Het spits afbijten wordt meestal gezien als ondankbare taak maar Breakpoint Nine lijkt dit als eerste finalist geen enkel probleem te vinden en barst meteen los. Iets wat meteen opvalt is dat de band over zijn show heeft nagedacht. De overgangen zitten goed in elkaar, er is inleidende muziek, goed lichtwerk en hier en daar misschien wel een klein beetje ingestudeerde choreografie. Naast de harde rock die je bij de band verwacht weet de band ook lekker groovende coupletten te maken, vooral het tweede nummer valt hierin op. Aan overtuiging is er bij Breakpoint Nine geen gebrek, de band speelt alsof Vera vanavond vol staat. Hier en daar klinkt de zang echter niet helemaal on point en weet die op sommige momenten niet te overtuigen. Wel weet de zanger als echte showman met het publiek te spelen, zowel in de zaal als spelend met de camera voor de livestream. Het is ook niet de eerste livestream voor Breakpoint Nine en dat is te merken. De band eindigt sterk met hun single #NO! en maakt nog een mooi statement naar het publiek over hoe belangrijk het is om de live muziek tijdens de corona te blijven steunen en in dit geval via streamen.
De eindronde van de POPgroningen Talent Award heeft even op zich moeten laten wachten door de huidige corona-omstandigheden. Op 12 december was het dan eindelijk zo ver: de tiende en verrassend genoeg laatste POPgroningen Talent Award, althans in deze vorm. Kijkers konden via de livestream meekijken en werden tussen de concerten door vermaakt door lokale held Peter Weening (programmeur Vera) en zijn verzameling cassettebandjes. De finalisten van de avond waren Breakpoint Nine, Ylvalie, Jonathan Rhodes en Mind Fuji.
Als tweede act van de avond is Ylvalie aan de beurt. Na het energieke optreden van Breakpoint Nine is de overgang naar het rustig aan beginnende Ylvalie een beetje raar gepland. Na het eerste nummer grapt Ylvalie of er thuis ook geapplaudisseerd wordt en beschrijft ze de livestreams’ situatie als onwennig. Ylvalie lijkt hier en daar niet helemaal op haar gemak in de presentatie, wellicht zijn dit de zenuwen. Tijdens het twintig minuten durende optreden laat Ylvalie zien waarom ze in de finale staat. Haar nummers zijn ijzersterk en nemen het publiek mee met haar prachtige stem. Net als in de halve finale straalt de band van Ylvalie en is ontzettend goede begeleiding voor de bluesy/soul singer-songwriter nummers van de zangeres. Ook op de livestream weet de gitarist wederom de show te stelen. Wanneer Ylvalie afscheid van het publiek wil nemen beseft ze dat er een nummer in de set overgeslagen is, ook dit zullen wel de zenuwen zijn. Na het laatste nummer neemt Ylvalie dan nu toch echt afscheid van het publiek en weet ze een leuke show te hebben neergezet. Wat opvallend is, is dat de show ontzettend veel lijkt op die van de halve finale. Er lijken in de afgelopen maanden geen grote stappen gezet te zijn ter voorbereiding op de finale. De vraag is of het hier gaat om de consistentie van een goed werkende show of passiviteit.
De derde finalist is Mind Fuji, een van de meest eigenaardige acts van de avond. De band leeft naar een eigen jazzy/soulful formule. De experimentele band weet in één nummer een hoop verschillende muzikale emoties over te brengen, iets wat weinig bands kunnen. “Wij zijn Mind Fuji, welkom in onze wereld”, is de eerste interactie naar het publiek van de zelfverzekerde zangeres. De presentatie blijkt natuurlijk te komen van zowel de zangeres als de rest van de band die samen in de Mind Fuji wereld zitten. Ook is er tijd om tussen de nummers door de plant die op het podium staat water te geven door de toetsenist. De muziek mist af en toe toch een hook en voelt hier en daar wat ongrijpbaar. Dit is bij Mind Fuji een redelijk bewuste keuze, echter kan de aandacht van sommige publieksleden hierdoor wegvallen. Qua originaliteit lijkt Mind Fuji de sterkste act van de avond, ook zijn de muzikanten van hoog niveau. De saxofonist maakt ontzettende indruk met zijn solo’s. Aan het einde van de set lijkt de stem van de zangeres een aantal keren te begeven, maar dit bederft de pret tijdens het optreden niet. Wanneer de show afgelopen is, is het even bijkomen na de trip van Mind Fuji.
