Michel Rogier draait al flink wat jaren mee in de lokale fractie van het CDA. Het is dan ook al de derde keer dat de popfanaat namens zijn partij aan het Haags Pop Debat deelneemt. We spreken de politicus in het atrium van het stadhuis over Haagse legendes, zijn plannen voor het popmuseum en hengelen naar vis. Heeft de Loosduiner dan écht aan alles gedacht?

Door zijn fenomenale optreden bij televisieshow Zondag met Lubach afgelopen week is Rogier in een klap tot ware BN’er uitgegroeid - en voor wie het zich nog afvraagt, het eten heeft de politicus zeer gesmaakt. Tijdens ons gesprek straalt de politicus een eindeloze passie voor muziek uit de Hofstad uit. Waar komt die eigenlijk vandaan? “Mijn ouders waren heel muzikaal”, verklaart Rogier. “Zo heeft mijn vader als gitarist gespeeld bij meerdere Haagse bandjes en thuis stond vaak Radio Veronica op. Den Haag was destijds een belangrijke muziekleverancier aan dat soort zenders.”

“Die gave muziek ontstond doordat bands op plekken gingen musiceren die niets met concertzalen te maken hadden, zoals de Houtrusthallen of de rolschaatsbaan. Het was die mengelmoes, die gekke combinaties van locaties en artiesten die Den Haag zijn eigen sound heeft gegeven.” Waar Rogier zelf graag naar luistert? “Van de sound van Di-Rect ga ik echt uit m’n dak. Die jongens zijn van heel ver gekomen en vervullen ook een voorbeeldfunctie voor een hoop jong talent in de stad. Een deel van de bandleden is trouwens opgegroeid in Loosduinen, waar ik ook vandaan kom.”

"De jongens van Di-Rect zijn van heel ver gekomen"

Beatstad

De politicus wordt er warm van als Haagse bands bij elkaar komen. “Het eerste Beatstadconcert dan ook een van mijn gavere concerten, dat was echt uniek. Ook zal ik Shotgun Wedding nooit vergeten. Dat is de band waar Anouk ooit als achtergrondzangeres begon. Alleen al voor haar kwamen er zoveel mensen kijken! Toen ze voor het eerst met haar eigen act op Konininnenach stond, moesten de wegen voor de hordes mensen worden afgesloten.”

Rogier vindt het jammer dat er na het sluiten van de Houtrusthallen geen groot podium in de stad is teruggekomen. “Al ben ik natuurlijk onwijs blij met PAARD en met het feit dat het Onderwijs- en Cultuurcentrum (OCC) er straks komt. Aan dat laatste gaf ik dan ook alleen mijn fiat op voorwaarde dat het geschikt zou zijn voor popmuziek. Ik wil PAARD bij de programmering betrekken.”

De poptempel van Den Haag ondertekent donderdag voor aanvang van het debat een convenant om de popprogrammering in het centrum voor zijn rekening te nemen.

Poptempels

Genoeg plannen voor grote evenementen dus. Maar hoe zit het met de plannen van CDA Den Haag voor een middenpodium? “Wij zien natuurlijk ook wel dat het PAARD tegen z’n max aanzit, maar het kost zoveel geld om een nieuw podium te bouwen en deze exploitabel te houden.”

De partij ziet liever dat bestaande mogelijkheden worden uitgebuit voordat er weer heipalen de grond in gaan. “Den Haag is júist zo groot geworden door concerten op alternatieve plaatsen uit de grond te stampen. Kijk eens naar de gave locaties die er al zijn, van leegstaande kerken tot kroegen en theaters”, oppert Rogier. “We moeten omdenken en inventiever worden. Denk je dat Di-Rect zo groot is geworden door een middenpodium? Kijk waar je mensen kunt verzamelen en waar je een dak boven je hoofd hebt, plug je gitaar in en ga spelen!”

"Kijk waar je mensen kunt verzamelen en waar je een dak boven je hoofd hebt, plug je gitaar in en ga spelen!”

