Het is een rustige donderdagavond bij deze editie van Simplon UP, maar dat hoeft de pret natuurlijk niet te drukken. Bij binnenkomst draait DJ Pocketbread het publiek alvast warm. Er staan twee acts op het programma in de bovenzaal: Silke Fenna en LauLau. Beide maken ze elektronische muziek op hun eigen manier. LauLau belooft “bangers voor zij die willen dansen, maar niet te laat naar bed willen gaan.” We zijn benieuwd hoe laat het wordt vanavond.

Silke Fenna

Het is een thuiswedstrijd voor Silke Fenna. Zodra de zaal enigszins gevuld is met het publiek begint ze strak op tijd met haar eerste nummer. Zonder enige aankondiging, dus het overvalt een beetje. Ze staat naast haar MacBook met wat aangesloten randapparatuur en start zelf de effecten op haar stem en de bijbehorende muziek in. Het ziet er bijzonder uit, maar het is knap. De elektronische muziek die haar stem ondersteunt is in veel hokjes te plaatsen. We horen een hiphopbeat die ook wel iets wegheeft van trap, maar in combinatie met de synths en echo op haar stem klinkt het toch dromerig en zweverig. Rustige electropop met een kleine hint naar trap dus. De muziek is pakkend!

Silke Fenna's teksten gaan veelal over moeilijkheden die je in het leven tegenkomt, liefde en relaties. Ze zijn redelijk poëtisch. De zang is niet altijd even zuiver, maar dat stoort niet. Bijzonder is de manier waarop ze haar eigen stem naast de leadzang meerdere keren inzet als bijvoorbeeld tweede stem met diverse elektronische effecten eroverheen. Een mooie toevoeging aan het geheel.

De energie van het optreden blijft veelal hetzelfde. Het tempo van de nummers in haar repertoire veranderen namelijk amper, zeker aan het begin. Het creëert een situatie waarop sommige nummers, al dan niet op de tekst gelet, op elkaar beginnen te lijken. Het optreden dreigt een klein beetje eentonig te worden. Ook maakt Silke niet heel veel contact met het publiek, dat zouden natuurlijk ook de zenuwen kunnen zijn. Naarmate de show vordert wordt ze wel wat losser op het podium. Het consistente tempo wordt richting het einde toch nog doorbroken. Het gaat aanzienlijk omhoog. De bas trilt bijna door je lichaam en er ontstaat enthousiasme bij het publiek. Het klinkt als een mix tussen duistere techno met een trapbeat. Vernieuwend maar toch ook bekend. Na veel rustige muziek sluit Silke af met een knaller.

LauLau

Dan is het de beurt aan LauLau. Hij stapt met een flamboyant kostuum het podium op en zoekt vrij snel contact met het publiek. De Friese artiest komt sympathiek over: hij weet met humor leuk in te spelen op het publiek en dat werkt goed. LauLau speelt een gedeelte van zijn elektronische muziek live in, zo voegt hij soms zelf de synths toe en speelt hij drums in met een sampling pad. De hele set-up van diverse apparatuur op het podium ziet er indrukwekkend uit.

De show begint meteen op een hoog tempo. De vergelijking met Goldband, die eerder gemaakt is en waar hij overigens zelf niet zo blij mee is, is zeker te begrijpen. Toch is de muziek van LauLau wel wat rauwer. Dit komt vooral door de productie van zijn muziek: de geluiden zijn net iets steviger en harder. Duidelijk hoorbare invloeden zijn vooral de synths en dancegeluiden die we van de jaren 80 en 90 kennen. Ook hier valt weer een vergelijking te maken met de eerder genoemde muziekgroep.

LauLau zingt over verschillende thema’s: toxische relaties, de druk van het moderne leven en psychedelische drugs. Bij het laatstgenoemde thema zoekt hij nog interactie met het publiek. “Houdt hier iemand van psychedelische drugs?”, er volgt een “Ja” uit het publiek waarop de artiest antwoordt met: “Dan is deze voor jou!”. De interactie met het publiek maakt de act af en creëert een stuk persoonlijkheid. De productie van het nummer past goed bij het thema, want het klinkt inderdaad psychedelisch. We horen een dromerige track met veel verschillende geluiden die dit gevoel versterken.

Moderne Daghet enige nummer dat al is uitgebracht, werkt en zit goed in elkaar. Zodra je je oren goed open zet ontdek je telkens weer een nieuwe laag aan instrumenten. Hier zijn zeker de eerder genoemde invloeden goed in terug te horen, ook is het erg dansbaar. In de zaal staat maar een klein groepje mensen, maar toch weet LauLau met zijn charme en muziek het publiek meer naar voren te krijgen. Er wordt gedanst, er is interactie en er wordt gelachen.

Het op één na laatste nummer is het nummer waar LauLau mee denkt door te kunnen breken, zo zegt hij zelf. We horen de tekst: “Ik wil best vrienden zijn, maar je belt me nooit terug.” Het nummer heeft veel; een stukje heftige autotune, een meezingbare tekst, een goede synthesizersolo. Het gaat wat meer richting pop dan zijn vorige paar nummers en het is toegankelijk en dansbaar. We snappen dus waarom hij zelf zegt dat dit wel eens het nummer zou kunnen zijn dat hem verder brengt.

Vernieuwend is de muziek van LauLau per definitie niet. Het is wel anders, in positieve zin. De artiest heeft duidelijk een eigen ‘saus’. Al met al een geslaagde avond. Het publiek heeft genoten en gedanst, maar is zeker niet te laat op bed gegaan.