Aan Blanks de eer om de ‘Mayhem’, het hoofdpodium, te openen. Het is nog rustig, maar, zo vertelt hij ons later, niet zo rustig als hij had verwacht. De jonge meisjes die de harde kern vormen van zijn fanbase, zijn hier gemengd met mannen van dertig tot zestig jaar oud. Sommige mensen in het publiek dragen Blanks’ merch, anderen hebben nog nooit van hem gehoord.
Hij komt enthousiast het podium op gerend zodra zijn band het eerste nummer heeft ingezet. Als een superster staat hij daar, met zijn zonnebril en oversized overhemd straalt hij zeeën aan zelfvertrouwen uit. Hij leunt met één arm op zijn elektrische gitaar terwijl hij praatjes maakt met het publiek, moedigt het publiek aan om mee te doen met sing-alongs, clap-alongs en sit-downs. Wat hij ook doet, hoe over-the-top het ook is, iedereen gaat erin mee.
Blanks heeft dan ook de gunfactor. Deze show op Hullabaloo is een thuiswedstrijd, hij woont twee kilometer van het Stadspark vandaan. We spreken hem achteraf: “Gisteravond heb ik hier om het terrein een rondje hardgelopen om te zien hoe het eruitzag.” Tijdens zijn optreden zwaait hij af en toe amicaal naar een aantal mensen - misschien zijn dat wel zijn ouders en vriendin die zijn komen kijken.
Opvallend is het gigantische LED-scherm dat achter de artiest hangt. Daarop zijn verschillende beelden te zien, van een banner met zijn eigen logo, tot ‘Nederland in Beweging!’-achtige danseressen en stukjes uit zijn eigen videoclips. Simon: “Daar heb ik eergisteren in zitten knippen!”. Het is een mooie toevoeging aan een show die anderszins afhankelijk is van Simons aanstekelijke enthousiasme.
De setlist bestaat voornamelijk uit eigen songs. Zowel nieuwe singles zoals What You Got (Ayo) en Breathe In Breathe Out, als oudere die hij samen met zijn volgers heeft geschreven op YouTube. Blanks schuwt het ook niet om meerdere covers achter elkaar te spelen, om direct het moment te pakken om te vragen wie hem eigenlijk kent van zijn deelname aan ‘Beste Zangers’. Er gaan een paar handjes omhoog. Simon grinnikt: “Dat is overduidelijk het oudere publiek."