Het is vrijdag 8 september 2023. Op deze dag is het derde album van The Homesick uitgekomen, en het is een beauty. De driemansformatie heeft een nieuwe stap gezet en hun muziek is door elektronische invloeden dansbaarder geworden. Het titelloze album overtuigt, en is één van de betere Nederlandse releases van dit jaar. Genoeg reden om uit te kijken naar de releaseshow om alle nummers eens live tot je te nemen. Tenminste, dat zou je verwachten bij een releaseshow. Maar is The Homesick de band er wel naar om aan die verwachting te voldoen?

De setup van de avond belooft al geen standaard bandjes-avond. We zien bij binnenkomst dat het voorprogramma niet op het podium zal staan, maar ervoor. In de zaal staat een microfoon met op een kist wat papierwerk en een kleine soundboard. Op het podium zelf is alvast geen snaarinstrument meer te bekennen: we zien drums en twee desks.

Het blijft lang angstig rustig in de zaal. Het is warm vandaag, dus misschien staan mensen nog even buiten voor de eerste verkoelende momenten van de avond. In de zaal klinken voor aanvang lekker vervreemde tracks met veel elektronische invloeden. Op het podium zie je een scherm, maar ook in de zaal zelf aan elke zijkant zie je een scherm. Daarop zie je alvast ook beelden van het podium en de plek waar het voorprogramma gaat optreden.

Idiott Smith

Zijn echte naam is Roy Feenstra, een eenmans pop-entertainer. Zijn artiestennaam Idiott Smith is wellicht een verwijzing naar singer-songwriter Elliott Smith (helaas door zelfdoding niet meer onder ons) maar die was idioot goed inderdaad. Om twintig minuten over negen komt hij tevoorschijn. Idiott Smith draagt een blouse met stropdas en een nette broek, maar wel met vlekken op zijn broekspijp. Ineens is het druk in de zaal. Hij drukt op knopje 1 van zijn soundboard en vervolgens opent hij het bal met een ultiem jaren tachtig, elektronisch Euro-kitsch nummer: The Drowner, gezongen in het Engels en het Spaans. Je hoort het meteen: Idiott Smith is een oké zanger, maar hij is geen Julio Iglesias. Maar het optreden klopt wel. Eerlijk is eerlijk, hij had er net zo goed een platte cliché-act van kunnen maken. Over the top was de makkelijke weg geweest. Maar zoals hij het aanpakt, op een schijnbaar oprechte manier, kan het publiek er vrij makkelijk in meegaan. Verderop in de set horen we een stukje Duits voor dat lekkere Du Bist Alles-gevoel. 

We horen vooral zwoele, glijdende synthwave-ballads. Het vierde nummer In The West is echter a cappella. “Might be painful," zegt Smith. Maar het lukt hem heel puur iets sympathieks neer te zetten. Bij het voorlaatste nummer - Rain Begins To Fall - gaat het tempo iets omhoog, al is ook dit nummer nog steeds een glijer. De dansbewegingen in de zaal en bij de performer nemen toe, aangevuld zelfs met nog de nodige dramatiek. Dit nummer voelt als een vergeten vakantiezomer-hitje. Heerlijk. Aan het eind doet Idiott Smith The Drowner nog in de reprise. Het nummer doet het goed. Smith wil zich verdrinken in het publiek, en aan het eind gaat hij midden in de groep mensen op de grond liggen. Dit sympathieke optreden gaan we ons nog wel een tijdje herinneren. Dit was lang niet idioot.

