We beginnen de avond om 20:30 in Klup de Dag. Deze kledingwinkel is omgetoverd tot stage en bij binnenkomst staat het al bijna helemaal vol. Op het podium staat vanavond een klein meisje met een enorm groot talent, namelijk whothefislou. Opgegroeid in Keulen op een eclectisch muzikaal dieet van Jazz, Soul en Funk, was whothefislou van nature geneigd tot RnB, Neo-Soul en Hip Hop, waardoor ze vandaag de dag een mix van deze verschillende genres verkent. Whothefislou heeft met haar Franse en Duitse roots nog geen vaste stijl maar toch is haar optreden sterk en samenhangend. Door haar zuivere stem en begeleid door een strakke band zet whothefislou een sterk optreden neer. Het is stabiel en goed, maar blijft daardoor wel binnen de lijntjes. whothefislou loopt zeker over gebaande paden, maar ze loopt wel op haar eigen tempo en met haar eigen stijl. Het publiek is aan de jonge kant en je ziet iedereen genieten van de ongedwongen sfeer. Een heerlijk optreden. Krijg het maar eens knus in een kledingzaak, whothefislou doet het.
Muziek vanuit elk hoekje en elke café in de stad; dat is één van de dingen wat ESNS zo enorm bijzonder maakt. Ook op deze besneeuwde donderdag was er weer genoeg te zien; we schuifelden door de sneeuw van kledingwinkel Klup de Dag naar Het Concerthuis en werden verrast en omvergeblazen door het jonge talent.
whothefislou
tays
Door de kou op naar Het Concerthuis voor lekkere dosis hiphop. Tays begint zijn show door het uitspreken van zijn dankbaarheid, maar zet ook vraagtekens bij de oprechtheid van altijd maar het uitspreken van deze dankbaarheid. Dit continue plaatsen van vraagtekens komt ook veel terug in zijn teksten. Deze zijn dan weer hard, dan weer poëtisch en roepen associaties op met zowel Typhoon als bijvoorbeeld Sticks. Tays doet een ‘beroep op iedereen zijn feelings’ terwijl hij van meer ingetogen tunes wisselt naar keiharde hiphop. En dat voor iemand die nog maar 3,5 jaar geleden echt is begonnen met rappen. En stiekem zijn we ook wel een beetje trots als tays vertelt dat hij deels in Groningen is opgegroeid en deze stad voelt als zijn thuis: ‘Hier ben ik het allerliefst.’ Het is ook mooi om te zien hoe zowel not sure als Steeby in het publiek staan om tays te supporten. De hiphopscene komt hier even samen terwijl tays zo vrij als een kind van de ene kant van het kleine podium naar de andere spingt. Tays is fris, overtuigend en goed te verstaan. De zaal die gisteravond tijdens TAXITAXI al bijna instortte krijgt nu weer heel wat gedans te verduren. Vooral het nieuwe nummer Baanbrekend slaat goed aan bij het publiek en er worden ook nieuw tracks geperformed. Laat die nieuwe nummers maar komen. Wij zijn fan!
Jooz
Tot slot zien we deze avond nog een optreden van Jooz. Hij begint - ook in het Concerthuis - om 23.30 uur. Het is een optreden om naar uit te kijken. Jooz is virtuoos en beperkt zich niet. Zijn muzikale stijl kent zeer diverse inspiratiebronnen. Hij rapt en zingt, maar je kunt hem verder niet makkelijk in een hokje duwen. We verwachten onder andere hiphopbeats, R&B en EDM te horen. Maar vooral verwachten we een feestje en veel positieve vibes. En we zijn niet de enigen. Het is boven in het Concerthuis behoorlijk druk al vanaf het begin.
Jooz komt op en je kunt je niet vergissen. Zijn markante snor herken je uit duizenden. Hij draagt een zonnebril. De set begint haast met een old-school hiphop-vibe, er wordt direct vanaf het podium geroepen om de handjes. De vloer begint al wat mee te dansen. Al snel gaat de zonnebril af. Hij kan niet anders dan zichzelf zijn, krijgen we mee.
We komen vervolgens al snel in een glijdende R&B-stemming met makkelijk meezingbare refreintjes. We blijven dansen. Met Beetje In Mijn Hoofd is het makkelijk de heupen los te gooien en met het caraïbische Mari Dansa is Jooz liefdevol het publiek aan het samen brengen. Jooz heeft ook het nodige te vertellen. Hij is dit jaar al vier kilo afgevallen. Mooi, man! Het staat je goed. We gaan vanaf nu het meer zoete gedeelte van de set verlaten, het wordt harder elektronisch en catchy. Maar vervolgens - naar het einde toe - gaan we pas echt hard. De beats vooral, maar ook de agressie in de stem neemt toe. Tot nu toe was het leuk en aardig, maar nu wordt het vet en meedogenloos. Hier hebben we de meedogen-Jooz! De meest recente track van Jooz, Moneyfesteer, heerst en maakt dit publiek gek. Het bouncet in kapitalen en met een uitroepteken. De vloer kabbelt niet meer, de golven zijn zeeziek-makend.
En na dit hoogtepunt - amper een na een half uurtje optreden - vertrekt Jooz al (te?) snel van het podium. We zien hem even kort daarna bedolven worden onder een groep super-enthousiaste vrienden. Het enthousiasme is te begrijpen. Jooz heeft er een feest van gemaakt, een veelzijdig feest vooral. Er was voor elk wat wils. Jooz wil zich wat dat betreft niet beperken. Dat is duidelijk. Dat zou ook nadelig kunnen werken, mind you. Waar andere artiesten wellicht meer de focus hebben op één specifieke richting, gaat Jooz meer verschillende kanten op. Dat hoeft niet iedereen te begrijpen. Maar dat is wat ons betreft prima, dat mag Jooz namelijk per slot van rekening helemaal zelf weten.