Afgelopen weekend was het dubbel feest in de Oosterstraat. Want naast de gewone stapavond vond festival Clash XXL ook plaats in dit drukke gedeelte van de stad. Het hernieuwde evenement heeft deze avond hoog ingezet, maar maakt ook alle beloftes waar. De diverse line-ups van kunst, muziek en menig artistieke samenwerking zorgen voor een dynamische avond waar vooral veel te ontdekken valt. 3voor12groningen licht er een paar voor je uit.

De aankleding van Clash XXL is al buitengewoon. Vera is omgetoverd tot een tuin, OOST heeft grote letterlampen en voor Grand Theatre staat een kunstige installatie met een discobal. Verder is binnenin de locaties meer kunst te vinden dan normaal. Kunst wordt dan ook door Clash breed uitgemeten; er is evenveel muziek als kunst op het programma te vinden. Dat kunst een essentieel element is blijkt bijvoorbeeld ook uit de museumbordjes die overal bij hangen. De trap, de vloer, het wc-papier; alles is een kunstobject. Die details geven de bezoeker het gevoel niet zomaar in Vera, OOST of Grand Theatre te zijn, maar op Clash XXL.

Het blijft echter wel zaterdagavond in het centrum, dus tijdens het lopen van de ene naar de andere locatie, is daar opeens het feestgedruis van de Poelestraat. Dat onderbreekt even de magie van het ‘Clash-gevoel', maar dat mag de pret niet drukken.

CLASH XXL Festival

De avond wordt geopend door een interessante samenwerking tussen componist en DJ Yu Oda en het Kamerorkest van het Noorden. Samen combineren ze klassiek en electro in een boeiende compositie terwijl op de achtergrond een animatieshow van Hannes Anderson speelt. De animaties zijn speciaal voor de compositie van Yu Oda gemaakt en maken de fascinerende opvoering nog interessanter. Het stuk dat het orkest en DJ opvoeren staat als een huis. De strijkers worden vooral gebruikt om kleine accentjes en stukjes melodie te leggen over de beat die Yu Oda neerzet. Tijdens de show kan men alleen maar bewondering hebben voor de timing die de groep heeft. De compositie is ingetogen en heeft geen echte climax, maar het geluid van de strijkers  geven het geheel al zoveel body dat dat ook niet nodig is om er energie van te krijgen. 

Forest Swords is de eerste act in Vera. Deze Britse producer staat hier met een wel heel bijzondere act. Hij voert namelijk een live soundtrack van een film op, terwijl de film zich op een scherm afspeelt. De film is The Fall Of The House Of Usher, een stomme film uit 1928 die gebaseerd is op een kort verhaal van Edgar Allen Poe. De film heeft een hoog arthouse-gehalte en is, mede doordat de teksten die in beeld komen in het Frans zijn, lastig te volgen. Toch is de onheilspellende sfeer bijna voelbaar en weet Forest Swords daar erg goed op in te spelen met zijn muziek. Van minimale geluiden tot samples van lasergeweren, alles versterkt de sfeer die van het beeld afkomt.

FOREST SWORDS

Dan is het de beurt aan Weval. Het duo is zonder twijfel de grootste publiekstrekker van de avond en de grote zaal van het Grand Theatre staat voor het eerst die avond dan ook goed vol. Toch blijft de grootse show, waar sommigen op hadden gehoopt, uit. Het tweetal staat er wat ingetogen bij en hoewel de muziek van hun nieuwe album nog altijd even dansbaar is, blijft het vrij tam. Dat het festival niet zoals eerder wil uitmonden in een 'gewone' dansavond is te prijzen, maar bij de grote publiekstrekker had er misschien wel iets meer uit de kast gehaald mogen worden.

Waar er bij Weval weinig show te bekennen was, is het overdonderend aanwezig tijdens de show van Nick Verstand. In het Grand Theatre zet hij in samenwerking met Boris Acket het project AETHER neer. Er wordt een plateau met daarop een keur aan synthesizers, keyboards en andere elektronica naar het midden van de grote zaal geduwd. Niet veel later staat het publiek in een cirkel om het plateau heen, met open mond naar het duo te kijken. De rustige electro is niet gemaakt om op te dansen, maar om het effect van de lasershow te versterken. Uit het plafond komt een laser, die allerlei vormen rond het plateau aanneemt. Door rook wordt het een soort gordijn. “Oogstrelend”, zegt iemand in het publiek. Woorden doen deze act geen recht, dit moet je zien.

Terwijl op de meeste plekken de kunsttentoonstellingen dicht gaan en het publiek naar de grote danszalen trekt, om tot in de vroege uurtjes door te dansen, betreed Matteo Myderwyk de main stage in Vera. Wie gedacht had dat het dansen in Vera al was begonnen komt bedrogen uit. De stellage om Matteo heen bestaat voornamelijk uit sythns en keyboards waarmee hij een dromerige sfeer weet te creëren. Zijn muziek is vooral traag; de vele galm en echo doet het menig luisteraar in een meditatieve staat belanden. Erg mooi, maar niet waar de meeste mensen om een uur 's nachts op zaten te wachten. Een plekje eerder op de avond had hem beter tot zijn recht doen komen. 

De avond is al overgegaan in nacht als AMMAR808 zijn set opent in Grand Theatre. De sfeer zit er daarom op de dansvloer al goed in. De vloer trilt door de diepe bas en dansende mensen. Deze DJ komt uit Tunesië, wat goed terug te horen is in de muziek. De Afrikaanse invloeden zijn niet alleen te merken in de muziek, maar ook in de beelden die achter hem geprojecteerd worden. VJ Sia Rosenberg heeft beelden gemaakt die afwisselend hypnotiseren en afschrikken. Het geeft de act in ieder geval meer diepgang

 

Nick Verstand + Boris Acket / AETHER Live

AMMAR808 VJ Sia Rosenberg