The Vices hebben voor hun tweede editie een divers programma samengesteld, dat verspreid is over drie podia. In het restaurant spelen meerdere singer/songwriters. In de kelder is ruimte voor de alternatieve garagerock en in de kleine zaal van de Oosterpoort staat het hoofdprogramma met o.a. Sophie Straat, Bad Nerves en natuurlijk The Vices zelf.
Maar de eerste act op dit podium, voor de gelegenheid omgedoopt tot 'Hill Stage', is opkomend Groninger artieste en band Rommy Gabay. Onlangs werd ze ook al geselecteerd voor het nieuwe talentontwikkelingstraject Grondslag en nu staat ze in de kleine zaal van de Oosterpoort. Een vliegende start voor de nog prille groep. Rommy Gabay maakt aanstekelijke soul dat tegen R&B aanschuurt. Al bij de eerste zangpartij is het duidelijk dat Selah Sue en Amy Winehouse de grootste inspiratiebronnen zijn geweest. Rommy zelf lijkt het kenmerkende 'knijpende' geluid dat de twee zangeressen hebben dan ook fanatiek te imiteren. Dit past uitstekend in het genre, maar begint op den duur toch te irriteren. De aanstekelijke flow die gecreeërd wordt door de composities, die de band naadloos uitvoert, wordt door de band compenseert dit gelukkig. De groep laat zien dat het veel potentie bezit, maar moet nog wel even werken om het onderste uit de kan te halen.
In de kelder, of 'River Stage', staat de Vlaamse groep The Haunted Youth. Een veelbelovende groep uit Antwerpen die psychpop maakt dat in de verte doet denken aan Slowdive of MGMT. Lange slepende gitaarpartijen met zwevende solo's kenmerken het geluid van de band. Frontman Joachim Liebens gaat er voor de volle honderd procent voor en lijkt volledig op te gaan in zijn nummers. De groep is facinerend om te zien en de instrumentale stukken weten het publiek moeiteloos te grijpen. Aan het einde van de set worden de solo's echter valser, wat stopt als de snaren van Liebens knappen. Misschien voor de volgende set een steviger merk aanschaffen.