In muffe kelders, zolderkamertjes en high-tech panden, overal in Den Haag zijn muziekstudio's verstopt. Wij gaan deze zomer op zoek naar de plekken waar de muziek wordt gemaakt die uiteindelijk de weg vindt naar onze Haagse oortjes. De plekken waar meer dan eens iets briljants is ontstaan. Wie heeft de sleutel van de studio? Hoe is de studio begonnen? Wie zit er achter de knoppen? Dat en meer gaan we in de komende weken ontdekken. Met als aftrap: De Sahara Studio van Henk Koorn.

De Lepelstraat is een nauw steegje verbonden met de Boekhorststraat. In de steeg bevindt zich een oude paardenstal. Precies in die oude stal bevindt zich de Sahara Studio van Henk Koorn. De bel doet het niet maar gelukkig voor ons vertrekt Melle de Boer net als we voor de deur staan. Henk brengt ons naar de mixruimte van de studio en schenkt een glas water voor ons in. Het is best een rommeltje in de studio, overal liggen papieren, plectra snoeren en andere dingen. Op tafel staat een asbak. "Die chaos is deel van de charme van de studio, heb ik me laten vertellen.", zegt Henk. Dat klopt ook wel, want hoe ongeordend alles ook lijkt in de ruimte, de combinatie van het gele licht, de muffige geur, het algehele uiterlijk van de studio zorgt juist voor een heel knusse vibe die uitdaagt creatief te worden.

"De chaos is een deel van de charme van de studio."

Henk Koorn

Henk kennen we natuurlijk van Hallo Venray, Henk & Melle en The Grey Pants. Daarnaast produceert de muzikant songs voor allerlei artiesten. Het epicentrum van al deze acts is De Sahara Studio in het centrum van de stad. “We waren 22 jaar geleden met Hallo Venray op zoek naar een oefenruimte toen we hierop stuitten. We konden het pand huren van de Stichting Behoud Waardevol Erfgoed.” Henk Koorn heeft ons verwelkomd in de producersruimte van de studio. Het is een rommelige plek, maar juist deze chaos schetst een mooi beeld van de studio. “Vroeger zat hier een drukkerij. Daarna werd het een oefenruimte.” Koorn vertelt ons dat het aanvankelijke idee was dat het pand gesloopt zou worden plaats zou maken voor een ringweg die tot de Vaillantlaan zou lopen. “In de jaren 70 werd dat plan bedacht maar in de jaren 80 heeft de gemeente daar toch vanaf gezien, maar waren alle bewoners van deze straat al onteigend. Toen werd hier het bestemmingsplan muziek opgeplakt, waardoor wij er in konden."

(Tekst gaat door onder de foto)

Sahara
Aanvankelijk werd de studio alleen gebruikt als oefenruimte. “Los van Hallo Venray oefenden hier talloze bands. In tweeduizend-zoveel hebben wij in het pand hiernaast nog een ruimte gekregen die wij zeven dagen per week verhuren aan allerlei acts om in te oefenen.”  

“Toen we merkten dat je in de oefenruimte een goede sound voor drums kon creëren, hebben wij besloten er een studio van te maken. We isoleerden de ruimtes met zand, vandaar de naam Sahara en bouwden box-in-a-box ruimtes. Dat allemaal om zo min mogelijk geluidsoverlast, meer nog dan om de akoestiek goed te krijgen.”

 

 

 

"Ik ga meestal snel te werk."

Henk Koorn

Hoogtepunten en snelle producties
In een studio die al zo lang bestaat als de Sahara Studio, is in de loop der jaren heel veel opgenomen. Wij vragen Henk naar de meest memorabele momenten uit de geschiedenis van Sahara. “De allereerste band die hier opnam was De Bolderkar, een band waar ikzelf ook in speelde. Dat was de vuurdoop voor de studio, dat is voor mij een heel bijzonder moment.” Verder hebben onder andere The Hazzah, Anemone en Cooper opgenomen in de studio aan de Lepelstraat.

Henk heeft zelf een beetje moeite met het bedenken van specifieke hoogtepunten dus gooien wij ‘App Me’ van Lucky Fonz III, een recente, persoonlijke favoriet, op. Henk was een van de veertien producers die meewerkten aan de laatste plaat van de singer-songwriter en precies dat nummer is uitgebracht als single. “Lucky weet van mij dat ik een studio heb en dat ik producties doe. Daarnaast kunnen we goed samen door één deur, dus was die keuze snel gemaakt.”, vertelt Henk. “Met Lucky Fonz werken ging heel snel. Het nummer was al af in zijn hoofd, dus hoefden we op dat vlak niet teveel te puzzelen. Aan de andere kant zijn er altijd nog ontelbare mogelijkheden en variaties waarop zo’n song dan kan worden geproduceerd of opgenomen.”

“Meestal wordt ik gevraagd om te produceren, als een band hier langskomt. Heel zelden nemen mensen iemand mee.” Koorn legt uit dat, als de ideeën definitief zijn, hij vrij snel te werk kan gaan. “Ik heb weleens een plaat in een dag opgenomen en de productie gedaan. Ik ga dikwijls snel te werk.” Dit kan volgens Henk overigens alleen als de opnames gedaan worden door een band. “Als ik met één iemand ga zitten dan zijn er veel meer factoren waarmee rekening gehouden moeten worden. Een band heeft voor zichzelf de grote lijnen al uitgezet, een solo-artiest niet.”


(Tekst gaat door onder de foto)

Hits in Ethiopië
Volgens Henk ligt het grootste verschil van het hebben van hem als producent in zijn eigenzinnigheid. “Ik stel vaak voor of mensen het lied anders kunnen spelen. Af te wijken van de geijkte paden en zichzelf nogmaals creatief uit te dagen. Daardoor zoeken de muzikanten ook wat meer de edge op.”

De productie waar Henk zelf het meest trots op is, is die van een reggaeband waar hij zelf de naam van is vergeten. “Ik weet het niet meer precies, maar die band had de hele dag de studio gehuurd en ik had alles klaarstaan. Het enige probleem was dat de drummer pas om zeven uur ’s avonds kon komen.” Drums zijn tijdens het opnameproces veelal het eerste wat wordt ingespeeld en het ontbreken van een drummer zorgt dan ook voor problemen. “Toen de drummer er eindelijk was hebben we in vier uur die hele plaat opgenomen. Later hoorde ik dat het een gigantische hit was geworden in Ethiopië en dat er ruim een kwart miljoen exemplaren zijn verkocht.”

"Later hoorde ik dat het een gigantische hit was geworden in Ethiopië en dat er ruim een kwart miljoen exemplaren zijn verkocht."

Henk Koorn

Tijd en ruimte
Volgens Henk maakt het helemaal niet uit of een studio het nieuwste van het nieuwste aan materiaal kan bieden. “Het belangrijkste bij een goede studio is ruimte. De akoestiek moet goed zijn en je moet de ruimte hebben om een song op te nemen. Microfoons, pre-amps en al dat andere kan altijd nog in de mixage aangepast worden, dat staat veel lager op het rijtje.” Daarnaast is tijd en de wil om concessies te doen ook belangrijk, aldus de zanger. “De meeste bands kunnen twee dagen de studio betalen, dat wil zeggen dat je niet heel veel tijd hebt om een nummer te finetunen. Pink Floyd zat vroeger een half jaar in de studio en bracht vervolgens een half uur aan muziek uit. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Maar het is nog steeds een belangrijke factor in het opnemen.”