Mooi weer is de grootste vijand van iedere concertzaal. Dat wordt extra pijnlijk duidelijk tijdens de Soulful Sunday met Fiona Jane Pop en Daisy Bellis in EM2. Hoewel beide acts meer dan genoeg in huis hebben voor een entertainende dag, kiest Groningen er toch voor om die op het terras door te brengen. Ook van degenen die er wel voor hebben gekozen om naar het podium op de Suikerunie af te reizen verkiezen de meesten toch het bier in de zon boven de muziek in de zaal. Zonde, want beide acts laten een sterk staaltje vakmanschap zien.

Het is een leuk principe, de Soulful Sunday van EM2. Aan het einde van de middag speelt de eerste act, daarna is er een intermezzo van een goede tweeënhalf uur waarin er gegeten kan worden en om 20:00 uur treed de andere act aan. Een ontspannen muzikale namiddag op het Suikerunieterrein. Eerdere edities trokken meer publiek, maar vandaag kiezen de meeste Groningers duidelijk voor andere vormen van ontspanning. 

En dat is zonde, want al die Groningers missen daardoor twee toffe shows. De eerste is van Daisy Bellis. De zangeres en haar band hebben al twee jaar geen nieuwe muziek uitgebracht, maar de liveact is de laatste tijd wel aan het groeien. Anders dan bij ons vorige bezoek aan Daisy heeft ze nu 'slechts' één achtergrondzangeres meegenomen, maar het concept is weinig veranderd: de zang staat centraal. Verwacht geen verrassende solo's of ingewikkelde instrumentalen, alles is slechts ter ondersteuning. 

Gelukkig heeft Daisy wel de stem en uitstraling om die show te kunnen dragen. Met een vrij groot bereik en warm stemgeluid weet ze de aandacht naar zich toe te trekken. De melodiën doen in de verte denken aan Florence + The Machine. Net als de danspasjes die door de zangeressen worden toegepast. De zangpartijen zijn relatief hoog, maar blijven in veilige regionen, echte adembenemende uithalen blijven uit. Hierdoor is het in combinatie met een binnenvallende zon en een relaxte stoel de ideale wegdroommuziek. Ze weet waar haar kracht ligt en maakt daar dan ook overdadig veel gebruik van. Als tegen het einde van de show de stem toch wat breekbaarder wordt, valt tamme orchestratie meer en meer op. Op deze zonnige zondag is het niet erg om lekker weg de drijven op de stem van Daisy, maar zoals dat gaat met dromen, zou het fijn zijn om af en toe weer met beide benen op de grond te worden gezet. 

Een-op-een

Vervolgens is het aan het publiek om de tweeënhalfuur tot Fiona Jane Pop aantreedt te overbruggen. EM2 is tijdens de set van Daisy Bellis wel drukker geworden, maar deze bezoekers lopen in een streep van de deur door naar het terras. Hier wordt tussen de rondscharrelende varkentjes genoten van een pilsje en een pizza. Deze steenovenpizza's zijn een erfenis van de coronalockdowns. In deze periode is EM2 noodgedwongen overgestapt van het organiseren van concerten naar het bakken van pizza's. Toen hadden ze nog een zure bijsmaak, maar nu er weer gespeeld en gedanst kan worden is het een leuke bijverdienste geworden. En het zorgt voor een mooie aanvulling op de Soulful Sunday.

Hoewel de sfeer, het weer en het voedsel goed te pruimen zijn blijkt tweeënhalfuur toch wat lang. Samen met de warmere temperaturen vertrekt ook het terrasvolk. De hoop dat Fiona Jane Pop kan spelen voor een vollere zaal blijkt ijdele hoop. Als de band uiteindelijk aantreed is de verhouding zaal-podium vrijwel gelijk. 

Maar een beetje artiest laat zoiets arbitrairs als de opkomst niet bepalen hoe goed zijn show wordt natuurlijk. Frontvrouwe Fiona van Gelder en haar compagnons draaien al een tijdje mee in de muziekwereld en hebben wel voor hetere vuren gestaan. Er wordt een grapje gemaakt, vrolijk gezwaaid en vanaf dat moment is het aan. Fiona Jane Pop maakt een vrolijke mix van blues, indiepop (natuurlijk) en garage. Rechttoe rechtaan en niet teveel opsmuk. De ietwat zachte stem van Fiona wordt aangevuld door de speelse gitaarmelodiën van gitarist (en partner) Teade Jagersma. Vooral bij I Don't Like You vormt dit een energiek en mooi geheel. Dit samenspel tussen zang en gitaar is al een genot op zich, maar aangevuld met de strakke ritmesectie bestaande uit bassist Jaap Mostert en Menno Stegeman op drums wordt het al helemaal fascinerend. Hoewel de composities schitteren in eenvoud weet elk van de vier muzikanten met kleine loopjes, riedeltjes en accenten er een intrigerend geheel van te maken. Ieder lijkt vergroeid te zijn met zijn instrument waardoor alles heel natuurlijk en nooit 'gemaakt' overkomt. Saai wordt het dan ook geen moment. Combineer dit vervolgens met de informele en intieme sfeer die wordt gecreëerd door de bezoekers, en je hebt een hele leuke avond.