Farmer. Bestaande uit leden van YUKO YUKO en Korfbal, maakt Real Farmer DIY Post-Punk die beukt. Al bij de korte soundcheck blijkt dat de band uitermate goed op elkaar in is gespeeld. Met duidelijk hoorbare invloeden van de britse post-punk beweging van de afgelopen twee á drie jaar kunnen we strakke drums en springerige, maar ritmisch consistente gitaar-en baslijnen verwachten. Ook de zang stelt deze verwachtingen niet teleur. Real Farmer doet denken aan het optreden van Shame in dezelfde ruimte twee weken eerder. Bij vlagen is de overeenkomst misschien iets te groot. Soms komt er iets van een Brits accent naar boven bij vocalist Jeroen Klootsema, en alhoewel dit de bij de sound van de band past, kan dit de originaliteit van de band tegenwerken. Gelukkig doet dit niet af aan de kwaliteit van de show en heeft de band, ondanks de duidelijk hoorbare invloeden, een duidelijk eigen geluid.

Het eigen geluid heeft de band ook te danken aan de muzikaliteit van de leden. Het zijn de strak uitgevoerde lijnen en de sporadische samenzang van de bassist en de vocalist die qua geluid Real Farmer het hoogtepunt van de middag maken. Vooral de drummer laat zien dat hij uit goed hout gesneden is. Real Farmers zetten een kwalitatief goede set neer. Ze zijn consistent, dynamisch en overtuigend in de emotie die vanaf het podium via hypnotische ritmes het publiek in golven.

Skroetbalg

Skroetbalg

En dan is het tijd voor de afsluiter van de Garage Sale: Skroetbalg. Deze Drentse punk band neemt hun punk en hardrock invloeden van bands als The Misfits, Motörhead en Ramones en giet er een Drentse saus overheen. Denk aan Hang Youth maar dan in dialect. Wat Skroetbalg ook is, het is ongenuanceerd hard. Net als de eerste act van de avond heeft Skroetbalg de dynamiek permanent op tien en vertraagt niet. Het is ook duidelijk dat de meeste mensen in het publiek naar Vera zijn gekomen om deze Drentse punkers te komen bekijken. Vooral ook om onder toezicht van de heren te moshen. Bij de eerste gitaarslagen staat Vera voor het eerst op de dag ramvol en al snel wordt de helft meegezogen in een moshpit die minstens dertig procent van de vloer in bezit neemt.

Wat bij de heren van Skroetbalg vooral opvalt is dat de meest simpele punk vaak het effectiefst is om een zaal los te krijgen, maar ook dat de simpele boodschappen het bezingen waard zijn: auto’s, vechten, drinken en natuurlijk Drenthe. Het oeuvre van de band put deze onderwerpen dan ook volledig uit. De muziek is misschien niet zo gelaagd als die van Ultimate Crumpets, of zo strak als van Real Farmer, maar dat kan de jongens van Skroetbalg niets schelen. En het publiek ook niet. Skroetbalg is de harde, onbetwist geslaagde afsluiter van de Garage Sale. Zanger Sander Boersma bedankt de koning vriendelijk voor de gratis vrije dag, en bedank Vera voor de uitnodiging. “We hadden verder toch niets te doen vandaag, dus dit kwam goed uit,” zegt hij voordat ze er nog even snel vier toegiften in proppen.

The King’s Garage Sale van 2022 was een welkome ontlading na twee jaar bang opgesloten te zitten voor Corona. Het is dan ook alleen maar toepasselijk dat de avond bestond uit harde punk, maar ook gelaagde garagerock die beide voor het nodige escapisme zorgde. We zijn in onze gedachten meegevoerd van het grauwe punk landschap van de jaren 80 naar een Amerikaanse snelweg in de avondzon, om daarna keihard het Drentse landschap op gebeukt te worden. De koning mag zich gelukkig prijzen dat er ter ere van zijn verjaardag een paar uur flink is gemosht en gedroomd in Vera.