Binnenkort mogen we weer naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen. Natuurlijk spelen er allerlei belangrijke zaken voor de stad, zoals het tekort aan woningen, het klimaat en herstel na corona, maar daar gaan wij niet over. Wat wij willen weten, is hoe Haagse politieke partijen denken over popmuziek, concerten en festivals. Dit keer vroegen we dat aan Robert van Asten, lijsttrekker van D66. Op 8 maart zal zijn partij zijn visie voor Popstad Den Haag verdedigen in het Haags Pop Debat.

Als er iemand wat weet van cultuur in Den Haag, is dat Robert van Asten. Naast lijsttrekker van D66 is hij namelijk ook de Haagse cultuurwethouder. We ontmoeten hem in zijn kantoor in het stadhuis, met uitzicht op Amare. “Ik heb het helemaal gebouwd zien worden”, vertelt hij. 

Van Asten luistert regelmatig naar Haagse muziek. “Het leuke van cultuurwethouder zijn, is dat je regelmatig op plekken komt waar Haagse bandjes spelen”, vertelt hij. “Daar zie je bands die opkomen en weer weggaan, of die echt doorbreken zoals Goldband en Son Mieux. Nu de maatregelen er weer af zijn, hoop ik dat al die bands weer volop de zalen plat gaan spelen en Den Haag weer laten zien als de popstad die we zijn.”

Als favoriete festival noemt Van Asten “alleen al vanwege de historie die ik, als iemand die hier is opgegroeid, er ook mee heb" Parkpop. "Ik heb ooit nog eens gemidgetgolft tijdens het optreden van Robbie Williams.” Een optreden uit de geschiedenis van het festival dat er voor hem bovenuit stak, was dat van Typhoon. “Dat was echt geniaal. Sindsdien staat hij vast in mijn Spotify-lijstjes.”

Voor D66 is popmuziek een belangrijk onderdeel van cultuur. “Cultuur gaat verder dan Amare of de theaters en de musea, je moet voor iedereen in de stad iets bieden”, vertelt de lijsttrekker. “Voor popmuziek heb je podia en oefenruimtes nodig, en een infrastructuur die ervoor zorgt dat kinderen muziekles krijgen en op de middelbare school bandjes kunnen vormen om uiteindelijk via allerlei podia uiteindelijk in Paard of op het Malieveld terecht kunnen komen. Als ze dat willen natuurlijk, want als je alleen voor jouw eigen lol muziek maakt, ik dat natuurlijk ook goed.”

Natuurlijk kost dit allemaal niet niks. Daarom heeft D66 “als een van de weinige partijen” een bedrag van €19 miljoen voor de culturele sector in het verkiezingsprogramma opgenomen. “En daarnaast hebben wij nog een investeringskrediet in ons programma staan om een extra zaal voor Paard te bouwen en om andere culturele gebieden uit te kunnen bouwen, want we hebben gewoon vierkante meters te kort, zowel voor musea als op podia.” 

Willen we meer of minder geld voor popmuziek?

“Wat mij betreft gaat er meer geld naartoe. Dat zit in dat eerdergenoemde budget voor het kunstenplan. En investeren in dat middenpodium van Paard om ervoor te zorgen dat er voor elk type band, hoever ze ook in hun ontwikkeling zijn, een passende plek is.”

Amare: zonde van het geld of mooi extra podium?

“Mooi extra podium? Daarmee doe je het tekort. Dit is zo geweldig voor de hele stad, waaronder de muziek. De twee huisgezelschappen (Residentie Orkest en Nederlands Dans Theater, red.) hebben er een prachtige plek om zich te versterken, en dat is echt wereldniveau, maar het is ook een plek waar ook veel popmuziek te zien zijn. Het feit dat we middenin het centrum zo’n zaal hebben draagt alleen maar bij aan de versterking van de popcultuur in de stad. Ik stoor me bijna aan die discussie over hoeveel geld het heeft gekost. Ik denk dan: potverdorie, als we niet durven te investeren in dit soort gebouwen, dan worden we een grote slaapstad. Natuurlijk moet je altijd op het budget letten, maar het mag wat kosten.”

