De stad is stil, de Oosterpoort is niet te herkennen als ESNS, maar als televisiestudio’s vol lampen en camera’s, en toch heerst het Groningse festivalgevoel door de huiskamers. Hoe is het festival toch tot stand gekomen, en wat is er allemaal anders dan normaal?

"Het is een beetje raar", zegt Joey Ruchtie. Joey is tot in de wortels betrokken in het culturele leven van Groningen. Hij is programmeur voor verschillende podia, en is het hele jaar door druk aan het rondneuzen om Eurosonic Noorderslag vorm te geven. "Normaal is er heel veel bedrijvigheid. Ja, nu ook, maar alles is anders." Het welbekende festival is dit jaar geheel online. "We hebben erg veel plezier en voelen de noodzaak om het op deze manier vorm te geven, maar hopen wel dat het de laatste keer is dat het zo moet. Ik dacht vorig jaar dat het wel door zou kunnen gaan, maar het duurt allemaal wat langer dan verwacht. Ik kijk uit naar het moment dat de maaltijd wordt opgediend. Het was een lange weg om hier te komen en we hebben met z’n allen meerdere scenario’s uitgewerkt omdat de maatregelen gedurende het jaar bleven veranderen. Maar we zijn er bijna, en als ik zaterdag de livestream van Noorderslag aanzet kan ik niks anders dan blij zijn met wat we voor elkaar hebben gekregen."

'Ik kijk uit naar het moment dat de maaltijd wordt opgediend.'

Het festival is dan wel online, maar je laten verrassen kan nog steeds, omdat er verschillende online podia zijn om te bezoeken, die op de kaart staan aangegeven. "We wilden een bepaalde urgentie aan het festival meegeven, anders wordt het een youtube-kanaal waarop je alle video’s op je dooie gemakje terug kan kijken", legt Joey uit. Dat je niet alles tegelijkertijd kan kijken, lokt ook gesprekken uit, en saamhorigheid, zijn Joey en ik het over eens. Het creëert saamhorigheid om te kunnen zeggen; 'Heb je deze band gezien? Die was vet!'

Dat het aanbod van ESNS door corona erg verschilt met die van voorgaande jaren, is volgens Joey niet zo. "Ik kan me wel voorstellen dat aanbod evolueert en dat artiesten zich aanpassen, maar in hoe we het met het selectieproces hebben aangevlogen, is niets veranderd. Nu zijn er echter wel artiesten die in kelderbars het beste tot hun recht komen, die nu geen publiek maar camera’s voor hun neus hebben, en ja, wat moet je daarmee? Ik ben heel benieuwd hoe dat zich gaat ontvouwen!"

Het stream-aspect van ESNS is voor iedereen onwennig, en voor iedere band pakt het anders uit. "Er zijn artiesten die erg actief bezig zijn met social media en die hebben misschien minder moeite met het communiceren door een lens." zegt Joey. "Het is wel grappig als je erbij stilstaat dat artiesten naar de sessies allemaal een geluidstechnicus meenemen, maar niemand neemt iemand mee die kijkt naar of alles goed in beeld wordt gebracht. Staat de camera wel op de gitarist tijdens een solo? Zo ver is men nog niet!"

Het selectieproces is dit jaar niet anders gegaan dan normaal, ook al bleven podia veelal leeg. "Ik heb vogeltjes door het hele land. Labels, managers, boekers. Een artiest moet natuurlijk goed zijn, maar het belangrijkste is de actualiteit. Als Friestalige gothicmetal actueel is en dat veel gedraaid wordt en over geschreven wordt, is dat terug te horen op Noorderslag. We willen de actualiteit presenteren, en tegelijkertijd met een blik vooruit voorspellen wat actueel zal zijn," vertelt Joey over het selectieproces. "Artiesten schrijven zich in en beloven een bepaalde ontwikkeling. Vaak zijn artiesten ten tijde van inschrijving nog erg onbekend. Ik blijf ze dan volgen, en kijk of ze daadwerkelijk hun doelen verwezenlijken. Dan wordt het interessant!"

Jan Westerhof

"‘Muzikanten kunnen zich meer dan ooit in de picture spelen want het potentiële bereik is vele malen groter. Normaliter kan je niet in Huize Maas en Vera tegelijk zijn, maar nu switch je gemakkelijk van kanalen."

De vorm van ESNS biedt niet alleen voor muzikanten de mogelijkheid waardevol beeldmateriaal te verzamelen, maar boekers, labels en programmeurs kunnen gemakkelijker meer muzikanten ontdekken. "Muzikanten kunnen zich meer dan ooit in de picture spelen want het potentiële bereik is vele malen groter. Je kan alles zien wat je wil! Normaliter kan je niet in Huize Maas en Vera tegelijk zijn, maar nu switch je gemakkelijk van kanalen."

Dit maakt een eventuele zoektocht natuurlijk gemakkelijker, maar het magische ergens toevallig terecht komen, is er dit jaar niet. Joey is echter positief over wat ze gemaakt hebben, en vindt The Vices, uit Groningen zelf, het perfecte voorbeeld van hoe je om kan gaan met een absurd jaar als deze. "The Vices, daar kunnen we niet omheen. Corona sloeg in als een bom en ze zijn zich blijven ontwikkelen. Van een eigen festival in de Oosterpoort tot veel releases. En dat resulteert in dat ze nu worden opgemerkt door de rest van het land; 3fm loopt met ze weg!"

Terwijl we voor onze schermen  zitten te fantaseren over hoe de muziek volgend jaar weer door de straten klinkt, genieten we van de nieuwe muziek die dit jaar ons gebracht heeft. Maak een eierbal, schenk een drankje in, en geniet!
 

industriejurylid Joey Ruchtie