Bewust van overlast

Alles goed en wel, maar feit blijft dat verontwaardigde buurtbewoners vrezen voor hun nachtrust als er ineens in de buurt wordt gespeeld. Wat heeft CDA Den Haag daarover te zeggen? “Ik pleit ervoor dat de gemeente samen met ondernemers gaat kijken naar geluidswerende maatregelen en de afspraken zwart op wit vastlegt. Wél vind ik dat je je er bewust van moet zijn dat je overlast kunt ervaren als je echt in een van de uitgaanskernen gaat wonen.”

Klachten van overlast in het verleden zijn ook deels de reden dat de meeste dance en urban nu buiten de binnenstad te vinden is, legt de politicus uit. “Gelukkig krijgen deze stromingen steeds meer aandacht van de gemeente, maar je moet je voorstellen dat dancefeesten in Den Haag bij gebrek aan regels volledig uit de hand liepen. Jarenlang heeft de gemeente daarom geweigerd om vergunningaanvragen voor dance te behandelen. Het is toen allemaal naar de Binckhorst verhuisd omdat daar een stuk grond braak lag.”

Rockart

De Haagse legendes die Rogier steeds noemt, mogen van hem ook wel een prominenter plekje in de stad krijgen. “Ik merk dat het historisch besef steeds minder wordt in de gemeenteraad. Ik wil dat mensen met eigen ogen kunnen zien waar Den Haag de naam ‘popstad’ aan te danken heeft en wel in een Popmuseum. We zijn al sinds jaar en dag met dat plan bezig, maar ik heb het nieuw leven ingeblazen.”

“Museum Rockart bezit de grootste ‘tastbare’ Haagse muziekgeschiedenis en zit nu in een loods in Hoek van Holland. Het hoort natuurlijk in Den Haag, maar het is te klein om zo’n verhuizing zelf te regelen. Ik wil dat Den Haag met een tastbaar plan komt voor het museum, want als je zoiets naar de stad haalt, haal je echt wel wat binnen. Gelukkig worden er inmiddels stappen gezet.”

Om te laten zien wat popmuziek nu eigenlijk oplevert voor de stad, liet Rogier een onderzoek uitvoeren. “Dat onderzoeksrapport leeft hier nu op het stadhuis. Het is een goed instrument om te kijken wat we ervoor terugkrijgen als we een euro subsidie aan de sector verstrekken en daardoor is er nu meer draagvlak voor investeringen zoals het popmuseum.”

"Bands als The Golden Earring of Shocking Blue moesten vallen, opstaan en bikkelen"

Hengelen

Die investeringen vindt het CDA belangrijk, maar het is niet de topprioriteit van de partij. “Iemand vroeg laatst of cultuur net als zorg topprioriteit moet worden in de stad. Dát vind ik een gevaarlijk spelletje. Ik vind cultuur belangrijk, maar ik moet ook eerlijk zijn: ik geef mijn euro liever uit aan zorg dan aan cultuur. We kunnen vis blijven geven, maar dan zul je altijd afhankelijk blijven van de politiek en het ‘subsidie-infuus.’ Liever geven we een hengel en leren we je vissen.”

“Dat Cultureel ondernemerschap vraagt soms offers, maar het brengt wel iets gaafs. Bands als The Golden Earring of Shocking Blue moesten vallen, opstaan en bikkelen. Het drumstel achterin de auto gooien of op hun Puch stad en land afrijden. Dat brengt de rock ‘n roll erin.”

“Wel zijn alle grote bands met talentontwikkeling begonnen en daar mag van mij nog wel wat meer subsidie naartoe. Er gaan geluiden op dat we een popacademie in de stad moeten hebben, al hoor ik daar verschillende verhalen over. Als men dat inderdaad wil, kunnen we zoiets met investeringen wel voor elkaar krijgen. Dat roepen is natuurlijk één ding, maar het vertalen in een coalitieakkoord is iets anders. Daar wil ik me hard voor maken.”