In de kunstwereld gebeurt het al langer, maar het fenomeen cureren heeft sinds enkele jaren ook haar intrede gedaan in de muziekwereld en dan met name op festivals. Wat houdt het exact in? Je vraagt een buitenstaander mee te denken over het programma. Is het gemakzucht, want over dat deel van het programma hoef je dus niet mee te denken, of voegt het daadwerkelijk iets toe?

Jacco Gardner

Volgens programmeur Peter Dijkstra wel. “Op Welcome to The Village laten we je graag kennismaken met nieuwe muziek uit scènes waar je normaal niet zo snel mee in aanraking komt”, zo legt hij uit op de site van het festival zelf. Een van die curatoren is Jacco Gardner, tegenwoordig woonachtig in Lissabon.

Volgens Dijkstra een van de meest interessante artiesten van ons land. “Vanuit Lissabon verkent hij de Zuid-Europese landen en met Melange (Spanje), L’Eclair (Zwitserland), The Mauskovic Dance Band en zijn eigen project Bruxas krijgen we een eerste kennismaking met die regio”, meent Dijkstra.

Melange

Bruxas

L'Eclair

The Mauskovic Dance Band

Arnold de Boer

Het is echter niet voor het eerst dat Welcome to The Village haar partners betrekt in de programmering. Zo namen in het verleden bands als dEUS en The Ex hun veelbelovende, of exotische ambtgenoten mee naar Leeuwarden. Iemand als Arnold de Boer speelde met ZEA of The Ex op alle voorgaande edities van het festival. Met zijn Makkum Records is hij een voorvechter van Afrikaanse muziek (‘Ik heb wel een beetje een klap van Afrika gehad, inderdaad’) en denkt al enkele jaren mee met de programmeurs. 

'Je kunt daardoor bands neerzetten die op een bepaalde manier iets met elkaar te maken hebben'

Dit jaar heeft De Boer drie bands meegenomen naar Leeuwarden en dacht hij mee over de invulling van Iepen Up Live. “Ik vind het leuk om mee te denken. Een aantal jaren geleden ben ik ook al eens gevraagd, dat was heel leuk en dat is goed bevallen. Daarna is er altijd contact gebleven tussen mij en de programmeurs.” De oud-Makkumer wordt dan ook elk jaar wel even benaderd met de vraag ‘of hij nog iets leuks heeft en goed past bij WTTV’. Dit jaar wilde de organisatie het ‘serieus aanpakken’ volgens De Boer en dus kreeg hij het label curator opgespeld. “Je kunt daardoor bands neerzetten die op een bepaalde manier iets met elkaar te maken hebben.” Friesland en Afrika liggen volgens De Boer op WTTV dicht bij elkaar. Vanuit dat oogpunt heeft hij voor de ‘Friese inslag’ gekozen voor It Dockumer Lokaeltsje (uit Friesland) en Kanipchen-Fit met de Fries om utens Empee Holwerda en zijn New Yorkse echtgenoot Gloria Williams. Het Ghanese Fokn-Bois zorgde voor de ‘Afrikaanse inslag’.

Koen Ter Heegde

De derde partner dit jaar was Koen ter Heegde, bekend van Subroutine Records en namens Yugofuturism curator op WTTV. Ter Heegde komt al vijftien jaar met regelmatig in Zuidoost-Europa en lange tijd in het voormalig Joegoslavië gewoond. “Daar heb ik als jongerenwerker muziekfestivals opgezet om jongeren van verschillende etniciteiten samen te brengen in grensregio's.

Onder de noemer Yugofuturism bundelde ik mijn ervaring en mijn netwerk daar en combineerde het met mijn netwerk in Nederland." Yugofuturism zorgde ervoor dat Petrol, Vlasta Popic en Gillespie door West-Europa konden touren en Bombay Show Pig en Bonne Aparte in Zuidoost-Europa konden spelen. Daarnaast tourde The Homesick eind vorig jaar door veertien Centraal- en Oost-Europa landen.

Het afgelopen jaar speelden het Kroatische Žen en Bernays Propaganda uit Macedonië al op WTTV en dit jaar waren dat Repetitor en Shortparis. “Repetitor is en klasse garage/rock band, die podia en festivals over heel Europa plat speelt. Ze zingen in het Servisch, maar dat vergeet je al snel als je de overdonderende live-show ondergaat. Shortparis uit St. Petersburg is een soort ritueel”, meent Ter Heegde. “Door de intense ritmes, beats en bezeten performance reis je naar een soort avant-gardistische planeet, waar je wild kan dansen.” Op de vraag waarom hij zich zo inzet voor de Oost-Europese muziek antwoordt de Rotterdammer stellig: “Ik ben me niet zozeer hard aan het maken voor deze bands alleen omdat ze uit die geografische regio komen. Deze bands maken geweldige muziek en hebben alles te zoeken op de grote Europese podia.”

Shortparis

Repetitor

Volgens Ter Heegde zijn curatoren op festivals zeker van meerwaarde. “Absoluut! Het toont lef als je als organisatie een deel van je programmering uit handen durft te geven.” Bovendien vindt hij dat je als festival op deze manier een heel nieuw verhaal kunt toevoegen. “Ik was op die WTTV editie (2014, red.) waar je eigenlijk de hele dag bij het door The Ex gecureerde podium kon blijven staan. Met Orchestre Tout Puissant, Marcel Duchamp enzo. Dat was waanzinnig.” Volgens Ter Heegde zijn die nieuwe internationale netwerken zeer waardevol voor een festival als Welcome to The Village. “Vooral omdat juist WTTV zich onderscheidt van de massa door middel van innovatie en sociale projecten. Het festival is een incubator; vanuit DORP groeien belangrijke, nieuwe ideeën en daarvoor moet je constant om je heen kijken. Zeker ook buiten de dijken. Een tijdelijk dorpje net buiten de Culturele Hoofdstad moet uiteraard middenin Europa staan. Tot hier en dan verder.”