Het belooft een interessante avond te worden, de Groninger Museumnacht van 2022. Met een programma dat bol staat van de activiteiten en optredens, een rode draad van de tentoonstelling Bitterzoet Erfgoed, en de bijzondere ervaring van een museum bij nacht is het niet gek dat de museumnacht uitverkocht is. Je kan zoveel doen, dat het zeker moeilijk is om te kiezen. Maar dat is ook het mooie van zo’n avond: gewoon maar op pad gaan en je laten verrassen.

Je bandje moet je ophalen bij het Groninger Museum. Er staat een rij, maar dat is geen straf, aangezien het publiek dat er op afkomt lekker divers is en je je kan laten amuseren door een potje ‘mensen kijken’. Eenmaal binnen is de sfeer goed: je kunt tekenen op de glazen wanden, en iedereen heeft een houding die zegt ‘verras me’. De eerste act van de avond is Batatuké. Het podium is buiten op de museumbrug opgezet. De Braziliaanse samba- en percussieband uit Groningen probeert het publiek aan het dansen te brengen; de mensen moeten nog loskomen, maar worden langzamerhand overwonnen door de sympathieke zanger Junior Martir. In het begin duren de nummers wat lang en lijkt er weinig variatie te zijn, maar de tweede helft van de set mag het publiek mee doen: iedereen moet mee naar links en rechts, met de handjes in de lucht. Het werkt uitstekend voor de sfeer. Na een halfuurtje sluiten ze af met de belofte om later op de avond nog eens terug te keren; dat kan alleen maar beter gaan op het latere uur.

Na dit vrolijke optreden is het tijd om naar binnen te gaan. Amsterdamse smartlapzangeres Sophie Straat staat in het Auditorium met haar hits Tweede Kamer en Ik Meen ‘t, en het publiek kan er geen genoeg van krijgen. Mensen zijn dan ook verbaasd als ze na een kwartier al ophoudt.  Gelukkig komt ze een uurtje later weer terug met nog een set van een kwartier. Het is interessant om te zien wat zo’n verdeling van tijd voor optredens doet met een publiek. J bent gewend om minstens een dik halfuur naar artiesten te luisteren en kan het wat teleurstellend werken als het dan na een klein kwartiertje al voorbij is. Aan de andere kant is het wel een goede manier om mensen enthousiast te maken voor wat er nog komen gaat. Bovendien geeft het mensen de mogelijkheid om ook nog andere dingen te doen tijdens zo’n museumnacht, wat natuurlijk de bedoeling is.

Dan is het de beurt aan hiphop duo Wadaap om te spelen in het Auditorium. Dit is precies wat je wil op een museumnacht; blij verrast worden door een act waarvan je geen idee hebt wat je kan verwachten. Niet alleen zitten de nummers goed in elkaar, ook de show is vermakelijk. Aan de hand van een verkreukeld A4'tje vertellen de mannen dat ze alle chakra’s zullen afgaan. Per nummer is er een andere kleur, en als ze bij geel aankomen is de uitleg: “Ja, volgens dit papiertje heeft het iets te maken met de zon, óf met je maagstreek.” Heel veel wijzer zal je er niet van worden, maar als rapper Richard de Bruin uitlegt hoe je meer “in touch met je aapje” komt (namelijk, rondhoppen als een aap met vlooien en apengeluiden maken), komen er een paar kinderen kijken met de silent disco koptelefoons rond hun nek. “Je weet dat het goed is als de silent disco ervoor aan de kant wordt gezet,” grapt Richard. Nou, dat is het zeker.

Het volgende optreden vind plaats in het Museum aan de A, een Lie Down & Listen van de Usva. Gaan liggen, je ogen dichtdoen en je oren open is inderdaad het gepaste gedrag bij het gitaarspel van atoomclub (oftewel Hugo Heinen). Met zijn elektrische gitaar, looping pedaal en laptop brengt hij de mensen in een dromerige toestand, waarin het bijna verkeerd voelt om zelfs maar te fluisteren. Twee keer een half uur speelt hij, en voor de mensen die even een pauze nodig hebben van de vele indrukken van die avond is het een perfecte set. Maar als je net van een energiek optreden bent gekomen en je hongerig bent naar meer, heb je het hier al wel snel gezien.

Wat niet mag ontbreken deze avond is natuurlijk een rondje door een museum. In Museum aan de A is een indrukwekkende tentoonstelling over het slavernijverleden van Groningen (meerdere musea hebben hier een tentoonstelling over op het moment, en het vormt de rode draad van de avond: Bitterzoet Erfgoed). Terwijl je door de middeleeuwse panden van het museum loopt, krijg je inzicht in de duistere kant van de Gouden Eeuw, de ontelbare tot slaaf gemaakte mensen, en wat voor invloed dat vandaag de dag nog heeft. Ook is er een imponerend spoken word optreden van artiesten van Noordstaat, over de slavernij. Met hun prachtige teksten zorgen ze ervoor dat iedereen aan hun lippen hangt en bezorgen de verhalen die ze schetsen je kippenvel. Een ding is zeker, dit zal je nog lang bij blijven.

Uiteraard is er ook een ruimte om te dansen: het Mendini restaurant in het Groninger Museum is omgetoverd tot een soort club, en waar het aan het begin van de avond nog redelijk leeg is, stroomt de zaal steeds voller naarmate de avond vordert. De Dj’s van Clash draaien erop los en als Never Been To Berlin meedoet, wordt het al helemaal een feestje.

Al met al is het een zeer geslaagde Museumnacht: vette optredens van lokale en landelijke namen, een goede sfeer en bijzondere tentoonstellingen. Geen wonder dat het is uitverkocht!