Hoe besteed je als artiest je tijd nuttig als podia hun deuren gesloten houden? In deze gastbijdrage geeft artist-branding- en social-mediacoach Melanie Esther vijf tips aan artiesten om te werken aan hun branding.

‘Hoe ontdek ik mijn branding?’ is de meest gestelde vraag in mijn Artist Branding & Social Media Coachingsessies. Het antwoord op die vraag is even uniek als persoonlijk en toch blijkt dat antwoord juist voor de artiest zelf soms heel moeilijk te vinden. Het verbaast mij echter niet dat deze vraag als moeilijk wordt ervaren. Voor het ontwikkelen van je branding moet je jezelf als merk gaan beschouwen en vanuit daar je verhaal, waarden, missie en visie ontdekken. Vervolgens wil je dit vertalen naar onder andere doelgroep, visueel en online... Veel te ontdekken dus! Branding gaat om zelfonderzoek, zelfbewustzijn en mindset, iets waar je de tijd voor moet (en mag!) nemen. Met deze vijf tips zal je beetje bij beetje dichter bij je branding komen.

"Voor het ontwikkelen van je branding moet je jezelf als merk gaan beschouwen"

Tip 1: Weet dat je een verhaal hebt

Het belangrijkste om te weten wanneer je aan je branding gaat werken is wéten dat je een verhaal hebt! Jij bent artiest, jij hébt iets te vertellen. Je wilt je ervaringen, ideeën, gevoelens of gedachtes delen met anderen. Die wetenschap alleen al laat je zien dat je iets te delen hebt. Het is zo belangrijk je bewust te worden van het feit dat jij je plekje mag innemen en dat wat je wilt delen, delen kunt. Als je het lastig vindt om je branding te ontdekken, begin dan eens bij je muziek. Analyseer eens goed je muziek en lyrics; waar gaat het over? Wat is het gevoel dat je wilt overdragen? Welke thema’s bespreek je? Zijn er terugkerende onderwerpen?

"Jouw verhaal kan zijn dat je veters heel dope vindt"

Tip 2: Een verhaal hoeft niet 'een verhaal' te zijn

Wanneer we praten over branding, praten we vaak over ‘een verhaal’. Dit kan klinken alsof je iets heftigs hebt moeten meemaken, maar daarvoor is het belangrijk om een disclaimer te hebben: een verhaal hoeft niet ‘een verhaal’ te zijn. Een verhaal binnen je branding is dat waarover jij kunt vertellen. Dat wat jou op ‘aan’ zet. Jouw verhaal kan namelijk ook zijn dat je veters heel dope vindt. Daaromheen kun je je hele branding ontwikkelen, onder andere met online content over je veters (#LacesOfTheDay) maar ook met veters als merchandise en als terugkerend thema in je artwork. Onderzoek dus voor jouw branding wat jouw thema’s zijn, wat je belangrijk of leuk vindt om te delen en waarom.

Tip 3: Stel jezelf de juiste vragen en beantwoord deze in een vorm die voor jou werkt

Branding is vragen stellen. Het antwoord op de vraag ‘Hoe ontdek ik mijn branding?’’ vind je door nóg meer vragen te stellen. Wie ben jij? Waar sta je voor? Wat vind je belangrijk? Door dit soort vragen te stellen, kom je dichter bij de kern van je branding. Neem echt de tijd. Geef jezelf de mogelijkheid om hier mee aan de slag te gaan. Bedenk ook welke vorm van onderzoek voor jou het beste is. Schrijf je graag? Ga dan bijvoorbeeld mindmappen en alles opschrijven. Typ je liever? Beantwoord dan alle vragen alsof je een artikel schrijft. Vind je het fijner om hardop te praten? Zet dan de camera aan en doe alsof je een interview hebt. Ga op zoek naar de vorm van het beantwoorden van deze vragen die voor jou het beste werkt. Erg belangrijk, want zo kom je met de juiste vorm, bij het voor jou juiste antwoord.

Tip 4: Vraag bij alles: waarom?

Waarom dit? Waarom dat? Stel jezelf (en met je band/team) continu de vraag: waarom? Waarom kiezen we voor dit lettertype? Waarom deze kleur in het artwork? Waarom sta ik zo op het podium? Waarom werk ik met deze mensen? Waarom zou dit onze persfoto moeten zijn? Branding is bewust worden van de keuzes die je maakt en weten waarom je deze keuzes maakt. Alle keuzes die jij maakt zouden moeten bijdragen bij je branding en de consistentie daarin. Als je je echt afvraagt waarom je bepaalde keuzes maakt en waarom deze bij je brand passen, kun je je branding aanhouden en weet je waarom je het doet.

Tip 5: Maak de vertaalslag

Voor een groot deel werk je eerst aan je branding achter de schermen, maar op een bepaald moment (een moment voor jou om te kiezen, voel alsjeblieft geen haast!) is het ook tijd om dit naar buiten te brengen. Hiervoor is het belangrijk om opzoek te gaan naar de juist vertaalslag van je branding, naar bijvoorbeeld social media. Op welk platform moet jij actief zijn om je doelgroep te bereiken? Welke vorm van content past er bij jou? Waarover wil je vertellen online? Welke emoticons passen bij jou? Wat is je tone-of-voice? Wat is het doel van je socials? Dit (en nog meer) zijn vragen die je vervolgens kunt gaan onderzoeken en beantwoorden. Zo kun je ook online jouw branding uitdragen en ermee aan de slag gaan.

Allright! Geef jezelf de tijd om dit alles te onderzoeken en voel geen haast van iets of iemand. Je verdiepen en ontwikkelen in je branding is iets wat niet binnen één sessie of dag gevonden is. Blijf continu nieuwsgierig naar jouw/jullie verhaal en wees ook kritisch. Bewustwording is één van de belangrijkste onderdelen in het onderzoeken van je brand en dat iets iets wat continu door blijft gaan. Succes en bij vragen kun je altijd contact met mij opnemen! You've got this!

Wie is Melanie Esther?

Melanie Esther coacht artiesten in het vinden en vertellen van hun unieke verhaal middels de door haar ontwikkelde methode ‘Vind en Vertel’. Hierin werkt de artiest samen met haar aan onder meer branding, doelgroep, visuele identiteit en contentstrategie. Ze werkt daarnaast met onder andere Typhoon en Blanks en doet vele coachingsessies met beginnende en opkomende artiesten. Eerder deelde ze haar kennis bij onder andere Eurosonic Noorderslag, Popronde en No Man’s Land en op Instagram deelt ze  veel van haar kennis online.

Contact opnemen met Melanie Esther?
mail@melanie-esther.nl