‘Het maken lukte wel,’ begint Eva, ‘maar hoe brengen we het weer naar buiten? We wilden weer optreden, maar hoe deden we dat ook alweer? Ik merkte zelf heel erg dat ik niet meer wist hoe dat moest. Alles kostte opeens meer energie en ik was onzekerder dan voorheen.’ Het was de frustratie die door de hele culturele sector te voelen was. Een tijd lang vond ze geen remedie, totdat ze met haar band op WinterWelVaart stond en daar ineens een lichtpuntje zag. ‘Mijn bassist, Bas [Sligter], zei: "Ik weet het; we gaan een label oprichten."’
Al snel werd ook Harmen erbij betrokken en die deelde het enthousiasme. ‘Iedereen zat natuurlijk op z’n eigen eilandje en we wilden alle muzikanten weer bij elkaar brengen. Mensen waren best eenzaam geraakt binnen de muziekwereld en wisten niet zo goed waar ze naartoe moesten voor hulp,’ zegt Eva, ‘dat is eigenlijk het beginpunt van het label. Maar, los van het hele coronaverhaal is er gewoon heel veel goede muziek in Groningen waar niet altijd even veel aandacht voor is. Zeevonk moest dan ook een opening worden voor acts om in contact te komen met elkaar en creatief te sparren en allerlei soorten muziek naar buiten te brengen.’
Zeker voor jonge artiesten is het vaak ontmoedigend om alles zelf op te bouwen. Maar ook de ervaren artiesten in de scene waren de eenzaamheid zat: ‘Ik had net als Eva in de coronatijd ook allemaal nieuwe muziek gemaakt, maar wist niet zo goed wat ik ermee moest,’ haakt Harmen aan. ‘Ik heb het netwerk en de contacten wel, maar ook ik had niet zo’n zin om alles weer in mijn eentje aan te gaan zwengelen. Het gemeenschappelijke is dus echt het idee achter het nieuwe label. In het verleden hadden we met bands dan wel een label en een boeker, maar je moest eigenlijk altijd zelf de kar trekken. Het was pas toen we met deze groep mensen, en wat anderen, bij elkaar kwamen dat ik zoiets had van; hé, zo samen kan het dus ook.’