De laatste finalist van de avond is Jonathan Rhodes. De muziek van Jonathan Rhodes geeft je meteen het gevoel dat je in Amerika bent. De band ownt het americana genre en laat zien aan hun show gewerkt te hebben. Wel lijkt de band af en toe wat te braaf. Jonathan Rhodes probeert meer beleving in de show te brengen. Tussen de nummers door vertelt Jonathan een verhaal die aansluit op de tekst van het volgende nummer. Tijdens de livestream heeft Jonathan Rhodes gezorgd voor representatie in de chat die bij de nummers verhalen en feitjes over de band vertelt en ook voorziet in wat marketing, dit geeft een bredere ervaring met de band tijdens een livestream. Het laat zien dat Jonathan en de band goed hebben nagedacht over hoe ze hun show willen neerzetten en hoe je het beste met de huidige situatie van het livestreamen kan omgaan. Ook probeert de band beelden van hun videoclip te combineren met beelden van de livestream, een ontzettend origineel idee. Echter valt de muziek af en toe hierdoor weg voor het livestream publiek, wat erg jammer is. Jonathan Rhodes weet zowel qua sound als presentatie als meest professionele band van de avond over te komen. Aan het einde speelt Jonathan Rhodes een klein nummer wat eigenlijk tot nog meer muziek doet verwachten. Dit komt echter niet waardoor de show ietwat abrupt stop na het energieke voorlaatste nummer.
Tijdens het eindberaad is de taak aan POPgroningen Talent Award 2019 titelhoudster Cashmyra om het publiek te vermaken. Dit is voor het inmiddels ervaren duo geen enkel probleem. Cashmyra heeft grote stappen gezet nadat ze iets meer dan anderhalf jaar geleden de titel won. Zo heeft het duo verschillende toffe optredens gedaan op bijvoorbeeld bevrijdingsfestival Groningen en Eurosonic. Ook is in oktober het debuutalbum Moreel Verwerpelijk uitgekomen, een plaat die het luisteren waard is. Cashmyra is een goed voorbeeld om te zien welke kansen je kan pakken als winnaar van de POPgroningen Talent Award. Al deze ervaringen zijn te horen in de gegroeide sound en de zelfverzekerdheid waarmee het duo de bühne betreedt.
Na het optreden van Cashmyra werd het tijd voor de uitslag van de jury. De scouts bestonden uit Pien Feith (Friendly Fire, onder andere Pip Blom), Ronald Keizer (BLiP Agency, onder meer Altin Gün) en Peter Weening (muziekprogrammeur Vera). De scouts kwamen snel tot een unaniem oordeel verklapt Peter Weening van te voren. Na het geven van de plus- en minpunten van de finalisten kwam het eindoordeel: Jonathan Rhodes is de winnaar van de POPgroningen Talent Award.
Jonathan Rhodes krijgt met het behalen van de titel onder andere optredens op festivals als Grunnsonic, Festival Hongerige Wolf en Aidition. Tevens krijgt de band de mogelijkheid om deel te nemen aan het Hit the North-traject en ontvangen zij consults van diverse professionals uit het werkveld (zoals Inge van Calkar en Heta Salkolahti van Town of Saints), gratis repetities bij VRIJDAG, studiotijd bij Studio Boterdiep ter waarde van € 1500,- en een consult podiumtechniek (beide mogelijk gemaakt door Rentamp). Dit allemaal onder voorbehoud van de ontwikkelingen van Covid-19.
Laatse editie POPgroningen Talent Award?
POPgroningen Talent Award 2020 was de tiende en tevens de laatste editie. In de toekomst komt er een nieuw traject voor in de plaats dat op het gebied van ondersteuning en talentontwikkeling beter aansluit op de huidige trends en ontwikkelingen in de popcultuur, en de wensen van Groninger acts.