Birgül Özmen zet zich al tien jaar in voor één van de big three in de verkiezingspeilingen: D66. De nummer zeven op de kandidaat-raadsledenlijst is een doorgewinterde politica en streeft naar een fris en nieuw geluid in de stad. Want waar zijn alle urban talenten in de lijsten met Haagse legendes? En hoe sporen we nieuw talent eigenlijk op?

Stiekem liggen de wortels van Birgül Özmen in de Betuwe, bij Arnhem. Tien jaar geleden maakte de politica echter de overstap naar de Hofstad. “Oorspronkelijk voor mijn werk op het Ministerie van Binnenlandse Zaken, maar ik werd gelijk verliefd op de stad”, bekent ze. Ook werd ze gelijk lid van D66 in Den Haag, waarvan ze vier jaar als raadslid bij de fractie heeft gezeten.“In die jaren heb ik me actief met cultuur in de stad beziggehouden, onder andere als woordvoerder cultuur en media.”

De dagelijkse hectiek in de politiek is Özmen dus beslist niet vreemd en tijdens het Pop Debat zal de politica ongetwijfeld haar mannetje kunnen staan. Maar hoe diep zit ze zelf eigenlijk in de Haagse popscene? “Ik hou erg veel van muziek. Vooral stromingen als urban zijn me niet echt vreemd. Vroeger ging ik denk ik wel wat vaker naar optredens, nu ben ik een dagje ouder en wijzer- en heb ik natuurlijk wat minder tijd. Gelukkig kan ik als raadslid op een andere manier met cultuur aan de slag.”

Over haar favoriete optreden in de stad hoeft ze niet lang na te denken. “Vorig jaar stond ik bij Anouk op het strand, bij Live on the Beach. Het was superslecht weer, maar het sfeertje was zó goed.” Özmen is überhaupt wel fan van de rockkoningin. “Maar ik vind Haagse rappers en dj’s ook heel tof. Ibranovski of dj Chuckie bijvoorbeeld.”

"Ik werd gelijk verliefd op Den Haag"

‘Een bruisende binnenstad is nodig’

Cultuur staat bij D66 nogal hoog op de agenda, benadrukt Özmen. “Het zorgt voor reuring in de stad en veel mensen, van podiumbouwer tot artiest, profiteren ervan.” Dat die reuring sommige buurtbewoners af en toe eens teveel wordt, vindt de politica niet altijd terecht. “Als je in de binnenstad gaat wonen, kun je natuurlijk verwachten dat er af en toe overlast zal zijn. Een bruisende binnenstad heb je nodig, zeker in een studentenstad als Den Haag.”

Wel heeft ze daar een kleine kanttekening bij. “We hebben ervoor gezorgd dat de openingstijden binnen de landelijke mogelijkheden verruimd zijn. Ondernemers zijn daar natuurlijk blij mee, maar de keerzijde is het geluid. Samen met GroenLinks hebben we daarom een voorstel ingediend om te kijken of we woningen en horecagelegenheden beter kunnen isoleren met subsidie en cofinanciering. Zo houden we ook de binnenstad leefbaar.”

“Als je in de binnenstad gaat wonen, kun je natuurlijk verwachten dat er af en toe overlast zal zijn."

Malieveld

En waar halen we die subsidie dan eigenlijk vandaan? “Er gaat te weinig geld naar cultuur in het algemeen. D66 wil structureel 5 miljoen euro voor cultuur bijplussen, waar bijvoorbeeld clubs als PAARD aanspraak op kunnen maken. Ook willen we projectsubsidies voor evenementen uitbreiden.”

Wat dat betreft heeft D66 grootse plannen voor de stad. “D66 wil meer grote evenementen mogelijk maken, bijvoorbeeld op het Malieveld. Ik roep altijd dat ik Beyoncé er wil laten optreden. Dat is natuurlijk een heel leuk plan, maar de technische kant van het verhaal ligt wat ingewikkelder. Staatsbosbeheer doet nu onderzoek naar de drainage en waterafvoer op het terrein. Het zou natuurlijk heel leuk zijn als het zou lukken, want veel mensen juichen het toe.”

Interview gaat verder onder de foto

Birgül Özmen D66

Nieuw talent

Dat grote talent moet natuurlijk ook ergens vandaan komen, beseft Özmen. “Als gemeente moet je oog hebben voor alle fases in de muziekeducatie. Een plek als Musicon is een mooi voorbeeld van een plek waar jongeren in contact kunnen komen met muziek en waar ze terecht kunnen voor lessen. Dj Chuckie schijnt in Musicon te zijn begonnen.”

“Ook het Residentieorkest heeft ook zo’n project, The Residents, waarbij jonge kinderen muziekles krijgen die normaal gesproken van huis uit niet zo met muziek bezig zijn. Tijdens het Prinsjesdagconcert van het orkest kwamen ze ook allemaal met hun instrument het podium van het Zuiderstrandtheater op. Prachtig vond ik dat.”

"Ik denk dat we nog wel eens te bescheiden zijn"

Behoefte?

Betekent die focus op educatie dan ook dat er een popopleiding in de stad moet komen? “Ik ben niet perse tegen een popopleiding, maar we moeten zoiets alleen oprichten als er echt behoefte naar is. We hoeven niet alles zelf aan te bieden. Zo zouden we ook eens kunnen kijken naar wat er wel al is en slimme samenwerkingen, uitwisselingen en crossovers kunnen organiseren tussen bijvoorbeeld het conservatorium en opleidingen in Rotterdam of Amsterdam.”

Ook als het gaat om het oprichten van een nieuw middenpodium, is het volgens D66 essentieel dat dit eerst goed wordt onderzocht. “Je hebt podia van iedere grootte nodig in de stad om de doorstroom van artiesten te bevorderen, maar die podia moeten wel structureel en duurzaam zijn. Het mag niet zo zijn dat we iets openen om het daarna weer te sluiten. De wethouder doet nu onderzoek naar de behoefte naar een middenpodium en we zijn benieuwd naar de uitkomsten.”

Trots op urban

Eén van de speerpunten van D66 is het bieden van meer ruimte voor urban muziek. Özmen: “We moeten urban eens gaan beoordelen naar de waarde die het toevoegt in de stad. Den Haag heeft zoveel grote talenten voortgebracht, maar ik heb nog wel eens het gevoel dat we te bescheiden zijn. We mogen daar best wel eens trots op zijn. Deze artiesten zijn het visitekaartje van onze stad en jongeren trekken zich aan hen op.”

Ook kunnen dat soort rolmodellen een belangrijke rol spelen in het overdragen van kennis, stelt Özmen. “Het is prachtig als we muziek en cultuur naar mensen kunnen brengen en zij daar weer in door kunnen groeien.Daar zijn trouwens ook fondsen voor, waarvan ik de bekendheid graag zou willen vergroten. We moeten meer aandacht besteden aan het opsporen van nieuwe talenten, want dat zijn de sterren van de toekomst.”