Misschien ken je hem als Popprophet, misschien ken je hem nog helemaal niet: Ghiel, rapper, producer en kunstenaar, maakt tegenwoordig muziek onder de naam 'de Best'. De artiest is opgegroeid in de buurt van Emmen, maar bevindt zich al enige tijd in de binnenstad van Groningen. Hier is hij sinds kort ook op straat te vinden, waar hij zijn muziek aan publiek vertoont op kunstzinnige wijze. De nummers van de Best, waarin armoede de ondertoon voert, komen in het Nederlands extra hard binnen. Op 4 oktober komt zijn nieuwe nummer Vijf Ruggen in een Lidl Tas uit.

De Best(e)

De 29-jarige Ghiel heeft zijn achternaam als artiestennaam. Dit gaat hem (nog) niet per se makkelijk af, de Best vertelt dat mensen het soms een pretentieuze naam vinden of denken dat het een gimmick is: "Niemand gelooft überhaupt dat het mijn achternaam is." Eigenlijk geeft de naam een arrogant beeld en dat vind Ghiel maar niets. “Ik doe mijn best in wat ik doe, dat is wat ik weet. Maar ik wil niks bewijzen."
Rappers worden wat hem betreft sowieso te snel in een hokje geplaatst, en dit wil hij niet. Hij is gewoon Ghiel de Best. Het is ontzettend grappig, maar bovenal écht.

In het afgelopen jaar is er veel veranderd in zijn persoonlijke leven. Een groot onderdeel hiervan is de periode die hij in Athene heeft gespendeerd. Hier gaf hij samen met vrienden voor een lokale muziekschool muzieklessen aan vluchtelingen in ruil voor studiosessies. Niet alleen een goede deal, maar bovenal bijzonder en inspirerend om te doen. In dat halfjaar kreeg Ghiel het besef dat armoede overal op de wereld hetzelfde is, en tegelijkertijd heel anders. Zo ontdekte hij bepaalde unieke symbolen van armoede in Nederland. Hele fysieke voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld een bank in de voortuin, een bepaald type tuinstoel die iedereen die met armoede moet leven heeft, of het feit dat gaten in je schoenen normaal voelen.

Nederlands

Ghiel legt uit dat hij Engels heeft leren praten door te rappen. Hij schreef vaak korte verhalen in het Nederlands maar leerde dit naar het Engels te vertalen zodat het voor medestudenten ook te begrijpen werd. Deze vertaalde versies werden rap.

Lange tijd heeft hij dan ook als Popprophet in het Engels teksten geschreven en muziek uitgebracht. Als de Best maakt hij nu echter over op Nederlandstalige nummers. Dit is iets dat toevalligerwijs ontstond, uit een ongegeneerde Nederlandse dynamiek in het buitenland: “Uit al die domme, lompe luide gesprekken kwamen gewoon hele goede songteksten.” 

De Nederlandse nummers hadden iets bijzonders: “Bot eerlijk, vet grappig en enorm hard.” Er zat iets in de liedjes wat Ghiel nog niet eerder was tegengekomen. Wat dat precies was maakt eigenlijk niet uit. Of het nou de hardheid, het gevoel of de herkenbaarheid was, Ghiel vertrouwde erop en volgde zijn inspiratie.

“Niet nadenken, gewoon doen!”

Ghiel weet vertrouwen te hebben in het moment. Hierdoor denkt hij meestal niet te veel na en laat hij nummers en ideeën in alle vrijheid ontstaan. De kernwaarde van zijn muziek is vooral dat hij wat hij doet heel hard wil doen, zo hard mogelijk. 

Toch komt daar ook wel een creatief proces bij kijken. Voor de Best begint dit vaak met een idee en tekst. Daaromheen bouwt hij vervolgens een gevoel en betekenis, die hij uiteindelijk in het nummer naar voren laat komen. Zodra de tekst in zijn hoofd rondzweeft, flowt het al. Dit gaat gepaard met een bounce, en wordt gevolgd door het aanvoelen waar de kick en de clap moeten komen. Zo komt er langzaam een compleet nummer tevoorschijn.

