De liefde voor muziek begon met de platen van Merlijns vader, die veel luisterde naar o.a. Mike Oldfield en Genesis. Op de rommelmarkt kocht hij zijn eerste eigen plaat: Bad, van Micheal Jackson. Naarmate Merlijn opgroeide begon hij naar steeds hardere bands te luisteren zoals Guano Apes, Rammstein, Metallica en Marilyn Manson. Uiteindelijk werd de metal waar Merlijn van houdt steeds duisterder. Een plaat die voor deze periode symbool staat is Purtanical Euphoric Misantropia van de band Dimmu Borgir. “De aller vetste plaat ooit vond ik dat. Het begint de eerste twee minuten helemaal instrumentaal. Ze spelen hier ook met het Noors Filharmonisch orkest. Het is gewoon keihard en heel symfonisch” Ook kon Merlijn hier de liefde voor zijn passie als drummer in kwijt. “Nicholas Barker van Dimmu Borgir, dat is mijn favoriete drummer, die guy is gewoon een menselijk machinegeweer en tegelijk ook heel subtiel.”
In 'een duik in de platenkast van' vragen we elke maand een pure muziekliefhebber naar de meest speciale platen in zijn/haar verzameling. Op advies van Steven van Calcar zijn we op bezoek gegaan bij Merlijn Poolman. Bij de oprichter van de bekende Subsonic zou je vooral elektronische muziek verwachten, maar volgens Steven van Calcar zouden we achter Merlijn zijn metal-side komen!
Waar ben je mee opgegroeid?
Merlijn Poolman
Merlijns liefde voor de muziek is een rode draad door zijn leven en komt terug in bijna alles wat hij onderneemt. Vanaf zijn achtste begon hij met drummen en pianospelen en sinds de middelbare heeft hij in verscheidene bands gespeeld. Hierna is hij aan de Academie van Popcultuur in Leeuwarde gaan studeren.Na een tour in Zuid-Amerika met zijn band kwam hij erachter dat hij artiesten wilde helpen de wereld over te gaan en stichtte Stichting Nederlandse Muziek Export op. Verderis hij oprichter van de inmiddels gesloten maar nog steeds iconische Subsonic. In 2018 startte Merlijn het bedrijf Gateway to China op waarmee hij Chinese social media profielen voor westerse dj’s maakt (o.a. Vengaboys en Angerfist). Zijn nieuwste project is de COSIMO Foundation. Naast dit alles is Merlijn sinds 2018 ook nog eens Nachtburgemeester van Groningen en strijd hij voor zijn geliefde nachtsector.
Wat is je favoriet van een Groningse artiest?
De uit Groningse afkomstige artiest Dither heeft vorig jaar een Thunderdome anthem gemaakt en is een absolute favoriet van Merlijn. “Op deze plaat (Tools of Demolition) laat hij de diversiteit van hardcore zien. Dat het niet alleen maar boerenstampherrie is zoals sommige mensen het zien, maar juist heel divers.” Merlijn is al vanaf het begin fan en heeft de artiest door de jaren heen zien groeien tot een bekende naam. Daarnaast heeft hij ook nog een hele vette gig voor Dither weten te regelen. “Ik heb hem als eerste hardcore- dj boven op de Chinese muur laten optreden”. Daarnaast wil Merlijn ook nog de plaat van Vincent Swierstra noemen, The Sarangi Sessions. “Ik vind Vincent zijn plaat ook heel vet. Het is instrumentale hip-hop met sarangi en echt authentieke Indiase instrumenten. Dat is weer heel wat anders.”
Wat is de vreemde eend in de bijt?
Waar Merlijn veelal naar de hardere metal en elektronische muziek luistert is er ook ruimte voor de wat subtielere muziek. “Ik hou ook heel erg van melodieuze Deephouse. Het hoeft niet altijd alleen terreur te zijn” grapt de nachtburgemeester van Groningen. Hierbij verwijst hij naar de Duitse producer Solee als de vreemde eend in de bijt. The Seven Year Itch is de favoriete Solee-plaat van Merlijn. “Solee is iemand die ik altijd kan opzetten. Het is hele warme, melancholisch sfeervolle muziek”. Daarnaast noemt Merlijn Diarrhoeic Polka van Spermswamp. “Veel metalheads vinden dit ook te ver gaan”. Luisteren op eigen risico.
Wat zou meer waardering mogen krijgen?
“Hardtechno is een genre wat helemaal niet meer hip is maar wat ik heel graag luister. In 2015 was het al over zijn populariteit heen. Dat luister ik zowel in de trein als wanneer ik aan het hardlopen ben”. De oud Subsonic oprichter benoemt hierbij de plaat It’s Just a Dream van Sutura, de Jan Fleck Remix. “Als ik op iets mag hopen is het een revival van dat genre. Voor heel veel techno liefhebbers is het te snel en voor veel hardcore mensen is het te techno. Ik vind dat het een van de vetste genres die er is.” Ook is Merlijn gecharmeerd van de artiest Waldhaus binnen het genre. “Waldhaus maakt zulke geraffineerde duistere shit, maar ook met mooi piano melodieën ertussen". Hierbij denk Merlijn terug aan een feest waar hij zowel Jan Fleck als Waldhaus staan had.
Wat zou je weer willen oppakken om te luisteren van vroeger?
Op de vraag over welke plaat Merlijn zo weg zou kunnen doen is vrijwel geen antwoord te geven omdat zijn fysieke collectie niet al te groot is. "Daarnaast zou ik nooit zomaar muziek wegcijferen". Hierdoor wordt er goed nagedacht over de muziek wat hij vroeger luisterde en wat hij weer zou willen oppakken. “Eigenlijk wil ik wel weer meer black metal luisteren. Ik luister tegenwoordig veel elektronisch.” Na een tijdje geleden bij een kennis weer naar Dimmu Borgir op vinyl te hebben geluisterd verlangt Merlijn weer helemaal naar de metal van begin deze eeuw. “Er zijn zo veel fantastische platen gemaakt in die tijd. Endstille van Navigator is de ultieme belichaming van rauwe black metal, schijt aan alles. Ik ben een beetje geobsedeerd door oorlogsgeschiedenis. Zij hebben zo’n hele thematiek van de oorlogen uit 1860 tot Eerste en Tweede Wereldoorlog.”
Bij wie moeten we de volgende keer in de kast duiken?
“Als je iemand zoekt die echt een platen encyclopedie is dan zou je Tom van Ulsen van Paradigm moeten benaderen. Hij kan daar zo gepassioneerd over vertellen en is super breed muzikaal onderlegt. Als je hem benaderd denk ik dat je een heel leuk interview krijgt.