Middenpodium: hard nodig of compleet overbodig?

“Dat is wel nodig, we hebben te weinig vierkante meters in Den Haag. Er is echt nog wel behoefte aan iets voor de bands die te groot zijn voor de kleine zaal en te klein zijn voor de grote zaal. Dat past prima bij Paard, maar we moeten niet alleen daarop gokken. Op de Binckhorst zijn leuke ontwikkelingen gaande, dus daar moeten we ook in investeren.”

Crossing Border, TodaysArt, Popdistrict: subsidie of de stad uit?

“Dan zeg ik: subsidie, maar de vraag is waaruit? Het probleem van het vorige kunstenplan was met name dat het budget zo beperkt was. Uiteindelijk moet je het doen met het geld dat je hebt. Vier jaar geleden ging het goed doordat De Appel eruit was gesloopt. Die kregen twee miljoen per jaar, dus met dat geld konden we iedereen binnen houden. Voor een volgende keer is dat budget van €19 miljoen dus heel hard nodig om initiatieven die er de afgelopen keer net buiten vielen binnen te houden.”

Alleen cultuursubsidie met diversiteit en inclusie?

“Zeker. We zijn namelijk een stad die uit zoveel verschillende groepen bestaat en iedereen die subsidie krijgt van de gemeente moet weten voor wie die dat doet. Wat vaak wordt gezegd is dat diversiteit alleen draait om hoeveel mensen van kleur ergens komen. Maar als je diversiteit alleen ziet als hoeveel mensen met een andere achtergrond je hebt, dan gaat er iets mis. Stel, bij een klassiek concert zitten alleen wat ik nu gekscherend even grijze bolletjes noem. Mensen van leeftijd, een beetje uit hetzelfde milieu. Dat is niet divers. Maar als jij in staat bent om te zeggen: ik heb een plan en ik ga ervoor zorgen dat er ook een jonger publiek in mijn zaal komt, dan is dat diversiteit. Het gaat erom: kan ik de groep die nu komt diverser maken in leeftijd, in afkomst, in opleiding. Je moet in ieder geval laten zien dat je daarmee bezig bent.”

Parkpop: Zuiderpark of Malieveld?

“Vanuit de historie zeg ik Zuiderpark, maar ik snap dat de wereld er wat anders uitziet dan tien jaar geleden. Artiesten verkopen geen cd’s meer dus die moeten geld ophalen met de grote festivals, dus hoe zet je dan een gratis festival in de markt? De organisatie zegt nu dat dat op het Malieveld tien keer beter kan dan in het Zuiderpark, dus ik snap dat ze die stap maken. Aan de andere kant ontstaat er daardoor wel een leegte in het Zuiderpark, dus ik zeg: kom maar met iets nieuws. Maar dat Parkpop van tien, twintig jaar geleden, krijg je niet meer terug. Ik heb er nog wel hele mooie herinneringen aan vanaf toen ik tiener was tot nu.”

Den Haag na corona: bruisende popstad of lege zalen?

“Bruisende popstad natuurlijk, daar ga ik voor. We moeten alleen het publiek weer terug zien te krijgen. Dat is voor pop denk ik het meest makkelijk. Dat is over het algemeen een jong publiek dat zit te springen om weer te gaan springen in de zalen. Ik denk dus dat Paard en andere plekken waar wordt opgetreden razendsnel weer vol zitten. En ik verwacht een ontlading waarbij het helemaal los gaat.

 

Het optreden van Typhoon op Parkpop 2016 noemt Robert van Asten 'geniaal'.

Op dinsdag 8 maart van 20.00 uur tot 21.30 organiseren wij samen met PAARD het Haags Pop Debat waar de politici het gesprek zullen voortzetten. Daarbij kan jij aanwezig zijn en misschien zelfs jouw eigen vraag stellen. Klik hier voor het Facebook-event en hier voor kaarten.

Voor deze serie interviews hebben wij alle partijen benaderd die bij de peiling van I&O Research (8 februari 2022) twee zetels of hoger peilden. Een aantal van hen heeft niet gereageerd.