Groningen staat erom bekend dat er in de stad geen sluitingstijden gelden. Dit was uiteraard niet altijd zo. Het begon in de jaren zeventig. Kroegen en clubs konden langer open blijven tot in de vroege uurtjes, maar dan moest wel aan één bepaalde voorwaarde worden voldaan: er moest live muziek zijn. Hier werd flink gebruik van gemaakt. Diverse locaties gingen bandjes boeken. De meest toonaangevende daarin waren De Kattebak, The Talk Of The Town, De Koffer, De Bronx, en De Troubadour. Voor deze kroegen was het een sport om leuke band te boeken. Voor andere cafés was het echter gewoon een manier om langer open te zijn. Hier maakte het dan ook niet uit of de muziek om aan te horen was. Maar zelfs de minste bands worden goed als ze vaak kunnen spelen, en het nachtleven van Groningen was een grote repetitiesessie.
Het zal dan ook geen verrassing zijn dat veel jongeren hierdoor begonnen aan een muzikale carrière in de levendige scene van Groningen. Sommigen kwamen er zelfs speciaal voor naar Stad. Een van die avonturiers kennen we wellicht wel. Hij profiteerde enorm van het Groninger Springtij, en gebruikte het als springplank; Herman Brood was zijn naam.
De Zwollenaar is de meest bekende naam die uit de Groninger scene is voortgekomen. Maar er waren meer bands in die tijd die zeer aansprekende muziek maakten. We noemen er een aantal: Jan Rot & The Streetbeats, White Honey, The Meteors, AA & The Doctors, Subway, New Adventures, Boozy, en Phoney & The Hardcore. Bands van niveau met inspirerende performers, uitstekende muzikanten, en vooral ook goed eigen materiaal. Stuk voor stuk waren deze acts verantwoordelijk voor een schat aan nummers.
Voor alle duidelijkheid, we hebben nog lang niet alle interessante namen genoemd. Een muzikale duik in deze periode zal voor een geïnteresseerde liefhebber geen teleurstelling opleveren. Het lijkt een onbezonnen taak; één enkel artikel zal ook nooit compleet recht doen aan die tijd. Dat wordt al snel duidelijk als we gaan rondvragen.