Het Noorderplantsoen is nog wat leeg als het eerste bandje van de Academie van Popcultuur het Dwergenpodium naast de vijver betreed. Tijdens het festival staan hier meerdere groepjes van de Academie om te laten zien wat ze al kunnen. Op deze maandag zijn het er twee, Hands Off en het gitaarduo Karam & Jessey. De laatsten spelen ontspannen gitaarmuziek, voornamelijk covers van pophits. Met de zon die doorbreekt en de ontspannen sfeer die over het terrein hangt zorgt dit ervoor dat het Dwergenpodium de ideale plek wordt om je eerste biertje van de dag te bestellen. Voor de diehard muziekliefhebbers is het podium misschien niet de meest interessante. Het verschil in kunnen tussen de acts kan groot zijn en is daarom niet voor iedereen weggelegd. Maar het is een prettige plek om de dag te beginnen en om beginnend talent zich te zien ontwikkelen.
Het fijne aan Noorderzon is dat het na het eerste weekend niet uit is met de pret, maar het grootste deel van het programma nog moet komen. Op deze maandag wordt er dan ook niks afgebroken. De eerste bezoekers zijn al weer van het zonnetje aan het genieten en er staan weer mooie dingen op het programma. Om de kater van het weekend toch niet te veel te negeren bestaat het muziekprogramma vandaag uit ontspannen acts die de zonnige dag wat meer kleur geven.
Opwarmen bij het Dwergenpodium
Looppoëet Tomás González
Wie ’s avonds nog steeds een beetje moet bijkomen kan het beste naar de show van Tomás González gaan. De Chileen heeft traditionele Spaanse gitaarmuziek gecombineerd met de technieken van de 21e eeuw en geeft op deze manier een interessante twist aan het genre. Doormiddel van looppedalen creëert González met slechts zijn stem en Spaanse gitaar vanuit het niets een hele ritmesectie. Hij maakt samples waar Martin Garrix jaloers op zou zijn. Hij maakt de loops allemaal on the spot waardoor je als toeschouwer precies ziet hoe zijn nummers zijn opgebouwd. Als de basis is gelegd volgen er typische Spaanse gitaarlijnen met (vermoedelijk) zonnige teksten. Hoewel Spaans niet door iedereen wordt verstaan doet de muziek zijn werk en kan je als toehoorder heerlijk wegdromen. De vrolijke klanken van de Spaanse gitaar en de aanstekelijke ritmes die González creëert begeleiden de bezoeker op een prettige wijze naar alle hoeken van de fantasie.
Oosterse vibes bij Yin Yin
De afsluiter van de eerste dag van de nieuwe week is Yin Yin. Zoals de naam doet vermoeden heeft deze groep uit Maastricht een beste portie Aziatische invloeden verwerkt in hun composities. Gezien de hele dag al bestaat uit exotische muziek voelt het optreden van Yin Yin als een echte kers op de taart. De groep heeft geen zanger, dus het publiek hoeft zich niet te focussen op teksten die over het water van de vijver worden gesmeten en kan ontspannen genieten van het ‘Thaichedelische’ geluid van de groep. De band heeft er al een lange zomer opzitten, dus veel interactie is er niet, maar de vermoeidheid is niet zo groot dat het tempo uit de show is gelopen. De muziek blijft upbeat, vrolijk en het ene nummer loopt naadloos in de ander over. De solo’s worden soms iets te langdradig, maar gezien de hele show instrumentaal is, is dat te begrijpen. Dit zorgt er ook voor dat de show sneller klaar lijkt te zijn dan verwacht, ondanks dat de groep een dik uur op de planken heeft gestaan. Hierdoor blijkt dat Yin Yin de ideale afsluiter was voor de ietwat ingedutte maandag.