Het is tijd voor de derde dag van Grunnsonic, en het is druk in Stad vanavond. Er staan rijen voor elke tent, club of venue waar een ESNS bordje bij staat. Bij De Hoek is het druk, alle eierballen zijn op. In Het Concerthuis staat een jonge vrouw een touw op de trap naar de bovenverdieping te bewaken. Vanwege de vloer, die kennelijk niet zoveel gewicht aankan, mag er een maximum aantal mensen naar boven.

Lange Mannen Met Haast

Eenmaal boven, staat het publiek als een massieve eenheid bij het podium, waar de Lange Mannen boven de mensenmassa uittorenen. Ze zijn dus echt lang. Of ze ook echt haast hebben, valt te betwijfelen - hun muziek werkt eerder onthaastend. Het is verhalende, Nederlandstalige muziek in het straatje van muzikanten zoals Spinvis en Lucky Fonz III. Het zijn slice-of-life liedjes: alledaagse thema’s zoals verlangen, kleine feestjes en kruiswoordpuzzels komen voorbij.

Het publiek gaat er helemaal in op. Tijdens de intiemere liedjes is het helemaal stil, en tijdens de meer dansbare liedjes gaat het helemaal los. Tijdens het nummer over de Zweedse nummer 3 – een Zweedse kruiswoordpuzzel, dus – gaat het zo los dat de vloer deint onder onze voeten. Mensen doen spontaan sit-downs, en er ontstaat zelfs een kleine moshpit, zwakke vloer be damned.

Los van de liedjes, die simpel doch goed zijn, zit de grote winst van dit optreden hem in het aanstekelijke enthousiasme van het duo, en dan met name Joek. Tussen de nummers door houdt hij praatjes, bedankt hij het publiek, en prijst hij Joost Meijer helemaal de hemel in. Hij vertelt over zijn ontmoeting met Joost, dat Joost op een strand gitaar zat te spelen en dat Joek er bij is gaan zitten, en er nog steeds bij zit. Zo introduceert hij een instrumentaal stuk gitaarmuziek, waarnaar iedereen werkelijk in stilte naar staat te luisteren. Het is magisch, en het publiek vraagt zelfs om een toegift.

Lange mannen met haast

Lange mannen met haast

Redson

Na Lange Mannen Met Haast verhuizen we naar Het Pakhuis voor het optreden van Redson, maar ook daar staat een flinke rij, die in korte tijd snel langer wordt. Eenmaal binnen is het zo druk dat je niet meer kunt bewegen. Sommigen proberen tevergeefs dichter bij het podium te komen, maar stranden ergens halverwege.

Het is niet goed voor de sfeer, want alleen een paar mensen vooraan lijken het naar hun zin te hebben bij dit optreden van de jonge rapper, die dapper met een backingtrack aan het meedoen is. Hij doet een rap-cover van Laat Me van Ramses Shaffy. Gelukkig gaat hij daarna over op eigen werk.

Redson is 21 jaar en heeft een kapsel alsof hij rechtstreeks uit de jaren ‘90 is komen waaien. Grote muzikale invloeden zijn Drake en The Weeknd, resulterend in hiphop met een vleugje pop, ideaal voor de gemiddelde 538-luisteraar. Hij won niet voor niks de Ster van het Noorden-prijs op Hullabaloo afgelopen jaar.

En toch komt het niet over tijdens deze Grunnsonic. Je ziet hem heel hard proberen om het publiek mee te krijgen, nodigt uit tot sing-alongs, vraagt om onze zaklampjes in de lucht te houden, en doet een schreeuwcontest tussen de linker- en de rechterkant van de zaal, maar het enthousiasme blijft beperkt tot een handjevol mensen vooraan. Het helpt ook niet mee dat de backingtrack zo luid staat dat je Redsons eigen stem niet meer kunt horen, en dat áls je hem hoort, hij best wel vals zingt. Hij doet zijn best, maar hij heeft echt nog wat te leren.

Redson

Redson

Leuk Gevonden

Terug in Het Concerthuis is het tijd voor Leuk Gevonden. De hiphopgroep komt het podium op wandelen met de mededeling dat we niet mogen moshen vanwege de vloer, en dat we allemaal even ‘aww’ moesten roepen omdat we dat zo jammer vonden. Dit zet meteen de toon voor het optreden: de jongens die overschatten hoe leuk het publiek hun vindt, en het publiek dat een beetje ongemakkelijk om zich heen staat te kijken.

Ere wie ere toekomt: Leuk Gevonden heeft een gevoel voor humor. Hun promofoto’s zien er uit als ongemakkelijke familiefoto’s uit de jaren ‘80, op het podium draaien ze petjes met propellers, en als we gevraagd worden om te spellen, speelt een van de leden Lingo-geluidseffecten op zijn keyboard. En ook aan enthousiasme ontbreekt het niet: af en toe springen leden het publiek in, gooien ze met petjes naar de mensenmassa, en salsa-dansen ze met elkaar op het podium. Het is leuk om naar te kijken, maar toch mist er iets.

Een vleugje ironie, misschien. Want de houding van Leuk Gevonden, evenals hun songteksten, zijn heel luchtig en zorgeloos - iets té zorgeloos, voor deze tijd. Wie zit er in het jaar 2024 nog te wachten op een muziekgroep die in hun Spotify bio heeft staan dat ze graag de kat uit de boom kijken? Je begint je af te vragen of hun liedje Baba Yaga, waarin ze het hebben over een rijkeluismeisje die bij Aegir zit, wel echt kritisch is op de corpscultuur.

Leuk Gevonden

Leuk Gevonden