Homebase werd in 2015, zoals in een eerder interview met 3voor12 groningen naar voren komt, opgericht om een gat op te vullen. Stevens en Rering, beiden liefhebbers van oudere hiphop, merkten dat het aanbod binnen het genre in Groningen schaars was. Slechts heel zelden was er een goede rap-act uit de jaren negentig die het Noorden aandeed. De rest van de hiphop-evenementen in de stad richtte zich toch vooral op nieuwere artiesten binnen het spectrum. Homebase moest daar, door elk kwartaal een evenement te organiseren, verandering in brengen. Het echte jaren negentiggevoel moest weer worden teruggebracht. En zo geschiedde het: op 17 april 2015 vond de eerste editie plaats met nederhoppers Engel & Just.
Raplegendes als The Pharcyde en Big Daddy Kane in Simplon: menig liefhebber van old-school nineties-hiphop in het Noorden durfde hier enkele jaren geleden alleen nog maar van te dromen. En toen was er Homebase, een stichting die zich sinds 2015 toelegt op het doen herleven van die ‘gouden’ jaren negentig. De heren achter de organisatie hielden in de afgelopen jaren een zeer succesvolle concertreeks in Simplon, waarmee Homebase uitgroeide tot het fenomeen dat het vandaag de dag is. 3voor12 groningen sprak met Frank Stevens en Rieuwert Rering, de mannen achter deze ‘thuisbasis’, over het succes, de weg ernaartoe en de toekomst.
Een vertrouwensband met de artiesten
Nu, ruim drie jaar later, is Homebase een gevestigde naam in de Noordelijke hiphop-scene. De organisatie kan uitverkochte edities, positieve recensies en een trouwe schare fans op haar naam schrijven. Maar waar komt dit succes vandaan? Volgens Stevens en Rering zijn er meerdere factoren die er invloed op hebben. Allereerst heeft het volgens hen te maken met de namen die ze boeken: “Aanvankelijk boekten we kleinere Nederlandse acts, maar toen we na succesvolle avonden inzagen dat we ook internationale acts konden gaan boeken, zijn we dat gaan doen.”
Dat begon met de Amerikaanse rapper R.A. The Rugged Man in 2015, waarop de reacties van het publiek en Simplon zó positief waren dat Stevens en Rering groter begonnen te denken. Sindsdien hebben illustere rappers als Masta Ace en CunninLynguists het podium in Simplon betreden. Deze genereren wegens hun faam automatisch al veel aandacht . Dat de rappers vaak nog nooit in het Noorden, laat staan in Groningen, op het podium hebben gestaan versterkt dit: “Onze volgers op sociale media hebben vaak een ‘what-the-fuck moment’ als we zeggen dat een artiest als Big Daddy Kane naar Simplon komt,” aldus Stevens.
Maar niet alleen de bekendheid van de artiesten draagt bij aan het succes van de Homebase-edities, zo benadrukt het tweetal: “Een locatie als Simplon, bijvoorbeeld, speelt ook een rol. Hier kwamen we vroeger al voor hiphopfeestjes en het was voor ons de ultieme locatie toen we met Homebase begonnen. Simplon vormt een intieme en rauwe ruimte die het best tot zijn recht komt bij een hiphop-concert.”
Wat volgens Stevens en Rering echter essentieel is, is de manier waarop zij artiesten benaderen. Stevens: “Hiphop stroomt door onze aderen en dat merken de artiesten ook. Wij zijn geen doorsnee programmeurs die ze alleen hun plek op het programma en het podium wijzen; wij zijn ook fans. We praten met de artiesten over hiphop en nemen ze bijvoorbeeld mee de Martinitoren op. Op die manier zorgen we ervoor dat ze zich echt thuis voelen en weten dat ze met programmeurs samenwerken met een hart voor hiphop. Dat zorgt voor een vertrouwensband. Menig rapper zegt dan ook in de toekomst terug te willen komen.”
Nineties-hiphop is niet dood
Stevens en Rering blijven desondanks zichzelf onder het succes: “Ondanks het feit dat Homebase ondertussen aardig wat teweeg heeft gebracht, dringt dat nog niet altijd tot ons door. Voor ons is het nog puur een hobby die wordt voortgedreven door onze liefde voor hiphop. Elke keer opnieuw zijn wij kinderlijk enthousiast en nerveus als wij weer één van onze favoriete rappers van het vliegveld moeten halen. Het feit dat we er een beetje mee verdienen is voor ons niet de hoofdmoot. We doen het voor onszelf en de hiphopgemeenschap.”
En dat zullen Stevens en Rering blijven doen. Ze zijn zeker van hun zaak als ze zeggen dat hiphop uit de jaren ’90 nog wel aandacht zal blijven genereren en dat hun events dus bezocht zullen worden. Homebase zelf is daar het toonbeeld van: “In 2015 konden we nog rekenen op scepsis van de kant van bijvoorbeeld Simplon. Zij twijfelden aan de haalbaarheid van concerten rondom hiphop van de oude school. Wij bewezen al gauw het tegendeel en zullen dat ook met toekomstige edities doen.”
Dat betekent niet per se dat er alleen ruimte is voor artiesten wiens glorietijd alweer rond de twee decennia terug ligt. Ook rappers die elementen hebben overgenomen van old-school hiphop, zoals de Belgische Woodie Smalls die eerder een Homebase-avond verzorgde, zijn welkom. Eveneens betekent het ook niet per se dat er alleen maar Homebase-avonden in de klassieke vorm plaats zullen vinden: “Wij dromen er wel van een keer iets als een festival te organiseren naast de reguliere concerten. Maar dat ligt in een verdere toekomst.” Vooralsnog organiseren Stevens en Rering op zondag 24 juni een Homebase-editie met de legendarische Californische hiphopgroep Souls of Mischief: “Zij mochten niet ontbreken op onze lijsten ze vieren daarnaast het 25-jarige bestaan van hun klassieke album 93 ‘Til Infinity.” Het belooft een nostalgische reis terug in de tijd te worden.