“Mijn vader luisterde vooral naar klassieke muziek en de classics uit zijn jeugd: The Beatles en The Rolling Stones, bijvoorbeeld. Mijn moeder luisterde meer naar Al Jarreau, Stevie Wonder, en Michael Jackson. Ik ben later door mijn neef veel gaan luisteren naar bands als Sepultura, Soulfly, en Biohazard. Via MTV kwam ik ook meer in aanraking met US hiphop; ik was vooral fan van de east coast sound van onder andere Mos Def, Talib Kweli, Infamous Mobb, KRS One, Large Professor, Mobb Deep, Native Tongues, en Raekwon. Op mijn negentiende kocht ik mijn eerste plaat bij Rush Hour in Amsterdam: North West Metropolis – Expressions EP. Niet lang daarna kocht ik twee Vestax PDX-2000 draaitafels om mee te scratchen. De hiphop en vooral sampling bracht me bij DJ Shadow’s Endtroducing. Die plaat is helemaal opgebouwd uit samples van andere nummers. Daardoor ben ik me meer gaan verdiepen in de platen achter de plaat en toen ging er een muzikale wereld voor mij open, van folk tot funk en jazz tot techno. Hij heeft op een bepaalde manier alles met elkaar weten te verbinden. Een ongekend meesterwerk.”
In 'een duik in de platenkast van' vragen we elke maand een pure muziekliefhebber naar de meest speciale platen in zijn/haar verzameling. Op advies van deejay Irie zijn we in gesprek gegaan met Geert Jan Schipper. Het werd een duik in een enerverende platenkast met veel mooie verhalen. En ook nog een geheim.
Waar ben je mee opgegroeid?
DJ Shadow - Endtroducing
Geert Jan Schipper
Geert Jan is bekend als mede-initiatiefnemer van Relate Radio. Alsmede van voorheen de club achter het station, IIWII, waarvan hij mede-eigenaar was. Daarnaast draait hij zelf ook. “Ik vind het vooral leuk om mensen nieuwe muziek te laten horen. Muziek heeft iets bindends. Om daarin iets te faciliteren vind ik heel fijn. Daarom organiseer ik ook feesten, en als ik gevraagd wordt om te dj’en doe ik dat met liefde.” Qua muzieksmaak ligt voor hem de basis in de zwarte muziek. “En dan hoeft het niet per se uit Amerika te komen, zolang het maar soulful is."
Wat is je favoriet van een Groningse artiest?
Thee J Johanz, Jim Lok – Bombay Spring Rolls EP (Still Fukkin’ With It)
“Het aandeel Groningse artiesten in mijn collectie is relatief klein. Ik heb de plaat van Duke Hugh op Rhythm Section hier staan. Naast dat zijn producties echt fijn zijn, vind ik het verhaal erachter misschien nog wel mooier. Ede Staal heeft een speciale plek, en de compilatie van Klinkhamer Records vind ik een mooie kroon op zijn jarenlange toewijding aan het diggen en de platenhandel. De eerste release op het label van Pushin’ Wood is me dierbaar en de releases van Thee J Johanz zijn bijzonder en daardoor tijdloos. Maar de mooiste die ik heb is de release van Jim Lok op het label van Johanz. Jim heeft het nummer Still Fukkin’ With It (af)gemaakt toen hij zijn studio onder onze club had en is daardoor voor mij een mooie herinnering aan die periode. Het was gaaf om dat hele proces mee te krijgen. Jim’s karakter komt terug in de muziek, het is laidback en niet over the top. Hoe de sample van deze plaat tot stand is gekomen, dat is trouwens wel een mooi verhaal. Maar – helaas – dat is en blijft een speciaal geheim.”
Wat is de vreemde eend in de bijt?
Andreas Vollenweider - Caverna Magica (...Under The Tree - In The Cave…)
“Qua object is de meest vreemde eend een Joegoslavische vakantie-LP met onder andere taallesjes en volksmuziek. In de hoes staan recepten, persoonlijke vakantiekiekjes met veel overbelichting, en een routekaart. Dat was wel een bijzondere vondst in de kringloop. Muzikaal gezien kies ik voor Caverna Magica (...Under The Tree - In The Cave…) van de Zwitserse harpist Andreas Vollenweider. Het is een album waar de meeste mensen me niet mee zouden associëren, heel erg sereen en kalmerend. Maar ik vind ‘m fantastisch en het is een heerlijke plaat om bij weg te dromen. Hoe ik er aan kwam? Plato had ooit een paar bakken buiten staan met gratis platen; dit was een van de platen die ik eruit pikte, vooral door de hoes.”
Wat zou meer waardering mogen krijgen?
Divine - Shake It Up
“Dit wordt dan toch een ode aan ‘diggen in de eurobakken’. Van alles wat wordt uitgebracht krijgt niet alles de verdiende aandacht. Veelal verdwijnen platen snel uit het zicht, en naar de aanbiedingsbakken, terwijl dat niets afdoet aan de kwaliteit. Hoewel het aanlokkelijk is om te kopen wat populair is, vind het ik leuk om verrast te worden en muziek te ontdekken die ik tegenkom tijdens het diggen. DJ Harvey zei ooit eens in een interview: ‘I don’t go to the records, the records come to me’. En ik vind dat een mooie filosofie, om met een open mindset door de bakken heen te gaan. Of ik een voorbeeldalbum heb? Even kijken. Oh deze! Divine - Shake It Up. Deze vond ik in Leeuwarden. Het is echt mijn plaat, ik draai deze altijd. Volgens mij heb ik ‘m ook drie keer; als ik een exemplaar zie dan schaf ik het aan.”
Wat is je grootste miskoop?
“Irie zei het vorige keer heel mooi toen hij zei dat hij misschien nog niet klaar was voor sommige muziek. Ik sluit me daarbij aan. Er staan hier genoeg platen in de kast die toen ik ze kocht me niet helemaal overtuigde. Omdat ze bijvoorbeeld niet dansvloer-georiënteerd waren. Maar inmiddels behoren ze nu wel tot mijn favorieten. Muziek gaat over gevoel en context, waardoor iedere plaat z’n tijd en plaats heeft. Was ik eerst een verzamelaar met een doel om samples te vinden of muziek voor op de dansvloer, inmiddels heb ik dat los gelaten en ben ik een verzamelaar van muziek.”
“Maar wat me trouwens wel eens is overkomen, dat is die keer dat ik in Leeuwarden na een dag diggen een hele mooie stapel bij elkaar had gevonden, maar dat ik na het afrekenen per ongeluk de stapel platen meenam die ik juist niet wilde hebben. Helaas kwam ik daar pas achter toen ik al thuis was en had de winkel de goede stapel al teruggezet in de bakken.”
Bij wie moeten we de volgende keer in de kast duiken?
“Jenniek Scheltens. We hebben ooit samen een weekend doorgebracht in een grote loods vol met ‘afgeschreven’ platen toen we elkaar nog niet kenden. Daar kwamen we naderhand pas achter. Ze was daar aan het diggen met haar Italiaanse vriend Nicolò en scoorde een paar mooie drum & bass, liquid en quirky UK rave edits. En als je dan toch daar op bezoek bent, vraag Nicolò dan direct naar zijn ambient remix van Pharoah Sanders.”