The Homesick

Al snel is het tijd voor de hoofdact van vanavond, The Homesick, de band bestaande uit Elias Elgersma, Jaap van der Velde en Erik Woudwijk. We zijn benieuwd hoe het nieuwe album live op het podium zal klinken. Het nieuwe plaatmateriaal is namelijk erg sterk. En op het album staan de nodige tracks die het in zich hebben grote publiekslievelingen te worden, zoals de singles die in een rechtvaardige wereld hits zouden zijn, Soola en Millimetric. En we verheugen ons vooral ook op de live-ervaring van de vierde track van het album,Trois, een dubby poptrack waar je direct verslingerd aan kunt raken. Op de plaat klinkt het nieuwe geluid als gegoten. Qua galmende heen-en-weer zang van Elias Elgersma en Jaap van der Velde, en het elektronisch gehalte van de muziek, doet het werk op momenten wat denken aan dat van Animal Collective.

Zoals gezegd zien we op het podium twee desks met de nodige elektronica en een drumstel. Weg zijn de gitaren. Klokslag tien uur betreedt het drietal het podium. Het geluid komt op ons af. Het begin werkt aanstekelijk, een track met een prachtige opbouw. Opvallend genoeg is dit niet een nummer van het nieuwe album. Sterker nog, wat we in het begin van deze set horen zijn nieuwe tracks: Osnabrück, Bielefeld, Tonnen 1, en Tonnen 2. De dansbaarheid en het elektronische gehalte lijken wat zwaarder te zijn aangezet dan wat we op de plaat horen en het gaat rap nog een tikje vlotter en harder. Het duistere clubgevoel wordt aan de sound toegevoegd en de nummers worden heerlijk uitgesponnen of gaan zelfs in elkaar over. Weg zijn de standaard drie-minuten-liedjes. 

Maar dan is er herkenning! Het middenstuk van de set bestaat uit de nummers Soola, Millimetric, en Trois. Maar dan nog meer dansbaar. Vooral Millimetric zet de boel behoorlijk in beweging. De zeer aanstekelijke See Ya-uithalen komen hard binnen. Chaos komt om de hoek kijken, maar de band vliegt niet uit de bocht. Dit is muziek op het lekkere randje. We krijgen meer dan wat de plaat al had beloofd. Ook al voelt het geheel door de setting wat meer afstandelijk. Er is geen rockshow-interactie, maar gelukkig is het ook niet té statisch. De ijver is er. Je ziet het zweet van de hardwerkende Van der Velde, en de swingende heup- en schouderbewegingen van Elgersma. Trois krijgt live een harde dimensie, het dub-geluid is meer urgent en dwingt je tot overgave. De zomerse invloed verdwijnt en het nummer wordt voer voor de clubnacht. The Homesick klinkt helemaal sick! 

Gek genoeg zijn we na drie nummers weer even klaar met het nieuwe album. Het volgende nummer is Shangri La, ook een nieuw nummer. Het is een wat moeilijke track. Het dansen stopt niet, het synthpopnummer wordt gedragen door een sterke vibe, maar de dubbelzang lijkt niet echt goed getimed. Vervolgens wordt voor het slotakkoord een harde, uptempo beat erin geknald. Briljant is dit, en het gaat maar door en door. Met In The Eye/Esperanto heeft The Homesick besloten ons nog even flink af te matten. Live lijkt de band nu al een stap verder te zijn dan wat je op het album hoort. Het concert voelt op dit moment haast als een rave. Het is een heerlijk sluitstuk. Na de laatste klanken wordt droog door Van der Velde gemeld dat het optreden klaar is. Jammer dat het nu al afgelopen is. 

Je zou het bijzonder kunnen noemen dat bij een releaseshow maar een paar nummers van dat album worden gespeeld. Maar misschien past het niet zo goed bij een vernieuwende band als The Homesick om een exacte kopie van de plaat op het podium neer te zetten. Je kunt daarvoor bewondering hebben. Bovendien voelt het ook als een mooi muzikaal cadeau dat naast een nieuw album vandaag nog zomaar eventjes zeven nieuwe tracks aan ons zijn gepresenteerd. En het moet gezegd, het nieuwe werk voelt alvast heerlijk en goed. The Homesick lijkt qua ingeslagen weg alweer een stap verder te zijn gegaan.