Hoewel 2020 bepaald niet de boeken in gaat als het jaar met het meest bloedstollende festivalseizoen ooit, was het voor deze drie festivals allesbehalve saai. Parkpop en Crossing Border gingen uiteindelijk voor online evenementen. Grauzone wist in februari nog een topeditie neer te zetten, enkele weken voordat het ‘nieuwe normaal’ normaal werd.
Marc en Natasja, jullie maken je nu op voor de onzekerheid en digitale flexibiliteit waar festivals als Parkpop en Crossing Border al een gedwongen huwelijk mee hadden gesloten. Hoe is het om op zo’n manier een festival te organiseren?
Marc: ‘Voor het komende jaar zijn we misschien wel in het voordeel, omdat er al meerdere festivals zijn geweest met een combinatie van online optredens en kleinschalige live-acts. Daar hebben wij natuurlijk van geleerd. Wel hebben we besloten om het festival naar mei te verplaatsen, want we zagen wel in dat februari niet meer haalbaar was.’
Natasja: ‘Dat betekent wel dat we alsnog één van de eerste festivals van 2021 zijn, wat het wel weer lastiger maakt om te kijken hoe anderen dingen aanpakken rondom de laatste coronamaatregelen.’
Marc: ‘Het wordt zeker spannend. Waarschijnlijk is het een breekpunt waarop dingen net wel weer live kunnen, óf net niet. Toch hebben we voor mei gekozen, omdat we in 2022 weer graag naar februari willen. Een editie later in het jaar zou dat lastiger maken. Verplaatsen gaat daardoor niet, maar we willen in mei sowieso iets doen, online of live’
Michel: ´Met Crossing Border hebben we geluk dat we in november zitten. Ik ga er voorlopig dan ook van uit dat we tegen die tijd wel weer normaal naar een festival kunnen.´
Vanuit Parkpop ontstonden in 2020 kleinere online initiatieven en Crossing Border organiseerde uiteindelijk zelfs het hele festival online. Hoe hebben jullie deze digitale omslag ervaren?
Michel: ‘Het afgelopen jaar hebben we de literatuur wat opgeschaald en de muziek wat afgeschaald. De literaire kant van ons festival leent zich natuurlijk goed voor streams en video, waar muziek misschien meer een live ervaring is− al zijn er vorig jaar natuurlijk een hoop mooie voorbeelden van online optredens geweest. Ik vond het eigenlijk wel leuk om het een keer zo te organiseren. Het voelde wat meer als televisie maken, met de verschillende decors. Toch hoeft het van mij natuurlijk niet nog een keer! Over 20 jaar is het vast een leuke herinnering.’
Guus: ‘Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om twee dingen te doen: ‘Parkpop: Together at Home’ was een online evenement waarbij we Haagse artiesten die de afgelopen 39 jaar op het festival stonden, hadden gevraagd iets voor ons te maken. Het tweede was een online archief, waarbij we onze bezoekers hadden gevraagd hun Parkpop-momenten met ons te delen. Dat was een groot succes en het groeit nog steeds! In Den Haag heeft iedereen natuurlijk wel een band met Parkpop. Vele relaties zijn er ontstaan, waarvan de kinderen nu weer dezelfde ervaringen hebben.’