Afgelopen donderdag bracht Audrey Abel, een nieuwe band in de Stad, hun debuutnummer uit. Dit deden ze op een opmerkelijke locatie: Café De Doos aan de Gelkingestraat. In de aankondiging beloven ze dat het een bijzondere, verrassende en verbazingwekkende avond wordt, maar dat lijkt toch iets te hoog ingezet.

Audrey Abel bestaat uit producer en muzikant Abel en de zussen Laura en Cynthia, die beide zingen. Naar eigen zeggen belooft Audrey Abel een krachtige, betoverende popsensatie met een rauw randje te zijn. Hun eerste single, Hazy Tonight, presenteren ze in Café de Doos.

"Dit wordt een avond om niet te missen, die de Groningse muziekscene zal verrijken," aldus Audrey Abel in hun persbericht. Daar moeten we natuurlijk bij zijn, een plaatpresentatie in De Doos, dat is nieuw. De aanvang van de avond is 20:00, het café is vol, er worden welkomscocktails ingeschonken en het is gezellig. Maar er is onduidelijkheid. Nergens zijn speakers, instrumenten of microfoons te zien, ook kijkt de bardame verbaasd op als de vraag "Treedt hier vanavond een band op?” gesteld wordt. Een ander personeelslid zegt vervolgens van wel. We moeten maar afwachten.

Terwijl het publiek geniet van typische feestnummers die je kunt verwachten in De Doos, is het inmiddels al 20:45. Zo langzamerhand rijst de vraag of er daadwerkelijk nog iets gaat gebeuren. Maar dan pakt Abel de microfoon en begint hij de menigte toe te spreken. Hij bedankt alle gasten voor hun komst, vertelt kort hoe de band is ontstaan en kondigt de single aan. Er klinkt applaus, wordt geproost en vervolgens wordt, tegen alle verwachtingen in, het nummer gewoon afgespeeld in plaats van live gespeeld of gezongen. Een kleine teleurstelling na die denderende aankondiging.

Maar dit hoeft natuurlijk niets te zeggen over de kwaliteit van waar het uiteindelijk om gaat: de muziek. Alleen of de band live ook goed muziek kan maken ten opzichte van de studioversie van de single, blijft dus nog een verrassing.

Hazy Tonight

Het nummer begint verrassend door de verschillende instrumentale stukken die te horen zijn. Er zijn veel lagen hoorbaar, wat het geheel body geeft. De gitaren bevestigen het 'rauwe randje' zoals Audrey Abel dit zelf zegt. Dit wordt aangevuld met zachte elektronische geluiden. Dit geeft het nummer iets unieks. Door deze introductie krijg je de neiging om door te blijven luisteren; het valt erg goed samen. Door deze mix zijn zowel invloeden van rock als pop hoorbaar.

De zang is netjes, maar niet uniek. Het is prima gezongen, niet vals, maar het mist toch een beetje body. Het 'rauwe randje' is hier zeker niet in terug te horen. Het stemgeluid dat te horen is, is vrij neutraal. Verder is de uitspraak van de Engelse tekst nog niet helemaal op niveau. In sommige delen van het nummer is te horen dat dit door Nederlanders is ingezongen. Storend is het gezang niet.

De bridge komt redelijk abrupt. Als afsluiting van het tweede refrein volgt juist nog een mooie uithaal; het is jammer dat je als luisteraar daarna vrijwel meteen in de bridge terechtkomt. Het voelt gehaast. Ook de tweede stem van Abel in het laatste refrein had niet gehoeven. Het idee is goed, maar klinkt technisch niet heel goed afgewerkt, waardoor het eerder overweldigt dan bevredigt.

Ondanks enkele kritische noten zit het nummer over het algemeen goed in elkaar. Abel verdient hierin zeker een compliment voor de productie van het nummer. De zang is, zoals eerder gezegd, prima, op enkele eerder genoemde punten na. Hazy Tonight vormt als een debuutsingle zeker geen slecht begin voor Audrey Abel.