De onwetende bezoeker zal bij binnenkomst van het Pakhuis zich hebben afgevraagd hoe je als ondernemer zo dom kan zijn om te gaan verbouwen tijdens Eurosonic. Een grote stijger domineert namelijk de dansvloer, en rondslingerende bouwhelmen en oranje hesjes suggereren dat er een groot team bouwvakkers ergens aan het koffieleuten is. Maar dit is niet het gevolg van slechte planning van de kroeg, het is namelijk Het Kanaal dat is neergestreken in het Pakhuis. Wie de groep een beetje kent weet dat het met deze groep nooit eentonig wordt. De openingsact bevestigd dit dan ook meteen als de mannen en vrouwen zich voordoent als apen naar beneden stommelen terwijl Sanam Tahmasebi een gevoelige zangpartij neerzet. Wat volgt is een theatrale show, die ondanks zijn uitbundige aankleding heel ingetogen en intiem blijft. Er zijn weinig acts die een zaal als het Pakhuis stil weten te krijgen, maar Het Kanaal krijgt het voor elkaar. Door de stille liedjes die naadloos op elkaar aansluiten durf je zelfs amper te klappen. Dat het laatste deel van de show door wat technische mankementen wat hapert, wordt ze dan ook meteen vergeven.
Het is al gezellig druk in het Pakhuis als Wholly Michael gaat spelen. De vier jongemannen stonden brachten in 2018 hun eerste EP uit, stonden vorig jaar in de Popronde en vermengen vanavond onder een draaiende discobal hun strakke krautrock met psych. Kort daarvoor werd de toko flink verbouwd door de mannen en vrouwen van Het Kanaal.
Krap maar intiem
Stoere act
De sfeer wordt dan ook heel anders als Wholly Michael inzet met lange, repetitieve tracks zoals Onwards and Upwards en stelt zich na het eerste nummer even kort voor. Vooraan deint het publiek meteen mee op het getokkel van de vrolijke bandleden, die er met de boblijn en grote bril van een van de gitaristen uit zien als een product van de seventies. De act wisselt de liedjes met een hoog krautrockgehalte af met rustigere tracks zoals Questions. Wat opvalt is dat vrijwel alle nummers een mooie opbouw hebben. Met drie gitaren, een drumstel en af en toe een tamboerijn laat de stoere act een zuiver geluid horen met consonante melodieën en strakke ritmes.
Zingende engelen
Tegen het einde van het optreden worden de nummers steeds heftiger, zijn er in het Pakhuis meer geïnteresseerde mensen aangetreden en zit de sfeer er goed in. De punkfolkrockers van Wholly Michael mogen dan al wat podiumervaring hebben; de goede onderlinge verstandhouding tussen deze zingende engelen zorgt voor eenheid en lol op de bühne en draagt vanavond bij aan een stevige positionering op Grunnsonic. Na een ruige toegift zit de show er alweer op. De band promoot nog even de EP, bedankt het publiek en ruimt het podium dan tevreden af. Tijd om zelf te gaan genieten op het showcasefestival.