De inspiratie voor zijn muziek haalt hij uit kleine dingen. De Best hoort vaak zinnen in gesprekken met vrienden, waarvan hij direct de potentie ziet. Verder komen ideeën vaak onder de douche: “Tijdens het douchen is mijn hoofd even stil en dan komt er iets uit.” Films en het nieuws kunnen Ghiel ook aanwakkeren. Eigenlijk weet hij ingevingen te halen uit alles wat er in het dagelijks leven gebeurt, de kracht zit hem erin dat hij daar vervolgens op door bouwt.

Van winkelkar tot Monobloc

De nummers zitten bomvol humor en ironie, maar de ondertoon is vlijmscherp. Hij benadrukt de schoonheid die zit in de barsten van de samenleving. Daarvoor wordt vooral het onderwerp armoede gebruikt. Hij is zelf opgegroeid in armoede en beseft steeds meer dat er iets unieks is aan die ervaring. Dit brengt hij onder woorden in rap: “Mijn liedjes klinken net zoals ik altijd praat, er zit alleen meer ritme in.”

Binnen het onderwerp armoede zijn er wat de Best betreft bepaalde symbolen. Deze roepen direct herkenning op bij mensen uit een soortgelijke situatie. Voorbeelden hiervan zijn het winkelkarretje in de voortuin of de witte monobloc tuinstoelen: “Directe symbolen die we niet per se bedenken bij armoede, maar ze zijn er absoluut en ze zijn heel universeel." Deze symbolen gebruikt hij in zijn videoclips, kunst en muziek.

Kunst

Naast muzikant en producer is Ghiel ook nog eens kunstenaar. Hij omringt zich met gelijkgestemden, inspiratiebronnen en mensen met een passie. Een voorbeeld hiervan is de studio waar we tijdens het gesprek in zitten. Die is gebouwd tussen allemaal werkplekken en ateliers, in een antikraakpand midden in de stad. Een plek waar kunstenaars samenkomen en iedereen een eigen ruimte heeft om te maken wat ze willen.

Op de kunstacademie heeft hij elk denkbaar medium uitgeprobeerd. Van schilderen tot performance art en van conceptuele dingen tot aan rap. Schrijven en muziek werd een onderdeel van zijn kunst, maar ook film is een belangrijk aspect. Zijn nummers zijn in alles kunst. De muziek is minstens zo belangrijk als de videoclips en presentatie zowel op het podium als op straat. 

De Best gaat namelijk met zijn muziek de straat op. Hij steekt zijn middelvinger op naar online algoritmes en laat mensen zijn kunst in het echt ervaren. Dit doet hij aan de hand van een winkelwagentje. De winkelkar is omgebouwd tot installatie, uitgerust met tv scherm en koptelefoons. Het kunstwerk neemt hij mee de stad in, om mensen aan te spreken, zijn nummers te laten luisteren en ze naar de videoclips te laten kijken. De winkelkar van de Best is een vervreemdend object dat mensen wakker schudt en aan het denken zet. Een onderscheidende manier van promoten waarbij zijn muziek hard binnenkomt.

Met vijfduizend euro in een boodschappentas

Inspiratie komt gewoon uit het dagelijks leven. Zo vertelt Ghiel dat hij een keer met vijfduizend euro aan computers door de prostitutiebuurt liep. Dit vond hij wel komisch en zorgde voor de geboorte van een nummer: Vijf Ruggen in een Lidl Tas. Het is het tweede nummer van het album Klassenstrijd en komt binnenkort uit. Je hebt het al kunnen luisteren tijdens een van zijn optredens, maar vanaf 4 oktober kun je het ook luisteren op je slaapkamer, via je koptelefoon of natuurlijk vanaf je monobloc!

De Best barst van creatieve energie. Hij wil graag, hij wil veel, hij wil hard. Zijn serieusheid weet hij af te wisselen met veel humor, niet omdat hij dat probeert, maar gewoon omdat hij zo is. De Groningse rapper is volledig zichzelf in alles wat hij doet. Deze oprechtheid vloeit door zijn muziek, en komt aan het oppervlak in een gesprek met hem. Zo hebben we het over stemgeluid en accenten, wanneer Ghiel het gesprek opeens onderbreekt met een abrupte vraag: “Willen jullie op een track?”. De fotograaf en ik kijken elkaar verward aan. Nog geen minuten later staan we voor de microfoon en zeggen we ‘hallo’. Leuke toevoeging die ironisch naar de Jumbo slogan verwijst en een anekdote die veel zegt over de Best: spontaan, impulsief en hij neemt mensen gepassioneerd mee in zijn kracht.