DE KAT is terug. Klaar om de nieuw gekozen richting volledig aan de buitenwereld te laten horen. Met het nieuw te verschijnen plaatwerk, Goya en DE KAT EP, laat de band horen een extra dimensie te hebben toegevoegd aan de muziek. Zanger Goya Buitenhuis is er als charismatische blikvanger bij gekomen en de van oorsprong instrumentale jam band klinkt gevarieerder dan ooit. Nieuwe dingen inspireren. De creatieve groei is weer ingezet.

Andere richting

We zijn als 3voor12 Groningen voor een gesprek aangeschoven in de oefenruimte van de gitaarband, bekend van de virtuoze rock en psychedelische blues. We spreken met Milan Edzes, de bassist, en met David Lamain, één van de twee gitaristen. De band bestaat verder uit Erik de Vries (gitarist), Sjors de Ruiter (drums), en - dus - zanger Goya Buitenhuis. Opvallend: Goya is niet alleen zanger van DE KAT, maar hij is ook bekend van Never Been To Berlin, Punani Collective én Yuf Willie. In stijl geheel andere muziek dan DE KAT, maar de combinatie met deze zanger werkt door de verscheidenheid uitstekend. 

Milan zegt: “We zijn een hele andere richting ingeslagen, met Goya erbij.” David: “Ik heb samen met Erik, de andere gitarist, DE KAT opgericht als pure jam band. Op een gegeven ogenblik heb je nieuwe input nodig. Je wil je ook niet vastpinnen op alleen maar instrumentaal.” DE KAT was daarentegen niet per se onbekend met gezongen nummers. “We hebben ook wel zelf gezongen, maar we zijn geen goede zangers, dus deden het dan zonder.” Goya is voor de band een uitkomst gebleken, niet alleen omdat hij al zingend heel goed kan inspringen op de improvisatievorm. Hij is ook een creatieve muzikant; toen hij zich aansloot ontstonden er al snel heel interessante dingen.

De basis van de muziek van DE KAT is de jam. Dat is in de tweede versie van de band onveranderd. De nummers komen met name tot stand wanneer de band met elkaar in de oefenruimte staat. Milan: “Ik kan me niet herinneren dat we individueel gewoon thuis een nummer hebben geschreven, en dat we dan aankwamen met een product dat af was.” Vaak begint het in de oefenruimte met ideeën van Erik of David. “Dan verandert het nog twintig keer en dan lijkt het helemaal niet meer op wat het was”, zegt David. Een nummer zal bij DE KAT niet snel een definitieve vorm krijgen. Er blijft altijd wel een stuk open in een nummer waar dan weer ruimte is voor improvisatie. 

Als je luistert naar Goya en DE KAT EP ontdek je veel invloeden. Het is gevarieerd en de nummers zijn allen op een eigen manier memorabel. David: “Er staat ook bijvoorbeeld een min-of-meer disco-nummer op en een country-achtige ballad.” Het klinkt allemaal dus even wat anders, maar het is nog wel steeds herkenbaar als DE KAT. De liefhebbers van de eerste twee albums worden niet wakker met een kater. “De eerste twee albums waren duidelijk een mengeling van stijlen; dat is ook bij het nieuwe album zo”, zegt David. “DE KAT is echter mede dankzij de zang nu ook beter in staat een concreet verhaal te vertellen binnen een nummer.”

Milan geeft aan heel erg trots te zijn op het resultaat van de nieuw ingeslagen weg: “De nieuwe richting is natuurlijk ook vooral een gevoel dat bij ons zelf leeft”, relativeert hij. “Je gebruikt nog steeds ook dingen van vroeger.” “We zijn nog een band, en we maken harde gitaarmuziek. Dat aspect op zich is natuurlijk niet veranderd.” Wat met name belangrijk is te vermelden: “De mentaliteit van ons allemaal is gegroeid met een zanger erbij.”

De vrije vorm

DE KAT voelt zich erg thuis op het podium. Elk optreden is uniek. De setlist is niet lang van tevoren bekend. “We zitten elke keer tien minuten voor de set met stiften over een bierviltje gebogen”, zegt Milan. “Altijd wel even stressen”, zegt hij met een glimlach die de passie voor het optreden verraadt. David haakt aan: “Wat wel leuk is trouwens, de ene maand is dit ons beste nummer en een maand later is dat ons beste nummer. Vanwege de vrije vorm die we hanteren verandert dit regelmatig.”

Over optreden kun je uiteraard nooit genoeg gesproken hebben. “Dit jaar hebben we niet veel opgetreden, logischerwijs. Vorig jaar waren we heel erg bezig om de juiste vorm weer te vinden, hierdoor hebben we toen ook al wat minder opgetreden. De twee jaar daarvoor echter weer ontzettend veel. Trouwens, Anne Soldaat heeft ook eens een optreden met ons gedaan.” Milan: “Dat was echt leuk. Wat een leuke gast!” Hoe het kwam dat deze meestergitarist een keer heeft meegedaan? David legt uit: ”Erik was hem eens tegengekomen bij een beurs. Het klikte meteen. Erik heeft toen wat muziek laten horen en Anne Soldaat zei dat hij wel een keer mee wilde doen.” 

Daar was hij ineens, de singer-songwriter en gitarist van Daryll-Ann faam. Hij was enigszins onvoorbereid, al had hij thuis wat muziek geluisterd, en stapte met dezelfde improvisatie modus samen met DE KAT op het podium. Milan: “Ik weet nog wel dat we op het podium stonden. Normaal gezien verwacht je toch bepaalde dingetjes te horen; dingen die je dan wel meer hebt gehoord op de repetitie. Nu was het anders. Hij wist me echt te verrassen zo nu en dan.” David: “Hij vond het even heerlijk om weer zo los op gitaar te spelen.” “Anne Soldaat is altijd weer welkom”, zegt Milan. “Ik hoop dat hij nog een keer mee gaat doen.”

De verwevenheid tijdens een optreden doet DE KAT spinnen. David vat het mooi samen: “Wat ik zelf het mooiste vind is de interactie. Dat je iets tot stand brengt met muzikanten én met het publiek.” “Het is een ‘iets’ wat op alleen dat moment echt bestaat.” 

Dat is wat lastig aan deze periode. Door de huidige omstandigheden is alles meer digitaal. De directe spiegel is weg zonder het fysiek aanwezige publiek. ”Je bent niet met die mensen. Ze hebben geen invloed op de plek waar je dan aan het spelen bent.”

Het nieuwe album van DE KAT, Goya en DE KAT EP, verschijnt binnenkort. Het verschijnen ervan zou worden opgeluisterd op 30 oktober 2020 door twee optredens in VERA. Deze zijn nu uitgesteld vanwege de bekende omstandigheden.